ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש היום (רביעי) בירושלים עם נשיא הצלב האדום פיטר מאוור, ודן עמו בסוגיית החיילים והאזרחים המוחזקים בעזה. נתניהו אמר למאורר כי "אנו רואים מערכת יחסים מאוד הוגנת ומאוד פתוחה בין הצלב האדום לבין ישראל, שאני חושב שהיא חשובה מאוד לצלב האדום, לישראל ולשלום".



"אני חייב לומר לך", הוסיף נתניהו, "שאתה מגיע בשעה שבה אנו עוסקים באכזריות הבלתי נסבלת הזאת, כאשר גופות חיילינו ההרוגים מוחזקות ואפילו המידע עליהם לא משוחרר, ולא פחות חשוב מכך, יש לנו אזרחים ישראלים חסרי ישע וחפים מפשע המוחזקים בעזה, שאותם אתה ביקשת לבקר ואנו ביקשנו מידע אודותיהם, אבל לא. הם מוחזקים מוחזקים בצורה מאוד סגורה ואכזרית".



"אני מעריך את כל עזרתך וסיועך במאמץ הומניטרי זה אל מול אכזריותו של חמאס", הוסיף נתניהו, "אני משוכנע שאתם יכולים, הן בהשבת גופות חיילינו אבל גם בהחזרתם לישראל של אותם אזרחים חסרי ישע וחפים מפשע המוחזקים בידי חמאס תוך הפרה של כל הנורמות הבינלאומיות וכל הערכים עליהם הוקם הצלב האדום".



נשיא הצלב האדום ענה לראש הממשלה כי "אנו כאן באזור מזה זמן רב, וזה אחד מהמבצעים הארוכים ביותר שהיו לנו. יש לנו מנדט מתוקף החוק הבינלאומי אבל תפקידנו הוא גם לסייע לאנשים ולמצוא דרכים פרקטיות, ואני מצפה שוב להזדמנות לטפל בכמה מהאתגרים שכולנו מתמודדים איתם היום ולראות כיצד הצלב האדום יוכל לסייע באתגר זה או אחר".



אתמול נפגש מאוור עם מנהיג חמאס בעזה, יחיא סנוואר. סנוואר, אשר נחשב לדמות אהודה מאוד ברצועה, פרס בפני מאוור את המצב ההומניטרי הקשה ברצועה, שמע את דבריו בנוגע לסוגיית השבויים והנעדרים הישראלים, ואף ניסה למצוא פתרונות לבעיות שהועלו. הפגישה בין השניים ארכה כשעה, ולאחר מכן המשיך מאוור לסיור בחוף הים של עזה.



מאוור ברצועת עזה. צילום: רויטרס



מאוור עצמו העלה דרישה לארגן לו או למי מטעמו אפשרות לבקר את השבויים הישראליים, על מנת להבין את מצבם, אך סורב. מה שכן צפוי לקרות זה שהצלב האדום עשוי להיות זה שיפעל מול ישראל בנושא. מנהיג חמאס ברצועה העלה גם הוא טענה לפיה כ-19 אנשי הארגון שלו נעצרו בצוק איתן בידי ישראל, וטען שהארגון לא יודע מה עלה בגורלם.



סנוואר לא ינדב מידע בחינם, כיוון שהוא עצמו שוחרר בעסקת שליט, וכעת הוא זה שמנסה להכתיב את הקו. תפיסתו היא שכל פיסת מידע שווה מחיר שישראל צריכה לשלם באסירים, גם עבור מידע. על פי גורמים פלסטיניים שהתראיינו לרשתות הערביות "סנוואר לא נידב פרטים על נושא השבויים והנעדרים". חמאס, אגב, החליט שלא יתקיימו הצהרות בסופה של הפגישה.