ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש אתמול לפזר את הערפל סביב בקשתה של ישראל שארצות הברית תיסוג מהסכם הגרעין שנחתם עם איראן. "הרשו לי לנצל הזדמנות זאת כדי להבהיר", אמר נתניהו, "עמדתנו ברורה, זוהי עסקה רעה. יש לתקן אותה או לבטל אותה. זוהי עמדתה של ישראל". על פי דיווח היום (רביעי) בגלי צה"ל, נתניהו מתכוון להציג בפני נשיא ארה"ב דונלד טראמפ רשימת שינויים להסכם הגרעין בפגישתם בשבוע הבא בניו יורק.

השינוי הראשון, התיקון אולי המשמעותי ביותר הוא ביטול ההגבלה לעשר שנים. לפי ההסכם הנוכחי, איראן מחויבת להקפיא את תכנית הגרעין שלה לעשר שנים. ישראל רוצה להאריך את הטווח הזה, אולי אפילו לעשות אותו בלתי מוגבל בזמן. כלומר, איראן לא תוכל להעשיר אורניום ברמה גבוהה אף פעם. אם ישראל תקבל את הדרישה זה יהיה הישג מאוד משמעותי אבל הסיכוי שאיראן תסכים לזה מאוד מאוד נמוך. אך גם אם טווח השנים יוארך מעשר שנים ל-25 שנים זה יהיה הישג לא מבוטל.

עוד יבקש נתניהו מטראמפ למנוע מאיראן מחקר בתחום הגרעין ופיתוח סרקזות מדור מתקדם עם הספק הרבה יותר גבוה. סעיף נוסף יהיה להשמיד ולא להקפיא  את הצנטריפוגות שכבר קיימות. עוד סעיף: איראן לא תוכל להמשיך לפתח את הטילים המדויקים לטווח ארוך .


הכור בנתנז, איראן. צילום: רויטרס
הכור בנתנז, איראן. צילום: רויטרס


נתניהו גם יבקש להוסיף סעיף שיגביל את תמיכת איראן בארגוני טרור כמו חמאס וחיזבאללה. בהסכם הקודם לא היתה התייחסות לעניין הזה. כלומר, איראן יכלה לתמוך בארגוני טרור ללא הגבלה.


המאמצים לערוך את השינויים האלה בהסכם באים בשל העובדה שב-15 באוקטובר הנשיא האמריקאי צריך למסור דיווח לקונגרס האם איראן עומדת בהסכם הגרעין או מפרה אותו. הצהרה נשיאותית שאיראן מפרה את תנאי הסכם הגרעין עשויה לסלול את הדרך להטלה מחודשת של עיצומים על איראן ולפרישת ארה"ב מההסכם. לפני חודשיים מסר הנשיא דיווח לקונגרס לפיו איראן עומדת בהסכם, מה שהיה למורת רוחה של ישראל. בירושלים מקווים כעת שטראמפ ישמיע הפעם מסר אחר.

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי אמרה לפני שבוע שאיראן לא עומדת בהסכם ושההסכם גרוע ופגום - מה שמרמז על כך שגם בבית הלבן סוף סוף מבינים שלא ניתן להתעלם מהבעיה הזאת.