בג"ץ דן הבוקר (חמישי) בעתירת ארגונים בתביעה להורות לממשלה ליישם את החלטת הממשלה בנושא מתווה הכותל מינואר 2016. הדיון נערך בפני הנשיאה מרים נאור והשופטים חנן מלצר ויורם דנציגר, כאשר בין הארגונים העותרים ארגון נשות הכותל והתנועות הרפורמית והקונסרבטיבית, שדורשים את יישום מתווה הכותל בשלמותו או שטח תפילה חדש ברחבת הכותל המרכזית. בפתח הדיון אמרה נאור כי "מתווה הכותל הוא פתרון ראוי, הקפאתו איננה מונח משפטי", והוסיפה: "עבדו קשה על מתווה הכותל, מה פתאום הממשלה מחליטה לבטלו?". בסופו של הדיון לא התקבלה החלטה, כאשר למעשה, בג"ץ ביקש מהדרג הפוליטי להשיב לשאלה - מדוע המתווה לא מיושם, תוך דרישה להציג את הטיעונים במקרה שבו העמדה תהיה שיש לבטלו. 


מתווה הכותל הוא כינוי להחלטת ממשלה מינואר 2016 (החלטה 1075), שעיקרו הקמת רחבה משותפת. ההחלטה, שהתקבלה ברוב של 15 מול חמישה, קבעה שממשלת ישראל תיישם את המלצות הצוות המייעץ לסוגיית הסדרי התפילה בכותל המערבי, בראשות היועץ המשפטי לממשלה (היועמ"ש) עו"ד אביחי מנדלבליט. זאת, לאחר כמעט שלוש שנות משא ומתן, בו ישבו נציגים מטעם החרדים, נשות הכותל, קונסרבטיבים ורפורמים, והולידו המלצות שגובשו מתוך קונצנזוס משני צדי המתרס.

ההחלטה קבעה כי תוקם רחבת תפילה ייעודית חדשה בחלק הדרומי של הכותל המערבי ובצמוד לרחבה המוכרת. לפי ההחלטה, הרחבה תהווה חלק אינטגרלי מהכותל ותנוהל על ידי מועצה שבה תשב בין היתר נציגות של נשות הכותל. כמו-כן, היא תכלול אפשרויות תפילה שאינן רק אורתודוקסיות.

השופטת נאור בדיון. מהווה חלק מההרכב שיכריע בסוגייה. צילום: מרק ישראל סלם
השופטת נאור בדיון. מהווה חלק מההרכב שיכריע בסוגייה. צילום: מרק ישראל סלם


אולם, לאחר למעלה משנה שלא נעשה דבר לקדם את המתווה, באפריל האחרון החליט בג"ץ להוציא צו על תנאי בעתירה המתוקנת. ביוני החליטה הממשלה להקפיא את יישום המתווה, נוכח התנגדות המפלגות החרדיות.

בתשובה שהגישה המדינה לצו על תנאי ביולי 2017, טוענת המדינה כי עבודות שיפוץ שטיבן אינו ברור שעתידות להתבצע בקשת רובינסון (בתקציב נמוך הרבה יותר מהתקציב שתוכנן על פי המתווה), וכן הקמת ועדת היגוי של משרד ראש הממשלה שתנהל את המקום לצד החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי – נותנות מענה לטענות שמועלות בעתירה.

בסרטון הסברה שהוציאה תנועת נאמני תורה ועבודה הוצגה הצעה למתווה חדש שיהווה פשרה בין הדתיים ליהודי התפוצות בסוגייה. תהלה פרידמן, יו"רית התנועה, הסבירה כי "לא סביר שהמאבק סביב הכותל יתנהל בין החרדים לבין הרפורמים. שתי הקבוצות חשובות אך לא מייצגות את כל העם היהודי, בוודאי לא את כל הציבור הישראלי, אנחנו צריכים ללמוד להסתדר". היא הוסיפה: "בואו לא נדבר רגע רק על איך מתפללים בכותל. בואו נדבר על איך מנהלים את הכותל ואיך מתנהלים עם הכותל".