"הייתי הרבה פעמים בישראל, אבל זה הביקור הכי טוב עד כה", אומר ד"ר סבסטיאן גורקה, מי ששימש עד לאחרונה יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ללוחמה בטרור. "גם ביקורו של הנשיא טראמפ בישראל היה ברמה הבינלאומית הגבוהה ביותר, ובמיוחד הביקור בכותל המערבי".



גורקה הגיע ארצה כאורח מיוחד בכנס ה־17 של המכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי בהרצליה, שיגיע היום לסיומו. העיתוי של ביקורו הוא ראוי לציון: כשבועיים לאחר שגורקה סיים את תפקידו בבית הלבן. בעוד פורסמו דיווחים שלפיהם הוא התפטר מתפקידו בשל חוסר שביעות רצון מהתנהלות הממשל, בהודעת הבית הלבן נמסר כי הוא פוטר מתפקידו. אלא שהיועץ לשעבר מכחיש כל טענה על פיטוריו. “לא קרה שום דבר מהסוג הזה", הוא אומר כעת. "אני התפטרתי, וטראמפ הודה לי על תרומתי לעבודתו. חשוב לי לתמוך מבחוץ. אין לי שום אישיו עם הנשיא. יש לי בעיה עם קולות אחרים בבית הלבן.


מה שקרה הוא שהייתי בחופשה, ופתאום שמעתי על כל מיני התפתחויות עם אפגניסטן, כאלו שבעקבותיהן זה לא היה מוסרי מצדי להמשיך בתפקידי.”



טראמפ. "אין לי שום אישיו עם הנשיא". צילום: רויטרס
טראמפ. "אין לי שום אישיו עם הנשיא". צילום: רויטרס



גורקה נחשב זה זמן רב לאישיות שנויה במחלוקת לנוכח פרסומים בתקשורת האמריקאית על קשריו עם ארגונים אנטישמיים בהונגריה. בפברואר האחרון דיווח האתר היהודי־אמריקאי "פורוורד" כי גורקה ייסד מפלגה יחד עם חברים במפלגה ההונגרית הימנית הקיצונית יוביק, וכי הוא פרסם כתבות בעיתון הונגרי הידוע בדעותיו האנטישמיות. במרץ דווח ב"פורוורד" כי גורקה נשבע אמונים לארגון הונגרי המזוהה עם נאצים לפני שהיגר לארצות הברית. הדיווח בוסס על עדותם של שני בכירים בארגון אנטישמי בשם "מסדר ויטזי" (Vitézi Rend), שאמרו לעיתון כי גורקה הוא חבר בארגון. על פי הפרסום, לא ידוע אם גורקה דיווח על חברותו בארגון כשהיגר לארצות הברית. באפריל פורסם באותו אתר כי גורקה תועד ב־2007, כשהיה פוליטיקאי בהונגריה, כשהוא מביע את תמיכת מפלגתו במיליציה "המשמר ההונגרי", שמאוחר יותר הוצאה מחוץ לחוק בשל מסוכנותה למיעוטים.



גורקה עצמו הכחיש בעבר את הדיווחים על קשריו לארגונים אנטישמיים. לאחר שב־20 בינואר הוא ענד את מדליית הארגון האנטישמי "ויטזי" לטקס


השבעתו של טראמפ בוושינגטון, הבהיר בתגובה לביקורת כי עשה זאת כאות כבוד לאביו ולמלחמתו למען הונגריה.



ג'ייסון גרינבלט עם יואב מרדכי. "יש לשליח של טראמפ למזה"ת מספיק מידע על ההתנחלויות". צילום: דוברות מתפ"ש
ג'ייסון גרינבלט עם יואב מרדכי. "יש לשליח של טראמפ למזה"ת מספיק מידע על ההתנחלויות". צילום: דוברות מתפ"ש



גם כעת גורקה מתעקש כי הטענות על היותו אנטישמי הינן שקריות. "אבא שלי, בגיל 14, במלחמת העולם השנייה, ליווה את החבר היהודי שלו הביתה, כאשר החבר לובש טלאי צהוב, כדי להגן עליו מפני הנאצים. זה נורא שעיתונאים ממציאים כאלו שקרים עלי. אפילו הסי־אן־אן הודו שהם לא מצאו משפט אחד אנטישמי שאמרתי. תמיד הייתי פרו־ישראלי. אפילו העיתונאים השמאלנים ביותר אצלכם לא מצאו הוכחה אחת נכונה לטענה השקרית הזו".



