ההפגנות מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, עלו אמש מדרגה לאחר מעצרם של מני נפתלי ועורך הדין אלדד יניב. מארגני ההפגנות, אשר שהו במהלך הלילה במעצר והבוקר (ראשון) שוחררו כמעט ללא תנאים מגבילים על ידי בית המשפט. הם התחייבו שלא לקרוא להתארגנות בלתי חוקית בחמשת הימים הקרובים, כשבמהלך השבוע אמור בית המשפט להכריע האם ניתן יהיה להפגין והאם ההפגנות האלו ייחשבו לבלתי חוקיות.


 


לאחר לילה נטול שינה, לטענתו, התראיין היום עורך הדין אלדד יניב לגלי צה"ל, ותחילה סיפר על "החוויות" שעבר מרגע העיכוב, דרך המעצר, השהייה בתא והשחרור היום: "לא ישנתי במהלך הלילה", סיפר יניב. "זאת חוויה מאוד מבאסת וקשה, אבל אני חושב שזה מאבק מהחשובים שהיו פה. דיברו איתנו בלילה והסבירו לנו שמכיוון שעברו שלוש שעות, אנחנו הופכים ממעמד של מעוכבים לעצורים. לקחו אותנו, הכניסו אותנו לתא עצורים. מאוחר יותר הציעו לנו להיות מוגלים מהעיר פתח תקווה לעשרה ימים, לשלם 500 ש"ח, וללכת. אני הסברתי שזה מעצר לא חוקי, ושממעצר לא חוקי יוצאים על הרגליים ומסכימים לא להגיש תלונה למח"ש. גם מני נפתלי לא הסכים לשום תנאי", הוסיף.



"אוזקים אותך בידיים וברגליים, ואז מגיעה זינזאנה. לוקחים אותך לכלא הדרים, מצלמים אותך, אתה נותן פרטים, עוברים דרך קצין שבודק אותך ואתה מקבל שמיכות. במקרה שלנו הכניסו אותנו לאגף 9 או 10 והיינו בתא רק שנינו, כי השעה הייתה כבר ארבע בבוקר לדעתי. בשעה שש בבוקר אני חושב כבר הפשיטו אותנו, בודקים אותך לראות שאתה לא מחזיק סמים, אוזקים אותך, גם בידיים וגם ברגליים ולוקחים אותך לבית המשפט משעות הבוקר ואתה ממתין שם. רק ב-11:00 או ב-12:00 נכנסנו לדיון. העלו אותנו אזוקים לאולם ובהחלטה של המפקד החליטו להוריד אותם, כי הבינו שיש תקשורת, אז הסירו את האזיקים".



אלדד המשיך וסיפר על ההרגשה לאחר הדיון: "אני חשבתי שמשתחררים מיד כמו בסרטים האמריקאיים, אבל אתה יוצא מהאולם, אוזקים אותך, שם אתה מבלה עוד שעתיים, אתה עובר טופס טיולים שמחתימים את הכלא, את מפקד הכלא, את הקצינים וכו'".



למה לא פניתם אתמול בערב לשופט תורן, רצית תדמית של מישהו שיושב בכלא?


"שאלה טובה, לא רצינו את התדמית, אבל הדינמיקה היתה כזאת שמני ואני מצאנו את עצמנו בתחנת משטרה באמצע הלילה, וגם אני, שמבין בזה, הבנתי שלפעמים אין מה לעשות. אמרתי את זה למני והוא אמר לי 'צפונבון כמוך יעבור את זה'? ואני אמרתי 'בוא נראה', וזה מה שהיה".



היתה ברירה אחרת מאשר לעצור אתכם ללילה?


"הברירה היתה של ברק מפקד התחנה, כי אני אמרתי לו שאין לי בעיה לצעוד החוצה בשתיים בלילה, ושלא אגיש תלונה. אני בעיניי עושה דברים שהם יותר עוצמתיים מאשר לשבת בבית סוהר. שילמתי מחירים כבדים על חשיפת שחיתויות, ונענשתי פוליטית בתוך המפלגה שלי. עוד לא הייתי בכלא, עברתי את זה הלילה, אני לא בטוח שהבנתי מה אני הולך לעבור. ביקרתי קליינטים שלי בכלא, וכשאתה יושב איתם באמצע היום בכלא מעשיהו זה משהו אחר. הגבורה הזאת, אם אפשר לקרוא לה ככה, זה תוך כדי תנועה".



יש עליכם הגבלות לא לקרוא להפגנות לא חוקיות.


"אני מתחייב כל החיים, ולא כל השבוע, לא לתמוך בהפגנות לא חוקיות. אני חושב שההפגנה הזאת היא חוקית. אנחנו קראנו להשתתף בהפגנה חוקית. הפרשנות של המשטרה היא הלא נכונה. בית המשפט העליון יחליט השבוע אם צריך או לא. אני באופן כללי מתחייב לא לקרוא להפרות סדר ולעולם לא לקרוא להפגנות לא חוקיות".



"הדבר היחיד שלא חוקי הוא המעצר. יש פה ויכוח משפטי מי צודק. אני חושב שאנחנו צודקים, ואנחנו נמשיך ונקרא להשתתף בהפגנות ובאירועים. כל הפגנה שאנחנו שותפים בה תהיה חוקית. משטרת פתח תקווה סגרה את העיר אתמול כמו שטח צבאי. הם הפריעו לשטח הציבורי. זכותה לעשות את זה, אבל לא זכותה לעצור סתם אנשים".



הפעילות הזאת מתואמת עם המפלגה שלך?
"אני מבין שלהפגין מול היועמ"ש זה צעד מאוד יוצא דופן, והוא מאוד קיצוני, והוא מאוד לא רגיל. זה לא מובן מאליו. אני חושב שאני שומר על שלטון החוק לא פחות מאף אחד אחר. אם יש פגם שנפל בהתנהלותו של היועמ"ש, מותר להפגין. אני לא בטוח שזה ככה בכל מקום, שילמתי מחיר בעבר ואולי אשלם גם בעתיד".



"אני כבר אמרתי, גם מני נפתלי אמר, יכול להיות שההפגנות האלה יעברו לתל אביב או ירושלים. מותר להעביר את זה. צריך לשאול מדוע צריך רישיון להפגנה שלפני זה לא היה צריך. זו הפגנה בלי תהלוכה ובלי ונאומים. גם אם משנים את התפיסה, לא עושים את זה ככה".



לאחר מכן סיכם: "אני מאוד התביישתי במחנה שלי, שאיתרג את אולמרט כי הוא חתר לשלום והסכים להלבין את מעשיו. אני לא חושב שזה עניין של המחנה של נתניהו. שחיתות זה לא ימין והשמאל, אנחנו צריכים להיות מאוחדים בעניין הזה, אני חושב שמנדלבליט לא היה פותח בחקירה על הצוללות אם לא היה עניין הצוללות. המאבק הזה בפתח תקווה הכריח אותו לומר. הדרך היחידה אם לא יהיו ראיות ברזל, גם אם נפגין בסלון של מנדלבליט, לא יהיה כתב אישום".