התוכנית החדשה של נתניהו: בימים האחרונים התגבש רעיון בין הדרגים בבית הלבן לאלו בירושלים, לפיו ישראל תעביר לאמריקאים נספח, שיישלח לאיראנים, ובו דרישה יופיעו מספר שינויים להסכמות שהתקבלו בהסכם הגרעין בין הרפובליקה האסלאמית לבין המעצמות, זאת במקרה שבו יוחלט לא לבטל את ההסכם, כך נחשף הבוקר (ראשון) בגל"צ.



בישראל מביני שפתיחת הסכם הגרעין עם איראן באופן רשמי על מנת להכניס בו תיקונים היא בלתי אפשרית, בעיקר בשל התנגדות סין ורוסיה, ולכן הכוונה היא שהאמריקאים ידרשו מאיראן לקבל נספח שיכלול תיקונים מסוימים בהסדר, בהם ביטול מניעת פיקוח על צנטריפוגות מתקדמות. אם איראן תסרב לקבל את הנספח הקונגרס האמריקאי יכריז על גל עיצומים חדש נגד טהרן. 


רוחאני. איך הוא יגיב להצעה? צילום: רויטרס
רוחאני. איך הוא יגיב להצעה? צילום: רויטרס


למעשה, הנושא האיראני יעמוד בלב הפגישה בין טראמפ לנתניהו, שתיערך ביום שני בשולי עצרת האו"ם. במהלך הפגישה רה"מ מתכוון להביע את דאגתו מפני התבוססות איראנית באזור הגבול בין ישראל לסוריה, כשהמטרה של הפגישה תהיה לגבש עמדה אחידה בסוגיית איראן, כך לפי חדשות 10. לפני הפגישה הוא אמר: "ישראל לא תסבול התבססות איראנית בגבולנו הצפונית התבססות שמסכנת גם את שכנותינו הערביות ואנחנו מוכנים לפעול נגד זה. מתייחסים לישראל ולאמירות שלה ברצינות".

גורמים בסביבתו של טראמפ אמרו לפני הפגישה כי מתוכננות סנקציות חדשות נגד איראן שלא במסגרת ההסכם. אחת מהן היא הכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור. טראמפ צריך לקבל החלטה בנושא עד אמצע אוקטובר. הנשיא עצמו אמר כי טראמפ "מפרה את רוח הסכם הגרעין. לא נסבול את מה שהם עושים". הוא קרא להסכם "אחת העסקאות הגרועות ביותר שראיתי מעודי".

טראמפ עשוי להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרטר. צילום: רויטרס
טראמפ עשוי להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרטר. צילום: רויטרס


"עמדתנו ברורה, זוהי עסקה רעה", אמר בשבוע שעבר נתניהו במהלך פגישתו עם נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי, "יש לתקן אותה או לבטל אותה. זוהי עמדתה של ישראל". 

השינוי הראשון, התיקון אולי המשמעותי ביותר הוא ביטול ההגבלה לעשר שנים. לפי ההסכם הנוכחי, איראן מחויבת להקפיא את תכנית הגרעין שלה לעשר שנים. ישראל רוצה להאריך את הטווח הזה, אולי אפילו לעשות אותו בלתי מוגבל בזמן. כלומר, איראן לא תוכל להעשיר אורניום ברמה גבוהה אף פעם. אם ישראל תקבל את הדרישה זה יהיה הישג מאוד משמעותי אבל הסיכוי שאיראן תסכים לזה מאוד מאוד נמוך. אך גם אם טווח השנים יוארך מעשר שנים ל-25 שנים זה יהיה הישג לא מבוטל.