ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום (חמישי) לסיור בדרום תל אביב, שבמהלכו נפגש עם תושבי האזור וערך סיור בשכונה. הסיור מגיע בעקבות החלטת בג"ץ לאשר גירוש של מסתננים למדינה שלישית, אך עם זאת, לאסור מאסר ממושך שלהם על מנת ללחוץ עליהם לעזוב את המדינה, מה שלמעשה ימנע את גירושם. ביום שני אמר ראש הממשלה, כמו גם שרים נוספים בממשלה, כי יפעל להעברת חוק עוקף בג"ץ שיאפשר לגרש את המסתננים או להותיר אותם בכלא. נתניהו צפוי להיפגש עם פעילי החזית לשחרור דרום תל אביב, שמבקשים להוציא את המסתננים מהשכונה. 


במהלך הביקור אמר ראש הממשלה כי "יש לנו מדיניות מאוד ברורה. אנחנו עוסקים במסתננים בלתי חוקיים, לא בפליטים - מסתננים בלתי חוקיים. הזכות של מדינת ישראל היא לשמור על גבולותיה ולהרחיק מתחומה מסתננים בלתי חוקיים". עוד אמר ראש הממשלה, כי "אנשים מפחדים לצאת מהבית, נגביר את האכיפה ו-וועדה בראשותי תקדם פתרונות".

"הדרך הראשונה היא הגדר", הוסיף נתניהו. "התעקשתי על הגדר והשלמנו אותה במעקב תמידי שלי עד הביצוע. שנית, זה אכיפה הרבה יותר חזקה מול מעסיקים ומול המסתננים פורעי החוק, ושלישית זה שביום ראשון הממשלה תשמע סקירה, ואני אקים באותה הזדמנות ועדת שרים מיוחדים בראשותי. אעשה שולחן עגול שבו אני אזמין גם את התושבים וגם את כל הגורמים שעוסקים בנושא הזה כדי לעקוב ולהתחיל לקדם פתרונות".
ראש הממשלה בסיור בדרום תל אביב


"הצבת הפסל בדמותה של מרים נאור - מעשה לא ראוי"


נתניהו התייחס להצבת הפסל בדמותה של נשיאת העליון, מרים נאור, הבוקר, מול בית המשפט העליון: "אני מכבד את הבג"ץ גם כשאני לא מסכים עם החלטותיו, ואגב אם רוצים למחות יש דרכים יותר טובות מאשר להקים איזה פסל. זה לא ראוי. מה שראוי זה לעשות מה שאנחנו מוסמכים לעשות מבחינה חוקית – או שנשנה את חוק ההרחקה, או שנשנה את ההסכמים שעמלתי קשה להשיג עם מדינות אפריקה, או שנעשה את שני הדברים גם יחד. אנחנו נחזיר את דרום לתל אביב לאזרחי ישראל. 
 
לנתניהו התלוו השר לביטחון פנים, גלעד ארדן ושרת התרבות והספורט, מירי רגב, שבעבר כינתה את האזרחים הסודאנים הגרים בדרום תל אביב "סרטן בגוף שלנו". רגב נפגשה עם שפי פז, אחת הפעילות המרכזיות להוצאת המסתננים מדרום תל אביב. 

"אם המסתננים היו מתגוררים בצפון העיר, כנראה שכבר מזמן חולדאי היה משקיע שם ומפתח"
השרה רגב אמרה כי המסתננים הם לא פליטים. "אנשים שעוברים בדרך לכאן בשתי מדינות, הם לא פליטים. הם מסתננים. תושבי דרום תל אביב הם אלה שהפכו לפליטים בארצם". השרה רגב התייחסה גם להחלטת בג"ץ בתחילת השבוע. "לא ייתכן שממשלה לא מצליחה ליישם את המדיניות שלה בנושא הגירה. חייבים לחוקק חוק עוקף בג"ץ בסוגיה זו, שיאפשר לממשלה ליישם את מדיניותה".
 
השרה רגב הציעה במהלך הדיון המקצועי שנערך במקום שלושה פתרונות. "צריכים להפעיל אכיפה על המעסיקים שמשלמים את שכרם של המסתננים שעובדים אצלם", אמרה. "חייבים לערוך הסברה לבעלי בתים שמשכירים את בתיהם למסתננים שלא יעשו בנכסים מה שהם רוצים ללא פיקוח. בין היתר, פיצול הדירות". 

כמו כן, השרה רגב הציעה לבצע פרויקטים נרחבים של שיקום שכונות שיביאו לשינוי פני האזור. "את ראש עיריית תל אביב-יפו לא באמת מעניין דרום העיר. אם המסתננים היו מתגוררים בצפון העיר, כנראה שכבר מזמן הוא היה משקיע שם ומפתח"

מירי רגב ושפי פז. צילום: אבשלום ששוני
מירי רגב ושפי פז. צילום: אבשלום ששוני


מוקם יותר, חנכו ראש הממשלה והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, את המבנה החדש של תחנת השיטור הרגלי בדרום תל אביב. המבנה החדש שוכן בתחנה המרכזית הישנה וישמש את יחידת השיטור הרגלי המונה כ-50 שוטרים. מטרת היחידה היא שמירה על הסדר הציבורי וחיזוק הביטחון האישי בכל אזור דרום ת"א. פרויקט השיטור הרגלי בכל רחבי הארץ הוא ביוזמת השר ארדן.