"שמחה טיפשית"


גורקה, 46, נולד להורים ממוצא הונגרי בבריטניה. בשנת 1992 עבר להונגריה והפך ליועצו של נשיא הונגריה, ויקטור אורבן. בשנת 2012 קיבל אזרחות אמריקאית. גם דעותיו ועמדותיו של גורקה שנויות במחלוקת. בין היתר, הוא תמך באיסור הטיסה לארצות הברית משבע מדינות מוסלמיות.



פיטוריו של גורקה עוררו הדים רבים, בין היתר משום שהגיעו לאחר שורת הדחות ועזיבות שהתחוללו בצוות הקרוב ביותר המקיף את הנשיא טראמפ מאז נכנס לתפקידו. בין היתר, פוטרו לאורך הדרך יועצו האסטרטגי של טראמפ, סטיב באנון, שגורקה נחשב מקורבו; התפטר מתפקידו היועץ המיוחד לנשיא טראמפ, המיליארדר היהודי קארל אייקן; פוטר ראש הסגל שלו ריינס פריבוס; התפטר דובר הבית לבן שון ספייסר; ופוטר גם אנתוני סקראמוצ'י, שהחזיק בתפקיד מנהל התקשורת של הבית הלבן עשרה ימים בלבד.



קים ג'ונג און ויועציו. "קוריאה הצפונית היא הדיקטטורה הכי גדולה שיש". צילום: רויטרס
קים ג'ונג און ויועציו. "קוריאה הצפונית היא הדיקטטורה הכי גדולה שיש". צילום: רויטרס



למה הנשיא טראמפ מחליף את יועציו הבכירים כל הזמן? האם אתה לא חושב שלדבר יש השפעה על יציבותו של הבית הלבן ועל יציבותה של ארצות הברית בכלל?


"קודם כל זה לא הוא מחליף, זה הכפופים לו מחליפים, וזה עומד להשתנות. שנית, אין משטר בעולם שאין בו חילופים מהסוג הזה. תראי למשל את ביל קלינטון, שבשנה הראשונה נאלץ להחליף את כל הממשל שלו כמעט".



איך היה לעבוד עם הנשיא טראמפ? איזה מין אדם הוא?
"טראמפ אוהב את האמריקאים בכל לבו. הוא רוצה שהם יהיו מוגנים ושארצות הברית של אמריקה תשגשג. הוא אוהב גם את מי שלא הצביע עבורו. טראמפ הוא בוס מצוין, כנה, ישר וישיר, והוא יודע לתת פידבק טוב כשהוא מרוצה".



האם טראמפ לדעתך יכול לפתור את הסכסוך הישראלי־פלסטיני?
“ההוכחה למחויבות של טראמפ לפתרון הסכסוך היא שהוא מינה את חתנו ג'ארד קושנר להתמודדות עם הסכסוך הזה. טראמפ לא ירפה עד שהוא יפתור את הסכסוך. מאחורי כל הסכם צריך לעמוד אמון. בלי זה אין פתרון. צד אחד כאן לא מספיק. אם אין אמון מצדו של הצד הפלסטיני, מי שיכול לטפל במצב כזה הוא טראמפ כי הוא פרגמטיסט. חשוב לוודא שהציפיות יהיו מתואמות משני הצדדים. מספיק לקרוא את הציטוט באחד מספריו של טראמפ כדי להבין שהוא האיש לפתרון הסכסוך הזה: 'התנאי הראשון לעשיית עסקים הוא לא להיות מושקע לא נכון, כך שאתה כלל לא יכול לצאת מהעסקה'".



באנון. "הוא הכי משפיע שיש, לי אין את הקשרים שלו". צילום: רויטרס
באנון. "הוא הכי משפיע שיש, לי אין את הקשרים שלו". צילום: רויטרס



גורקה היה אחד מאנשיו של באנון, מי שנחשב לאסטרטג הראשי של הבית הלבן ולאיש החזק בו, ולאחרונה הודח מתפקידו. מינויו של באנון עורר מלכתחילה תגובות נזעמות, חלקן בקרב הקהילה היהודית, בשל העובדה שהוא מזוהה עם עמדות אנטישמיות וגזעניות.



