מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, נמצא בביקור מדיני בישראל, והיום (שני) הוא  נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם נשיא המדינה ראובן ריבלין. ראש הממשלה נתניהו המשיך את מסע ההסברה שלו לגבי האיום האיראני ואמר כי איראן הופכת את סוריה לבסיס של התבצרות צבאית כחלק מהמטרה המוצהרת שלו להשמיד את ישראל. "הרפובליקה האסלאמית בונה מפעלים לייצור טילים בסוריה ובלבנון. זה משהו שישראל לא יכולה לקבל, שה משהו שהאו"ם לא יכול לקבל", אמר נתניהו. 

נתניהו האשים את את הארגון בראשו עומד האורח הפורטוגלי ואמר כי האו"ם נכשל בכל מה שנוגע לישראל. "ככל שזה נוגע לתפקידו לשמור על המורשת העולמית. אונסק"ו שם ללעג את המורשת הזו". לדברי ראש הממשלה, "האו"ם קיבל מנדט לשאוף לשלום, אך הוא מאפשר לפלסטינים לפזר דברי שטנה במוסדותיו. האו"ם קיבל מנדט לקדם זכויות אדם, אך בפורומים השונים שלו הוא מאפשר למפירי זכויות האדם הגרועים ביותר להאשים את ישראל בהפרת זכויות אדם". 
 
"דברים אלה ידועים לך היטב ואני חושב שהם ידועים לאנשים רבים ברחבי העולם", המשיך נתניהו. "אך אני חושב שהדבר החשוב ביותר, הבעיה הלוחצת ביותר, נוגעת לחיזבאללה וסוריה. האו"ם קיבל מנדט למנוע מחיזבאללה משלוחי נשק אך למעשה לא דיווח, למיטב ידיעתי, אף לא על אחת מעשרות אלפי הברחות הנשק אל תוך לבנון עבור חיזבאללה, תוך הפרה של החלטה 1701".

"אני חושב שהגיעה העת להשיב לאו"ם את הבהירות המוסרית. אני יודע שזו משימה גדולה. אני יודע שלמזכ"ל אין שליטה על חברי הארגון. אני יודע גם שהצבעותיהם בגופים הבין-לאומיים של חברי הארגון אינם משקפים תמיד את יחסיהם הטובים עם ישראל, שהולכים ומעמיקים במהירות. אך אני מאמין שמנהיגותך יכולה להביא לשינוי. אני מאמין שאם רק נתמקד בשינויים הללו שברורים כל כך, הגיוניים כל כך וחיוניים כל כך לקידום יציבות, ביטחון ושלום, ובסופו של דבר גם שגשוג, אני מאמין שתוכל להביא לשינוי חשוב". 

ריבלין: "ההטיה נגד ישראל אינה מקובלת בשום אופן ויש לגבות עליה מחיר"


מוקדם יותר, אירח הנשיא ריבלין את גוטרש במכן הנשיא בירושלים. פתח הפגישה קרא ריבלין לגוטרש לפעול למיגור האפליה נגד ישראל בחלקים מסוימים באו"ם. "מדינת ישראל היא המקום היחיד בו העם היהודי יכול לממש את זכותו להגדרה עצמית", אמר הנשיא. "למרבה הצער, בכל הסובב את אזורינו, אנו עדים בימים אלה לכמה מסוכנת התמוטטות מדינת הלאום. אנחנו רואים במו עינינו אסונות הומניטריים נוראיים בהם המדינה חלשה מדי ולא מסוגלת לסייע לעמה. דווקא מפני שרעיון מדינת הלאום מושרש עמוק בערכי האו"ם ועקרונותיו, אני קורא לך, אדוני המזכ"ל, לפעול לסיום האפליה נגד ישראל בחלקים מהארגון שאתה עומד בראשו".

ריבלין הוסיף ואמר כי "ההטיה נגד ישראל, בידוד המדינה היהודית היחידה בעולם והפעולות וההצהרות המאיימות להרוס את ישראל, לא מקובלות בשום אופן ויש לגבות עליהן מחיר", הדגיש הנשיא והוסיף: "אסור להרשות לאף מדינה החברה באו"ם להתנהג כך. פעולות אלו מחלישות את שיתוף הפעולה בין מדינות והן מנוגדות לחוק".



"אדוני המזכ"ל, אנו מעריכים את מנהיגותך האמיצה ביחס לאפליה נגד ישראל. אנו מקווים כי בעבודה משותפת, נוכל ליצור שותפות פורה עוד יותר, בין ישראל לבין האו"ם, למען תושבי האזור שלנו ולמען האנושות כולה". אמר הנשיא.


הנשיא ריבלין ומזכ"ל האו"ם גוטרש. צילום: מארק ניימן, לע"מ
הנשיא ריבלין ומזכ"ל האו"ם גוטרש. צילום: מארק ניימן, לע"מ


הנשיא התייחס גם למצב ברצועת עזה ולנעדרים הנמצאים בידי חמאס: "אדוני המזכ"ל, ישראל נשארת מחויבת לשלום עם שכנותיה. אסור להרשות לחמאס בעזה לשקם את מאגרי הנשק שלו. על העולם לקרוא לחמאס להחזיר את בנינו הביתה, למשפחותיהם. אני מפציר בך להתגייס למשימה זו ולעזור לנו להשיב את בנינו. אני מפציר בך לקחת את המשימה הזו ולעזור לנו להשיב את בנינו". גוטרש צפוי להיפגש היום עם בני משפחתו של אברה מנגיסטו, הנמצא ברצועת עזה. 

המזכ"ל גוטרש הזכיר כי החל את ביקורו ביד ושם ושדרת חסידי אומות העולם. "יד ושם מזכיר לנו את השואה ומזכיר לנו שעלינו להיות בקו הראשון של מלחמה באנטישמיות וצורות אחרות של שנאה וגזענות. שדרת חסידי אומות העולם היא סמל להבנה בין העמים והאפשרות לטעת עץ מזכירה לנו את החיים ושהמשימה שלי היא לקדם דיאלוג ושלום.

אני רוצה להבטיח לך שאתה יכול להיות סמוך ובטוח שכמזכ"ל אני מאוד רוצה להדגיש את ערכי ייסוד של האו"ם, להתייחס לכל המדינות בצורה שווה, ואני מחויב לכך לגמרי. אני מאמין שהקריאה להשמדת ישראל היא צורה של אנטישמיות מודרנית. הדיאלוג תמיד יהיה כן כדי לאפשר שלום באזור אבל גם להיות מחויבים שלא תהיה אנטישמיות ושיש שוויון בטיפול בכל המדינות".