משרד האוצר יזמן את מנהלי תיאטרון יפו לשימוע לפני קבלת החלטה על הפחתת המימון לו זוכה התאטרון מהמדינה. ההחלטה התקבלה לאחר שהמוסד ערך שני אירועים בהם עלה החשד להסתה לטרור. האירוע המוכר הוא ערב לכבוד המשוררת דארין טאטור, השוהה זה שנתיים במעצר בית בחשד להסתה לטרור. בערב הוקראו שירים שכתבה מהם עולה חשד לכאורה להסתה לטרור. בנוסף, נבדק גם אירוע "מחברות מהכלא", בו נקראו מכתבים של אסירים ביטחוניים כשלפחות מאחד מהם עולה חשד לקריאה לאלימות.



בתחילת השבוע שיגרה שרת התרבות מירי רגב מכתב ליועץ המשפטי לממשלה כדי שזה יורה לאוצר להפעיל את הסעיף המאפשר הפחתה ואף ביטול תקציב המדינה לגופי תרבות. "המצב המשפטי הנוכחי, שמייצר פינג פונג חסר תוחלת בין משרדי האוצר, התרבות ומשרד היועמ"ש, אינו יכול להימשך", כתבה רגב ליועמ"ש. "הגיע הזמן שאתה כיועץ משפטי לממשלה תוודא ששר האוצר יממש את סמכותו ויאכוף את חוק התקציב". 



בהמשך לכך, האגודה לזכויות האזרח הודיעה כי היא מגנה את החלטת משרד האוצר לפתוח בהליך של שימוע נגד תיאטרון יפו כדי לשקול הפחתה בתקציבו. עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח: "אין כל בסיס בחוק להחלטה הזו והיא מצטרפת להתקפות של שרת התרבות על חופש הביטוי האמנותי ולאיומים בשלילת תקציב בשל תוכן היצירה. ערב התמיכה במשוררת דארין טאטור התקיים במחאה נגד הפגיעה בחופש היצירה שלה בעצם העמדתה לדין בשל שירים שכתבה. זו אירוניה טראגית שערב זה משמש עילה כדי לפגוע בחופש הביטוי של תיאטרון יפו."

כזכור, מי שמוסמך על פי חוק להפחית תקציב למוסדות תרבות, הוא שר האוצר מתוקף סעיף 3ב לחוק יסודות התקציב. זאת במקרה וגוף תרבות עובר על אחד מהסעיפים הבאים: שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות, לאלימות ולטרור, תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל, ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל; מעשה של השחתה או ביזוי פיזי הפוגע בכבוד דגל המדינה או סמל המדינה. עוד נכתב בסעיף כי למוסד התרבות המארח אירוע שעובר על אחד הסעיפים אין הגנה מבפני שלילת תקציב: "על המשכיר לשאת באחריות לכלל הפעילויות המתרחשות בין כתליו ואינו יכול להסתתר מאחורי הגורם המפר".

אם אכן יוחלט במשרד האוצר להפחית תקציב זו תהיה הפעם הראשונה שנעשה צעד שכזה. שר האוצר כחלון אמר בתגובה כי "לא נאפשר לאף אחד משום תחום להסית לטרור או לפגוע במדינת ישראל. נפעיל את כל הסמכויות הניתנות לנו במסגרת החוק". 

שרת התרבות והספורט מירי רגב הגיבה על החלטת משרד האוצר. "אני שמחה שהשר כחלון הצטרף למדיניות אותה אני מובילה בשנתיים האחרונות ונענה לדרישתי מהשבוע שעבר לפתוח בבדיקה נגד תאטרון יפו והמופע תומך הטרור שהתקיים שם. חופש הביטוי אינו חופש ההסתה. אני מצפה שהוועדה תתכנס בשבוע הבא וכותרות הבוקר יהפכו מדיבורים למעשים, אחרי שנים שבהם החוק היה לאות מתה", אמרה.