על רקע התפטרותו של עורך דין ליאור לוטן, מתאם השבויים והנעדרים במשרד ראש הממשלה, לאחר ששר הביטחון אביגדור ליברמן ציין כי הוא רואה "חשיבות עליונה בהחזרת אורון שאול והדר גולדין", ולקראת פגישתם הצפויה של משפחות הנעדרים עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, קיימה היום (ראשון) משפחת גולדין מסיבת עיתונאים. במהלך הכינוס התקשורתי תקף האב שמחה את השר ליברמן באופן חסר תקדים, כשאמר: "למדינת ישראל יש שר ביטחון חלש ופחדן". כמו כן, הוא ציין כי "יש לנו סיוע מארה"ב ובעוד שבוע נצא לפגישות באו"ם. מצפים להצהרה של ארצות הברית והאו"ם להחזרת הדר ואורון".                        


בפתח מסיבת העיתונאים טען אביו של החייל הנעדר כי "ליברמן ביקש מרה"מ לא למנות מתאם חדש לענייני השבויים והנעדרים", וביקש ממנו: "נתניהו - עליך למנות לאלתר מתאם חדש". מלבד זאת, הוא הכריז כי "אם לוטן הפסיק מבצע באמצע זה אומר משהו על הממונים עליו".                    


מסיבת העיתונאים של משפחת גולדין

הוא הוסיף כי "אנו דורשים לשנות את המשוואה עם חמאס - או להכביד את הלחץ או להגיע להסכם. נתניהו ביקש לפני שנה לאחר טקס הזיכרון לחללי צוק איתן להיפגש איתנו. ניהלנו שיחה מלב ללב. זה היה אחרי ההסכם הטורקי שהבטיחו שהדר ואורון שאול הם חלק מההסכם. נתניהו הבטיח שהוא מחויב להחזרת הנעדרים. הוא הבטיח להמשיך לפעול. אדוני ראש הממשלה - תעמוד בהבטחה שלך".


 ליברמן. שר תחת מתקפה. צילום: פלאש 90
ליברמן. שר תחת מתקפה. צילום: פלאש 90


בשלב זה החליט גולדין לתקוף את שר הביטחון כשאמר: "למדינת ישראל יש שר ביטחון חלש ופחדן. הוא טוב בדיבורים ולא במעשים". כמו כן, הוא דרש להפסיק את ביקורי המשפחות אצל אסירי חמאס ולהפסיק את הקייטנה של מחבלי חמאס בבתי הכלא". לדבריו, "החלטות הקבינט אינו מיושמות. להפסיק החזרת גופות מחבלים, להפסיק את המחוות ההומניטריות עד להחזרת הגופות של הדר ואורון שאול. מדינת ישראל שחררה מאז שהבן שלי נפל תשעה מחבלים עם דם על הידיים. על כל מחבל ששוחרר יכולנו להחזיר את הדר ואורון".

מלבד זאת, למשפחה הייתה ביקורת רבה גם על התנהלות נתניהו: "נפגשנו בפעם האחרונה עם נתניהו לפני חצי שנה. כבר חודשיים אנו מבקשים פגישה עמו, אך המזכיר הצבאי שלו הודיע לנו ביום חמישי שנתניהו לא יכול להיפגש איתנו לפני עשרה בספטמבר".

בתוך כך, לאחר שטענה זאת הבוקר ב-103FM, המשפחה שוב ציינה כי "כל ההתנהלות של משפחת שליט יצרה קיבעון במדינה. אם צעירים יוצאים להודו - עושים להם ביטוח. המדינה היא הביטוח של החיילים. החלטת מדינת ישראל שלא משאירים חיילים מאחור לא מיושמת. במדינת ישראל כשנפלו שבויים היו הסכמים להחזרתם. צריך הסכם להחזרת הדר ואורון, ששונה מהסכם שליט שנתניהו עשה".  
                     
נתניהו. "תעמוד בהבטחה שלך". צילום: יקי צימרמן
נתניהו. "תעמוד בהבטחה שלך". צילום: יקי צימרמן


הכינוס התקשורתי התקיים לאחר תקופה מתמשכת שבמהלכה משפחת גולדין מבקרת את התנהלותם של רה"מ ושר הביטחון בכל הקשור לניהול המגעים עם ארגון חמאס להחזרת השבויים. מוקדם יותר טען ליברמן כי הוא "מקבל בהבנה ובאהבה את הביקורת של משפחות גולדין ושאול, וממשיך להיות מחויב באופן אישי להשבתם לישראל של הדר ואורון ושל אזרחינו המוחזקים ברצועת עזה בניגוד לדין הבינלאומי. אני רואה בכך חשיבות ערכית ומוסרית עליונה, בראש ובראשונה כלפי המשפחות, וכלפי צה"ל ומדינת ישראל".

בתוך כך, סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי, הודיעה היום כי גוטרש ייפגש עם משפחות גולדין ושאול, וכן עם משפחתו של האזרח הישראלי שמוחזק בעזה, אברה מנגיסטו, כי שפורסם לראשונה במעריב. עם זאת, בלשכת רה"מ מסרו לנציגי המשפחות כי המזכ"ל עשוי להיפגש בנפרד עם משפחות החיילים הנעדרים ועם משפחות האזרחים הנעדרים.

נושא השבויים והנעדרים צפוי אף לעלות בפגישה עם נשיא המדינה ריבלין. משפחת שאול אישרה את דבר הפגישה, אך ציינה שככל הידוע לה היא תתקיים מחר וזאת בשונה מדבריה של חוטובלי שאמרה שהמפגש יתקיים עוד היום.

אנטוניו גוטרש. ייפגש עם משפחות הנעדרים. צילום: רויטרס
אנטוניו גוטרש. ייפגש עם משפחות הנעדרים. צילום: רויטרס


כזכור, הבוקר טענה לאה גולדין בתכניתם של דרור רפאל, ספי עובדיה ונסים משעל ב-103FM, כי "הדר נחטף לפני כשלוש שנים והוכרז חלל. לראשונה במדינת ישראל הכריזו על שבוי שהוא חלל תוך כדי מלחמה. מאז מתייחסים להחזרתו בזילות ובחוסר אחריות של המדינה, הממשלה, שר הביטחון, אלו שמכנים את הבן שלי גופה. זהו חייל שיצא להגן על מדינת ישראל הוא חלל ולא גופה. זו זילות, מטרת הכינוי הזה להפוך את בני למשהו נמוך מאד שלא צריך להתעסק איתו", אמרה. 

על התפטרותו של ליאור לוטן, סיפרה גולדין: "הוא איש יקר שיצא לחלץ את נחשון וקסמן וכמעט מת מהאש שהוא חטף. הוא מומחה למשא ומתן והוא הכי טוב שיש. הוא מומחה למשא ומתן. לצערי הוא נציג המדינה והמדיניות. זו מדיניות שמתחילה בראש הממשלה ולא עושה דבר כדי להחזיר את החיילים הביתה. אדם יכול לרוץ ולפעול אך אין לו גיבוי. הוא רק מתאם. נראה שראש הממשלה לא רוצה להיפגש איתנו. פעם אחרונה שנפגשנו היה בפברואר. הדבר היחידי שהוא אמר לנו זה 'בקשתכם הוגשה'. בתוך כך, היא הוסיפה כי היא "משלמת מחיר על שחרורו של גלעד שליט".