מה קרה עם בן בריתך סטיב באנון?
"את זה את צריכה לשאול את סטיב. מה שאני יכול להגיד לך זה שהמוטיבציה שלו דומה לשלי. מי ששמח שסטיב לא בבית הלבן יותר צריך להבין שהשמחה שלו טיפשית משום שכאזרח פרטי יש לו הרבה יותר כוח מאשר מבפנים. סטיב הוא הכי משפיע שיש. אני לא משפיע כמוהו כי אין לי את הקשרים שיש לו, אבל אני אעשה הכל כדי לעזור".



במצב רגיש


עזיבתו של גורקה את התפקיד מתרחשת באחת התקופות הסוערות ביחסי החוץ של ארצות הברית, כאשר היחסים עם צפון קוריאה נמצאים על סף פיצוץ ונשמעות עוד ועוד קריאות לביטול הסכם הגרעין עם איראן. גם החברה האמריקאית עברה לאחרונה טלטלה לא פשוטה לאחר אירועי שרלוטסוויל, שבהם הימין הקיצוני הרים את ראשו. וישנם כמובן ההוריקנים הארווי ואירמה שהכו לאחרונה במדינה וגבו מחיר כבד בנפש וברכוש.



מה דעתך על ההפגנות הניאו־נאציות בווירג'יניה?
“בשום דמוקרטיה אין מקום להפגנות כאלו. יחד עם זה, צריך להבין ולהפנים שהקו־קלוקס קלאן הוא ארגוו קטנטן וחסר חשיבות מבחינה מספרית ויחסית".


אף שטראמפ עצמו ספג לא מעט ביקורת על כך שהגיב לאירועי שרלוטסוויל באמירה "שני הצדדים אשמים", גורקה לא מהסס לחזור עליה. "יש אלימות משני הצדדים", הוא אומר כעת, "ויש בעיה עם האלימות בשמאל. מתי השמאל יגנה את האלימות שלו? בהפגנה נגד אלימות משטרתית בדאלאס ביולי 2016, למשל, מתו חמישה שוטרים. אצלכם, כשמת שוטר אחד, אתם בטח לא תעברו לסדר היום".



הדריסה בשרלוטסוויל. "יש אלימות משני הצדדים". צילום: רויטרס
הדריסה בשרלוטסוויל. "יש אלימות משני הצדדים". צילום: רויטרס



מה דעתך לגבי המתרחש באיראן?
"לנשיא טראמפ יש מוטיבציה גבוהה מאוד לטפל בנושא האיראני. הנשיא צריך ללכת בנושא הזה עם האינטואיציה שלו. צריך להכריח את איראן לחזור לשולחן המשא ומתן, כאשר הנושא המרכזי הוא היכולת הגרעינית של איראן.”



האם אתה תומך בהמשך הבנייה בהתנחלויות?
"יש לג'ייסון (גרינבלט – השליח המיוחד של ארצות הברית למזרח התיכון, א"ז') מספיק עבודה על ההתנחלויות. זה לא יהיה אחראי מצדי להגיב על כך בהתחשב בכך שמדובר בתהליך שנמצא כרגע במצב מאוד רגיש. אני לא חושב שזה מתפקידי להגיב על זה עכשיו. ג'ייסון וג'ארד (קושנר – א"ז') עושים את העבודה והם אחראים עכשיו על מעורבות ארצות הברית בסכסוך במזרח התיכון".



כיצד לדעתך יש לנהוג מול המתיחות הגוברת עם צפון קוריאה?
“צפון קוריאה היא יותר סטליניסטית מרוסיה. זוהי הדיקטטורה הכי גדולה שיש. דעתי לגבי פיונגיאנג היא בדיוק כמו שהנשיא אמר: אין שום אופציות על השולחן. הכל מתחיל ונגמר בפיונגיאנג לדעתי. המעשים שעושה פיונגיאנג, האלימות שהיא מפגינה כלפי יפן - כל האחריות מוטלת עליהם, והם חייבים לסיים את זה. הנשיא טראמפ אמר שלא תהיה שום סובלנות לתקיפה של פיונגיאנג על טריטוריה אמריקאית או על יפן, ואני תומך בכך".