שליח הבית הלבן למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, סייר היום (רביעי) עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, באזור עוטף עזה, על מנת לעמוד מקרוב על הסוגיות הביטחוניות עמן מתמודדת מערכת הביטחון למול ארגון הטרור חמאס השולט ברצועה. במהלך ביקורו קרא גרינבלט לחמאס להחזיר לידי ישראל את האזרחים והחיילים השבויים, וטען כי "הרשות הפלסטינית צריכה לחזור לקחת חלק מרכזי בניהול רצועת עזה".


במסגרת הסיור גרינבלט נחשף לאיומים הקיימים בגזרת הרצועה, לצד הצעדים המקודמים במטרה לסייע למצוקות תושביה. "ביקרתי היום בגבול רצועת עזה, למדתי רבות אודות האתגרים הקשים העומדים בפני צה"ל, תושבי ישראל הגרים באזורים הסמוכים ותושבי עזה כתוצאה משימוש לרעה של חמאס בסיוע הומניטארי ומחויבותו לטרור ואלימות", אמר השליח, שהוסיף: "ברור שהרשות הפלסטינית צריכה לחדש את תפקידה בניהול רצועת עזה, שכן חמאס פגע קשות בתושבים ונכשל בסיפוק צרכיהם הבסיסיים ביותר. אני קורא לחמאס להחזיר את חיילי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול, שנלקחו על ידם ולשחרר את האזרחים הישראלים שהם מחזיקים - אברה מנגיסטו, הישאם שעבאן וגומא איבראהים אבו ענימה".

אלוף מרדכי עם גרינבלט. "קורא לחמאס להחזיר את השבויים לישראל". צילום: דוברות מתפ"ש
אלוף מרדכי עם גרינבלט. "קורא לחמאס להחזיר את השבויים לישראל". צילום: דוברות מתפ"ש


במהלך הסיור, ביקרו גם האלוף מרדכי ומר גרינבלט במעבר כרם שלום, אשר משמש ציר מרכזי להעברת מזון, סחורות וציוד לרצועת עזה וממנה, בליווי ראש רשות המעברים היבשתיים במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') כמיל אבו רוקון. כמו כן, ביקר השליח במנהרת טרור של חמאס באזור, וכן במעבר ארז, המשמש לתנועת מאות תושבי עזה מדי יום למטרות שונות, שם פגש תושבים פלסטיניים מן הרצועה ושוחח עימם.

האלוף מרדכי הדגיש כי "קילומטר אחד של מנהרה כזו עולה כ-200 אלף דולר, המשמעות היא שבמקום מנהרה ניתן לבנות בתי חולים ברצועת עזה אבל סדר העדיפויות של חמאס הוא ראשית האינטרסים של הזרוע הצבאית והטרור ורק לאחר מכן, מכן בסדר עדיפות נמוך, האוכלוסייה. חמאס פועל בציניות ומנצל את הסיוע האזרחי הומניטארי להתעצמות והאוכלוסייה הפלסטינית ברצועה משלמת את מחיר ההתנהלות של חמאס. משימת החזרת חיילי צהל הנעדרים טרם הושלמה ולא נאפשר פיתוח משמעותי ברצועה ללא פתרון הנושא".

גרינבלט במהלך הביקור. "הרשות הפלסטינית צריכה לקחת חלק בניהול הרצועה". צילום: דוברות מתפ"ש
גרינבלט במהלך הביקור. "הרשות הפלסטינית צריכה לקחת חלק בניהול הרצועה". צילום: דוברות מתפ"ש


כמו כן, ביקר השליח המיוחד בסוללת כיפת ברזל ובקיבוץ נחל עוז, בו נפגש עם ראש מועצת שער הנגב, מר אלון שוסטר, ותושבי הקיבוץ מהם שמע על חייהם באזור עוטף עזה, בצל מציאות ביטחונית רגישה באופן מתמיד.