ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נפגשו היום (שני) בניו יורק לקראת העצרת הכללית של האו”ם. זהו המפגש השלישי של שני המנהיגים מאז כניסתו של טראמפ לתפקיד. נתניהו הציג לנשיא נספח ובו דרישות ישראליות שיצורפו להסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות ביוני 2015.



בתחילת הפגישה אמר הנשיא טראמפ: "ראש הממשלה נתניהו הוא חבר שלי שנים רבות. אנחנו הולכים לדבר על דברים רבים וביניהם השלום בין ישראל והפלסטינים וזה יהיה הישג פנטסטי. אנחנו שמים את זה כמטרה. אני חושב שיש לזה סיכוי טוב לקרות. אנשים רבים יאמרו שאין שום סיכוי, אבל אני חושב שעם היכולת של ביבי ולמען האמת גם של הצד השני אני באמת חושב שיש לנו סיכוי. אני חושב ישראל תרצה לראות זאת וכך גם הפלסטינים וגם הממשל האמריקני ירצה לראות זאת. אנחנו עובדים על זה חזק מאוד. ההיסטוריה אומרת שזה בלתי אפשרי - לדעתי זה אפשרי". טראמפ נשאל מה יעשה בנוגע להסכם הגרעין והשיב: "בקרוב תראו".



נתניהו פנה לעמיתו האמריקאי ואמר כי "אנחנו נשוחח על מה שאתה קראת לו ההסכם הגרוע עם איראן ואיך אפשר לעצור את ההתבססות של איראן בסוריה. אנחנו נשוחח כיצד ניתן לחזק את השלום בין ישראל לפלסטינים ושכנותיה הערביות. אנחנו מחר ננאם באו"ם ואני אומר שתחת הנשיא טראמפ יחסה של ארה"ב כלפי ישראל באו"ם הוא ברור ועמוק ואני רוצה להודות לך בשם הישראלים".



ינאם מחר באו"ם. נתניהו. צילום: רויטרס



על פי ההערכות, בין הדרישות של נתניהו, יהיו הגברת הפיקוח על מתקני הגרעין ותוכניות הפיתוח האיראניות. כיום מפקחת הסוכנות לאנרגיה אטומית על מתקנים שעליהם הצהירה איראן שהם למטרות שלום, אולם לטענת ישראל ישנם מתקנים נוספים שאינם חשופים לביקורת. דרישה נוספת, בעלת משמעות מכרעת לישראל, היא הפיכת הסכם הגרעין לבלתי מוגבל.



נשיא ארה"ב אמר היום כי וושינגטון תיסוג מהסכם הגרעין עם טהרן אם תראה שהאו"ם אינו מפקח כראוי על איראן. בהודעה שפרסם כתב כי "לא נקבל עסקה שנאכפת בצורה חלשה או לא מפוקח כראוי".



שעות ספורות לפני פגישת נתניהו-טראמפ, איים מפקד צבא איראן, גנרל עבד א-רחים מוסאווי, כי "נחריב את הישות הציונית במהירות הברק, וכך נקצר את 25 השנים שנותרו לה".



סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" ציטטה את מוסאווי שהתייחס ל"הצהרות בלתי אחראיות" כלשונו של בכיר בישראל, אודות הנוכחות האיראנית בסוריה. "אני מזהיר את הישות לא לבצע אף צעד טיפשי נגד הרפובליקה האסלאמית של איראן", הזהיר מפקד הצבא האיראני. "כל מעשה טיפשי יהפוך את תל אביב וחיפה לעפר".



לדברי מוסאווי, "העולם לא ישכח את פשעי הבכיר הציוני היהיר הזה, ועליו להוריד את הראש ולחשב כמה זמן נותר לו לחיות. כל טעות של הישות הזו לא יוכל להחזיק מעמד 25 שנים שנותרו לו, ואיראן תגמור את הישות הזו במהירות הברק". מוסאווי התייחס לדבריו ב-24 באוגוסט בעיר קום הקדושה, לפיהם ישראל לא תתקיים בעוד 25 שנה. "אין פירוש הדבר שיהיו לישות הזו 25 שנים מלאות לחיות", הבהיר את דבריו.