סיעת האיחוד הלאומי פנתה במכתב היום (שני) לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר לביטחון פנים גלעד ארדן בדרישה לבטל את ההנחיה למנוע עליית שרים בממשלה להר הבית ולאפשר עליית חברי כנסת בלבד. אם דרישתה לביטול ההנחיה של נתניהו וארדן לא תתקבל, המפלגה תעתור מחר לבג"ץ. 

 
במכתב, שנשלח  על ידי בא כוחה של מפלגת האיחוד הלאומי, עו"ד יצחק בם, נכתב: "לשרי ממשלת ישראל עומדות אותן זכויות חובות וחסינויות שעומדת לחברי הכנסת. סעיף 15 לחוק אף טורח להחילן על שרים שאינם חברי כנסת. משכך, אין שום יסוד חוקי להבחין בין שרים לחברי הכנסת לעניין חופש התנועה בתוך המדינה". 

עוד הוסיף: "יתר על כן, ככל שמניעת כניסתם של שרים להר הבית מעוגן בחשש כי עלייתו של שר למקום הקדוש מהווה הפגנת ריבונות על המקום הרי עצם החשש להפגין את הריבונות הישראלית בהר הבית חותר תחת הרציונל של חוק יסוד: ירושלים בירת ישראל". 

לסיכום כתב בם: "מן הטעמים האלה, אבקש שלא להחריג את השרים מן ה-"פיילוט" של עלייה להר הבית. ככל שמניעת עלייתם של השרים להר הבית תימשך, מפלגת האיחוד הלאומי תגיש עתירה לבג"ץ".

 השר אורי אריאל. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
השר אורי אריאל. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו, החליט בעקבות התייעצות עם המשטרה וגורמי ביטחון לקיים מחר פיילוט בן יום אחד שבו יתאפשר לח"כים יהודים לעלות להר הבית וח"כים ערביים יוכלו לבקר במסגדים. הפיילוט אינו חל בשלב זה על שרים. פיילוט דומה אמור היה להתקיים בחודש שעבר אך הוא נדחה בגלל הפיגוע בהר הבית והאירועים הקשים שבאו בעקבותיו.

ביטול האישור לח"כים שביקשו לעלות להר הבית מקורו במצב הביטחוני ובפיגוע הרצחני שאירע במקום. כזכור בעבר עקב רצף הפיגועים שהתרחשו בהר הבית ונוכח התסיסה שגאתה באותה תקופה החליט מפקד מפקד מחוז ירושלים דאז ניצב צי'קו אדרי למנוע עלייה של ח"כים להר הבית. רק לאחר שהרוחות נרגעו ניתן האישור בכפוף למגבלות ובהן עלייה ללא מאבטחים. 
 

משר החקלאות ויו"ר סיעת האיחוד הלאומי, אורי אריאל, נמסר: "הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר לעם היהודי וההחלטה לאפשר לח"כים לעלות להר הבית אבל לשרים לא היא שערורייה. ההחלטה פוגעת פגיעה של ממש בערכים דמוקרטיים בסיסיים הקיימים במדינת ישראל ובזכויות שלי כשר בממשלה, כחבר כנסת וכאזרח במדינת ישראל. אני פונה לראש הממשלה לייתר את העתירה ולאפשר לי ולשאר השרים שירצו בכך לעלות להר בית ה'".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהאיחוד הלאומי הביע תמיכה במפלגתו והודיע כי כל עוד לא יוסרו כל התנאים לעלייה להר הבית, גם הוא לא ייעשה כן. "אינני מוכן לעלות להר הבית כגנב במחתרת, באופן המבזה והבלתי חוקי שנכפה על חברי הכנסת", כתב סמוטריץ' והוסיף כי "הר הבית הוא המקום המקודש ביותר לעם היהודי ועל מדינת ישראל לממש את ריבונותה בו. התנאים וההגבלות של אסור ומותר שהוטלו על חברי הכנסת כפי שהם באים לידי ביטוי במכתב המשפיל של קצין הכנסת הם לא חוקיים, לא דמוקרטיים ולא מתקבלים על הדעת. ה"פיילוט" ההזוי, כפרצה הקוראת לגנב וכמעט מתחננת בפני הפורעים להתפרע זהו שפל חדש שלא מתקבל על הדעת".

סמוטריץ' הוסיף כי הוא "יעלה בע"ה להר כאשר יתאפשר לשרים ולחברי הכנסת לעלות בחופשיות ובקומה זקופה למימוש ריבונותה של מדינת ישראל בהר. אני קורא לראש הממשלה לאפשר זאת לאלתר".