ראש הממשלה בנימין נתניהו יפנה את נאומו מול עצרת האו"ם ישירות למנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, כך נודע הערב (ראשון). ייתכן שראש הממשלה אף ידבר אל חמינאי בשפה הפרסית. נתניהו יתמקד בנאומו בפעילות של הרפובליקה האסלאמית לערעור ביציבות במזרח התיכון והמשך תוכנית הטילים הבליסטייים והאיומים ויקרא לקהילה הבינלאומית לאכיפה מוגברת.



ראש הממשלה ייפגש מחר עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ויפרט בפניו את הצעדים הספציפיים שהוא סבור שעל וושינגטון לנקוט. לקראת הפגישה, הצהיר חמינאי כי "איראן תגיב לכל צעד שגוי של ארה"ב ביחס להסדר". הדברים נאמרו מספר ימים לאחר שהמנהיג האמריקאי אמר כי טהרן הפרה את "רוח" ההסכם. 



"האומה האיראנית עומדת איתנה וכל צעד מוטעה של המשטר ה'יהיר' יעמוד בפני התגובה של הרפובליקה האסלאמית", הוסיף המנהיג המוסלמי בטלוויזיה הממלכתית של איראן.



מעבר להצהרות של השניים בתחילת הפגישה, המבחן האמיתי ליכולת השפעתו של נתניהו על טראמפ בנושא הגרעין האיראני יגיע ב-15 באוקטובר. אז יצטרך הנשיא טראמפ להחליט האם הוא חותם על המסמך המאשר כי איראן אכן עומדת בהסכם ואינה מפרה את התחייבויותיה ובכך מאשר את המשך הפסקת הסנקציות נגדה. זוהי פרוצדורה הנדרשת מדי שלושה חודשים, טראמפ חתם על מסמך שכזה כבר פעמיים מאז נכנס לתפקיד, כעת נשאלת השאלה האם בפעם השלישית יבטל את אישורו ובעצם יחיל את הסנקציות שוב על איראן. כך או אחרת נראה כי לארצות הברית יהיה קשה מאוד אם בכלל לבטל או לשנות את הסכם הגרעין שכן יחד עמה חתמו עוד מעצמות אירופאיות שאינן ששות לשינוי בהסכם. 

המבחן ליכולת ההשפעה של נתניהו על טראמפ. צילום: רויטרס

לאחרונה אמרו גורמים בסביבתו של טראמפ כי מתוכננות סנקציות חדשות נגד איראן שלא במסגרת ההסכם. אחת מהן היא הכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור, כאשר הנשיא צריך לקבל החלטה בנושא עד אמצע אוקטובר. טראמפ עצמו אמר כי התנהלותה "מפרה את רוח הסכם הגרעין. לא נסבול את מה שהם עושים". הוא קרא להסכם "אחת העסקאות הגרועות ביותר שראיתי מעודי".



"עמדתנו ברורה, זוהי עסקה רעה", אמר בשבוע שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתו עם נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי, "יש לתקן אותה או לבטל אותה. זוהי עמדתה של ישראל". על פי דיווח בגלי צה"ל ביום רביעי, נתניהו מתכוון להציג בפני נשיא ארה"ב דונלד טראמפ רשימת שינויים להסכם הגרעין בפגישתם בשבוע הבא בניו יורק.


נקודה נוספת שאותה נתניהו הולך להעלות בפני הנשיא טראמפ היא התבססותה של איראן בסוריה והפיכתה לגורם טרור מתסיס ומשמעותי אף יותר באזור. בסוגיה זו נדמה כי לנתניהו יהיה קשה יותר לגייס את טראמפ לפעולה. מאז נכנס לתפקיד, ביצע טראמפ תקיפה משמעותית אחת נגד משטרו של אסד, בן בריתה של איראן, זאת לאחר המתקפה הכימית של צבא סוריה. מאז טראמפ הותיר את השטח לניהולה ופיקוחה של רוסיה. בשבוע שעבר פורסם כי ארה"ב ורוסיה דחו את הצעת ישראל לדחוק את הכוחות האירנים הנמצאים בסוריה עד למרחק של 60 קילומטר מהגבול בין ישראל לסוריה. דיווח שגורם ישראלי מדיני מכיר הכחיש. על פניו, הסוגיה הזו היא הבוערת יותר עבור נתניהו שכן האיום מבחינת ישראל במקרה זה הוא ממשי יותר מפיתוח הגרעין האיראני.
 
למרות שותפות האינטרסים בין ישראל לארצות הברית יש חשש כי ההצעות לא תתקבלנה מכמה סיבות. ההתנגדות האיראנית לכל שינוי בהסכם והחשש כי שינוי כזה יוביל בסופו של דבר לחידושו של מירוץ החימוש האירני שילווה בפרובוקציות נוספות. בנוסף, ארצות הברית נמצאת כעת בלב ליבו של משבר גרעין אחר ומטריד יותר מבחינתה מול צפון קוריאה. לא בטוח שהממשל האמריקני יהיה מוכן בשלב זה לפתוח חזית נוספת גם מול איראן.
 
ניתן להעריך כי בנאומו בעצרת האו"ם ביום שלישי (20:30 שעון ישראל) נתניהו יגייס גם את המתרחש בצפון קוריאה כדי להמחיש עד כמה הסכמי גרעין עם מדינות טוטליטריות הן לא עניין שניתן להסתמך עליו. כזכור בשנת 1994 חתמה ארצות הברית בראשותו של ביל קלינטון הסכם עם צפון קוריאה בו השנייה מבטיחה לעצור את פיתוח הגרעין שלה. כך גם ב2007 בממשלו של בוש. שני הסכמים שאירועי החודשים האחרונים מוכיחים כי לא הובילו לתוצאה חיובית. בצוותו של נתניה עמלו אמש על הנאום ומקווים שבדומה לנאום בשנת 2012 עם ציור הפצצה גם הפעם הנאום יהיה משהו שניתן יהיה לזכור בקלות. הגימיק הזה ככל הנראה יהיה פנייה של נתניהו לנשיא איראן חסן רוחאני, אולי אפילו בשפה הפרסית.