השר ארדן אמר כי "פתיחת הנקודה כאן בתחנה הישנה בלב דרום תל אביב יחד עם חיזוק תחנת שרת הסמוכה הם צעדים שאני מוביל בשביל לחזק את הביטחון האישי ואת יכולת המענה המהיר של משטרת ישראל באזור דרום תל אביב".

נתניהו וארן בחנוכת תחנת השיטור הרגלי בדרום תל אביב. צילום: אבשלום ששוני
נתניהו וארן בחנוכת תחנת השיטור הרגלי בדרום תל אביב. צילום: אבשלום ששוני


אבל לא כל תושבי השכונה מרוצים מהביקור של ראש הממשלה. אנשי התארגנות "כח לקהילה", קבוצת ישראלים ותיקים וצעירים תושבי שכונות דרום תל אביב המבקשים לפתור את משבר המהגרים מסודן ואריתראה בשכונותיהם בדרכי הידברות, אומרים כי הממשלה בראשות נתניהו יכלה לפתור את כל הבעיות של דרום תל אביב בכללן, "אבל נתניהו מגיע לכאן כשהמסר היחיד שלו עד כה זה 'לגרש'. לא ניתן למצוקה הקשה שלנו להיות כלי לשימוש ציני ולשנאה נגד זרים. אנו דורשות פתרון אמיתי למצוקות ולא אחיזת עיניים".

ענבל אגוז, ממובילות הקבוצה, אומרת למעריב: "אנחנו יוצאים עכשיו להפגין מול ראש הממשלה שבוחר לרכוב לשם הון פוליטי על המתחים הבין גזעיים הרופפים ממילא בשכונות שלנו. כדאי שידע שלא כולנו פרובוקטורים ושיש בדרום תל אביב אנשים שמבינים למרות כל הקושי את הפליטות ממלחמות ורדיפות אזרחים עד מוות. שיודעים שיש פתרונות פרקטיים ולא פופוליסטיים למצוקה שלהם ושלנו ושטוענים שהמצוקה של האריתראים והסודנים היא משהו שמדינה דמוקרטית שוחרת זכויות אדם לא יכולה פשוט לטאטא החוצה כאילו לא מדובר בבני אדם במצוקה". אגוז מוסיפה: "הקושי שלנו לא בא במקום הקושי שלהם ואת זה מבינים רבים מתושבי השכונות. רק שבמקרה הזה התקשורת וראש הממשלה בוחרים להקשיב רק לקולות הגזענים והפרובוקטורים מהשכונות שרחוקים מלייצג את כל תושבי דרום תל אביב".

גם ח"כ דב חנין (חד"ש-הרשימה המשותפת) תקף הערב את ראש הממשלה בעקבות סיורו: ״נתניהו עורך היום סיור בפייק-מציאות בנווה שאנן בתל אביב: הרחובות פונו מאנשים, המדרכות נוקו ומעברי החציה נצבעו מחדש. *לתושבות ותושבי שכונות דרום תל אביב מגיע הרבה יותר מהשקרים של השלטון.
מול סיבוב ההסתה התורן הזה שנתניהו בא לעשות על גב תושבי דרום תל אביב ומבקשי המקלט, קולם הברור של התושבות והתושבים שהפגינו נגד ביקורו צריך להדהד בכל הארץ. לאחר עשרות שנים של הזנחה והפקרה של כלל תושבי השכונות, נתניהו משתמש היום במצוקתם אך ורק כדי להסית אוכלוסיות מוחלשות זו בזו. *אני מחזק את התושבים שמחו הערב נגד הפיכת מצוקתם הקשה לכלי ציני שמטרתו לעורר שנאה נגד זרים. על כולנו להצטרף אל התושבים בדרישתם מממשלת נתניהו לקבל פתרונות אמיתיים לכלל מצוקותיהם, ולא הצהרות של הסתה, אינטרסים פוליטיים ואחיזת עיניים״.

הכבישים אזור חסומים

בעקבות הביקור, נחסמו מספר רחובות בדרום תל אביב לתנועת כלי רכב עד השעה 18:30: לוינסקי / הר ציון לצפון, הר ציון/ גדוד עברי, הר ציון / סולומון, הר ציון / י.ל פרץ, על רחוב סולומון כל הרחובות החוצים למערב (נווה שאנן-יסוד המעלה-פין-ארלינגר-הגליל-הגרא).

בנוסף ייחסמו הרחובות הגליל / השרון למזרח ולדרום, בגין / השומרון לדרום-מזרח, על רחוב בגין כל הרחובות החוצים למזרח (הגליל, הנגב), על רחוב בני ברק כל הרחובות החוצים למערב (הגדוד העברי-נווה שאנן-יסוד המעלה-פין-ארלינגר-הגרא), על רחוב ראש פינה כל הרחובות החוצים למערב (נווה שאנן-יסוד המעלה-עקיבא-איגר-הגרא-הגדוד העברי).

הנהגים מתבקשים לא להגיע לאזור זה ולנסוע בצירים חלופיים כמפורט להלן: צירים חלופיים לצפון: הרצל, לבנדה, חיל השיריון, המסגר ונתיבי איילון. ולכיוון דרום: עלייה, בגין, חיל השריון, המסגר.