יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי יכול לרשום לעצמו הישג. ועדת החוקה של המפלגה אישרה את בקשתו להביא בפני ועידת המפלגה שתתכנס בקרוב, את השינויים שהוא מציע בחוקת המפלגה, ושנועדו לחזק את כוחו, כמעט כלשונם והדבר גורם לתסיסה גדולה בשורות חברי כנסת ופעילים. לאחר שמזכירות לשכת העבודה אישרה את "ארגז הכלים לניצחון", אותו הציג בפניה גבאי הגיעה תורה של ועדת החוקה של המפלגה בראשות השר לשעבר פרופסור דוד ליבאי לתת אור ירוק להעלאת הצעותיו של גבאי בוועידה הקרובה.



בין היתר, ההצעות כוללות את העברת סמכויות הניהול של המפלגה מידי המזכ"ל לידי גבאי שיהיה "בעל האחריות והסמכות ויוכל למקד את המפלגה בהכנה לניצחון בבחירות”. במסגרת זאת יהיה יו"ר המפלגה אחראי על ניהול תקציבה, סמכות שהייתה נתונה עד כה בידי המזכ"ל.



סעיף אחר שמעורר תסיסה הוא סמכות שגבאי מבקש לעצמו לקבוע מי יהיה יו"ר הסיעה ומי יהיו יושבי ראש וחברי הוועדות בכנסת. תחילה דרש גבאי לקבוע שרק אם 60% מחברי הסיעה ידרשו זאת יהיה דיון והצבעה על מינוי ספציפי שיבקש לאשר אולם לבסוף הסכים "להתפשר" על 50% בלבד. הסעיף השנוי במחלוקת ביותר, נוגע למסכת השריונים שגבאי ישמור לעצמו ברשימת העבודה לכנסת. על פי הצעתו הוא יוכל לשריין עד ארבעה מקומות מבין 30 הראשונים, מתוכם שניים בעשירייה הראשונה.



גבאי חוגג את ניצחונו בבחירות ליו"ר המפלגה. צילום: מרק ישראל סלם



בשל ההתנגדויות שהסעיף עורר, הסכים גבאי להתגמש והודיע תחילה כי אם ייחתם הסכם עם מפלגה או סיעה אחרת על הצטרפות לעבודה, שניים מהשריונים שהם, למשל התנועה של ציפי לבני, יקבלו יהיו במסגרת ארבעה המקומות השמורים לו ולא בנוסף להם.



אלא שהדברים לא ברורים דיים מהסעיף שאושר בוועדת החוקה להבאה בפני הוועידה. בנוסח שסוכם, נכתב כי "במידה שיוסכם עם סיעות ו/או מפלגות אחרות על שיבוץ מועמדים מטעמן לכנסת ברשימה אחת, המקומות שמוקצים ליו"ר יכולים להיות חלק מהסכמות אלה”. גורמים בעבודה הביעו את הסתייגותם מכך שבסעיף נכתב כי השריונים החדשים, אם יהיו, יכולים להיות חלק מהסכמות אלה, כך שהדבר כלל אינו בטוח. לדבריהם סעיף השריונים כמו גם דרישתו של גבאי לאפשר לו לשריין בממשלה שרים מקצועיים מחוץ למפלגה פוגעת קשה בחברי הכנסת של הסיעה.



“גם משריינים 4 מקומות ליו"ר וגם יוכלו להוסיף עליהם שריונים שיהיו תוצאה של הסכמים עם סיעות או מפלגות אחרות וגם גבאי יוכל למנות שרים שאינם חברי הכנסת בסיעתו. זו פגיעה קשה בחברי הכנסת של הסיעה והנושא הזה לא יעבור בשקט. תהיה מלחמה גדולה עד הועידה ובועידת המפלגה עצמה", אמר גורם במפלגה למעריב אונליין.



מי שיוצא חבול מ"ארגז הכלים" של גבאי הוא מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני שהיה משוכנע עם הבחרו לתפקיד כי מקומו ברשימת העבודה לכנסת משוריין במקום ה-7. גבאי רצה תחילה לבטל כליל את השריון ולקבוע כי ועדה במפלגה תחליט באיזה מקום, אם בכלל, ישובץ המזכ"ל. אח"כ התרצה והסכים להשאיר שריון לחרמוני אבל במקום ה-11.



כאמור, כל הסעיפים שמציע גבאי לשינויים בחוקת המפלגה יובאו לאישור ועידת המפלגה שצפויה להתכנס במהלך השבועות הקרובים עוד לפני החגים. שם, מעריכים במפלגה, צפוי לגבאי קרב קשה בדרך לאישור תוכניותיו. בינתיים, פעילים במפלגה כבר מתכננים להכין עתירות למוסד לבירור עתירות של המפלגה נגד השינויים בחוקה שמציע גבאי ויש כבר דיבורים על אפשרות של פנייה לבית משפט מחוזי לצורך הוצאת צו מניעה.