הישג ליו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי. ועידה המפלגה שהתכנסה הערב (חמישי) בגני התערוכה בתל אביב אישרה את "ארגז הכלים לניצחון", תיקונים בחוקת המפלגה שיחזקו את סמכויותיו. התיקונים יאפשרו לגבאי לשריין ארבעה מועמדים ברשימה לכנסת, למנות שרים בממשלה מחוץ למפלגה, למנות את יו"ר הסיעה, ראשי ועדות וחברי ועדות בכנסת וכן לשלוט על תקציב המפלגה.



את התיקונים הציג יו"ר ועדת החוקה של המפלגה פרופסור דוד ליבאי הם אושרו בהרמת יד על ידי צירי הועידה כשרק בודדים מצביעים נגד או מוחים. טרם ההצבעה נשא ח"כ עמיר פרץ, שהסתייג מהצעותיו של גבאי, נאום ארוך במיוחד שבו הזהיר את גבאי שלא להשתמש ב"יועצים מצייצים", תוך שהוא מכוון לראש הממשלה לשעבר אהוד ברק.



תומכי מפלגת העבודה. צילום: אריק בנדר



לפניו נאם מזכ"ל המפלגה הפגוע, ערן חרמוני, שסמכויותיו העיקריות ניטלו ממנו על ידי גבאי וגם שריונו ברשימה נדחק מהמקום ה-7 למקום ה-11 ברשימה.


חרמוני ניסה עד הרגע האחרון ממש להביא לועידה החלטה מוסכמת אבל לא הצליח לשכנע את גבאי שמנע ממנו אתמול אפילו את הכבוד לנהל את הועידה. “איפה המזכ"ל, איפה המזכ"ל", זעקו במחאה כמה מתומכיו. אבל למרות הפגיעה במעמדו קרא חרמוני לחברי המפלגה לכבד את ההכרעה הדמוקרטית ולתמוך ביו"ר.



על במת הנשיאות ישבו יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, שלא התבקש וגם לא נשא דברים, ח"כ שלי יחימוביץ גם ח"כ פרץ. גבאי, שהתקבל בקריאות "הוא הא מי זה בא, ראש הממשלה הבא" נשא קודם להצבעה נאום שבו הבטיח כי לא יהיו עוד מחנות במפלגה וסיכם באומרו: “נחדש את המפלגה ויחד נצא להביא לאזרחי ישראל עתיד חדש ותקווה. יחד ננצח".



"הבנתי שהבית שלנו זקוק לשינוי", אמר גבאי, "שינוי והתחדשות שהם הכרח לכל ארגון. שינוי שיהפוך את הבית שלנו לבית של כל הישראלים. שינוי שיאפשר לנו לחזור ולהנהיג את המדינה. שינוי שיאפשר למדינת ישראל לחזור ולעשות דברים גדולים. מפלגת העבודה חייבת לחזור להנהיג את המדינה, לא רק כי אנחנו יכולים, ולא רק כי נעשה את זה טוב, אלא גם כי אין לנו ברירה, אין לנו ארץ אחרת, ואין לנו מדינה אחרת. ועל המדינה שלנו לא מוותרים ולא מתייאשים".

אבי גבאי עם שלי יחימוביץ' ויצחק הרצוג. צילום: אבשלום ששוני


"ראש הממשלה וקבוצת הסייענים שלו מעמיקים את הקרעים מדי יום", המשיך גבאי, "הם מלמדים את אזרחי ישראל לשנוא זה את זה במקום לכבד זה את זה. במקום להדגים מנהיגות של כבוד הדדי הקואליציה הזו מייצרת לנו פחד, הסתה ופילוג. הם גם לא עובדים בשביל הציבור. במקום לפרוס דרך של עשייה והתקדמות, במקום להוביל בבטחה לפתרונות ולשינוי, קואליציית ה'סלפי' מקדישה את סדר היום שלה לדימויים ולצילומים. יש בעיה עם המסתננים בדרום תל אביב אז נלך ונצטלם שם. ומרגע שהצטלמנו, כבר אין צורך לפתור את הבעיה. משפחתו של אברה מנגיסטו כועסת אז נלך ונצטלם גם שם. כפי שאתם יודעים, בגלל צילום אחד יותר מדי אין לנו שגרירה בירדן". 

גבאי גם התייחס למחנאות בתוך מפלגת העבודה: "אם נעסוק בעצמנו, אם נמשיך במאבקים פנימיים, לא נצליח להסתובב ברחבי הארץ ולא נפגוש את הלא משוכנעים, לא נצליח לגעת בלבבות של האנשים, לא נשמע ממקור ראשון את המצוקות של האזרחים, וגם לא נפסיק לשמוע ש"אתם לא מגיעים לפריפריה". אם לא נביא אחדות למפלגה שלנו הציבור לא יאמין שנביא אחדות לעם ישראל. אם לא נדע להשתנות מדוע שהציבור יחשוב שנדע לשנות את המדינה ? ואם נעצור את התקווה מדוע שיראו בנו את התקווה לשינוי?" 

מצביעים בוועידת העבודה. צילום: אבשלום ששוני


"אני אעשה הכל, אבל הכל בכדי שבמפלגה שלנו  לא יהיו יותר מחנות", אמר, "לא יהיו יותר מחנות. יש מפלגות שלמות, שקמו ונבנו רק מנזקי המחנאות אצלנו. ואם נפעל לאחדות הציבור לא ימצא צורך במפלגות הללו. חברות, חברים, זו ועידה שמסמנת שפנינו לציבור הרחב. זו ועידה שמסמנת מחויבות.
את המחויבות שלנו לחזור ולנצח. אני קורא לכולכם להצביע איתי היום על השינויים המוצעים. יחד נחדש את המפלגה האדירה שלנו, יחד נביא את הקהלים החדשים, יחד נצא להביא לישראל עתיד חדש של תקווה, יחד ננצח".

בפתח הוועידה אמר ח"כ עמיר פרץ, שהפסיד מולו בפריימריז לראשות העבודה, כי "העבודה הציבה את הדמוקרטיה כערך מרכזי. ניהלתי מספר פגישות עם יו"ר המפלגה ואמרתי לו שאין בצעדים האלה כל תרומה לניצחון בבחירות אלא להפך".

לדבריו, "אני רוצה לומר לכם שדמוקרטיה זה לא דבר נוח. אבל לדמוקרטיה יש כוח משלה. היא יוצרת איזונים ובלמים. אני שומע על מפלגה מיושנת. אני שואל אתכם באיזה מפלגה עם חוקה חדשה היה נבחר אבי גבאי?".

מתפקדי מפלגת העבודה מצביעים. צילום: אבשלום ששוני


הוא הוסיף כי "אני רוצה להזהירך מפני היועצים מהזן החדש שאגדיר אותם כך יועצים מצייצים , אחד מהם , היועץ המצייץ היה יו"ר המפלגה. כאשר התמודד על ראשות הממשלה עם החוקה הישנה הוא ניצח, אך בפעם השנייה, כאשר חזר, קיבל ממני מפלגה עם תשעה עשר מנדטים, רץ עם חוקה חדשה והוריד את המפלגה לשלושה עשר מנדטים ואחר כך בעזרת החוקה החדשה פירק את המפלגה וברח מהתמודדות בבחירות כי הסקרים ניבאו לו אפס מנדטים".