הערב (שני) ב־20:00 שעון ישראל ייפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה”ב דונלד טראמפ לשיחה בארבע עיניים. בפגישה בניו יורק לקראת העצרת הכללית של האו”ם צפוי נתניהו להציג לנשיא נספח ובו דרישות ישראליות שיצורפו להסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות ביוני 2015.



על פי הערכות, בין הדרישות, הגברת הפיקוח על מתקני הגרעין ותוכניות הפיתוח האיראניות. כיום מפקחת הסוכנות לאנרגיה אטומית על מתקנים שעליהם הצהירה איראן שהם למטרות שלום, אולם לטענת ישראל ישנם מתקנים נוספים שאינם חשופים לביקורת. דרישה נוספת, בעלת משמעות מכרעת לישראל, היא הפיכת הסכם הגרעין לבלתי מוגבל.



כיום, האיסור על איראן לבנות מתקני גרעין חדשים או לפתח מתקנים קיימים תקף ל־15 שנים, ואילו בישראל מבקשים להאריך את ההסכם בעשור נוסף לכל הפחות.



זו תהיה הפגישה השלישית בין שני המנהיגים מאז נכנס טראמפ לתפקידו. לכאורה, הטענות שנתניהו יציג לטראמפ כלפי איראן מקובלות גם על הממשל האמריקאי. רק ביום חמישי האחרון אמר הנשיא בעצמו כי איראן מפרה את “רוחו” של ההסכם וגם הוסיף כי ההסכם שקודמו ברק אובמה חתם עליו הוא “הגרוע ביותר שראיתי מימי. אנו לא נעמוד מנגד בזמן שהם עושים את מה שהם עושים”.




המבחן האמיתי לנתניהו - ב-15 באוקטובר




אולם, מעבר להצהרות של השניים בתחילת הפגישה, המבחן האמיתי ליכולת השפעתו של נתניהו על טראמפ בנושא הגרעין האיראני יגיע ב־15 באוקטובר. אז יצטרך הנשיא להחליט אם הוא חותם על המסמך המאשר כי איראן אכן עומדת בהסכם ואינה מפרה את התחייבויותיה ובכך מאשר שהסרת הסנקציות תישאר בתוקף. זוהי פרוצדורה הנדרשת מדי שלושה חודשים. טראמפ חתם על מסמך כזה כבר פעמיים מאז נכנס לתפקיד, וכעת נשאלת השאלה אם ינהג כך גם הפעם.




טראמפ ונתניהו בפגישה קודמת. צילום: רויטרס
טראמפ ונתניהו בפגישה קודמת. צילום: רויטרס



ההערכות הן שלארה"ב יהיה קשה מאוד לבטל או אפילו לשנות את הסכם הגרעין. שכן, ביחד עמה חתמו עליו עוד מעצמות, שאינן ששות להכניס שינויים בהסכם. מעבר לכך המעצמות גם לוקחות בחשבון את ההתנגדות האיראנית לכל שינוי בהסכם וקיים חשש כי שינוי כזה יוביל בסופו של דבר לחידושו של מרוץ החימוש האיראני, שילווה בפרובוקציות נוספות.



בנוסף, ארה"ב נמצאת כעת בלב לבו של משבר גרעין אחר ומטריד יותר מבחינתה - מול קוריאה הצפונית. לא נראה שהממשל האמריקאי יהיה מוכן בשלב זה לפתוח חזית נוספת גם מול איראן.



ניתן להעריך כי בנאומו בעצרת האו”ם מחר (20:30 שעון ישראל) נתניהו יגייס גם את המתרחש בקוריאה הצפונית כדי להמחיש עד כמה הסכמי גרעין עם מדינות טוטליטריות הן לא עניין שניתן להסתמך עליו. בצוותו של נתניהו עמלו אמש על הנאום ומקווים שבדומה לנאום ב־2012, עם ציור הפצצה, גם הפעם ישולב בנאום גימיק שניתן יהיה לזכור בקלות. ככל הנראה מדובר בפנייה של נתניהו למנהיגי איראן - אולי אפילו בפרסית.



בינתיים, על רקע דברי טראמפ ונתניהו ולקראת הפגישה בין השניים, בטהרן מיהרו להבהיר את עמדתה הנחרצת. המנהיג הרוחני של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, הצהיר כי “איראן תגיב לכל צעד שגוי של ארה”ב ביחס להסדר.



האומה האיראנית עומדת איתנה וכל צעד מוטעה של המשטר היהיר יעמוד בפני התגובה של הרפובליקה האסלאמית”, צוטט מנהיג איראן בטלוויזיה הממלכתית.




ההערכה: תיקונים בהסכם הגרעין לא אפשריים




ההערכה היא שגם בישראל מבינים שפתיחת הסכם הגרעין עם איראן באופן רשמי, על מנת להכניס בו תיקונים, היא בלתי אפשרית, בעיקר בשל התנגדות סין ורוסיה. לכן, הכוונה היא שהאמריקאים ידרשו מאיראן לקבל נספח שיכלול תיקונים מסוימים בהסדר, בהם החזרת הפיקוח על צנטריפוגות מתקדמות. אם איראן תסרב לקבל את הנספח, הקונגרס האמריקאי יכריז על גל של סנקציות חדשות נגד טהרן.



נושא נוסף שנתניהו הולך להעלות בפני טראמפ הוא התבססותה של איראן בסוריה והפיכתה לגורם טרור מתסיס ומשמעותי באזור.



בסוגיה זו נדמה כי לנתניהו יהיה קשה יותר לגייס את טראמפ לפעולה. מאז נכנס לתפקיד, ביצע טראמפ תקיפה משמעותית אחת נגד משטרו של אסד, בן בריתה של איראן, לאחר המתקפה הכימית של צבא סוריה. מאז טראמפ הותיר את השטח לניהולה ולפיקוחה של רוסיה.



בשבוע שעבר פורסם כי ארה”ב ורוסיה דחו את הצעת ישראל לדחוק את הכוחות האיראניים בסוריה עד למרחק של 60 ק"מ מהגבול בין ישראל לסוריה, דיווח שהוכחש על ידי גורם ישראלי מדיני בכיר. על פניו, הסוגיה הזו היא הבוערת ביותר עבור נתניהו, שכן האיום מבחינת ישראל במקרה זה הוא ממשי יותר מהגרעין האיראני.