כניסתם של כ-40 ישראלים אל קפריסין סורבה אמש לאחר שנחתו בשדה התעופה בלרנקה וביקשו להמשיך משם לנופש בחלקה הצפוני של קפריסין שנמצא תחת כיבוש טורקי מאז 1974 ומוגדר על ידי השלטונות בניקוסיה כשטח כבוש.



עם הגיעם לאדמת קפריסין נעצרו הישראלים בביקורת הגבולות ולא הורשו להיכנס למדינה. החוק בקפריסין היוונית קובע כי שימוש ברכוש יווני שנגזל בעקבות הכיבוש הטורקי הוא עבירה פלילית שדינה מאסר. לאחר התערבות שגרירת ישראל בקפריסין יעל רביע צדוק, שוחררו הישראלים וניתנה להם הרשות לעבור לחלקה הצפוני של קפריסין. נראה כי בקפריסין היוונית מבקשים להקפיד על החוק וההנחיות, מה שצפוי להוביל למקרים נוספים של מעצרים של ישראלים שיבקשו לעשות דרכם לחלק הטורקי באי, במיוחד לנוכח יציאתם של ישראלים רבים לחו"ל בתקופת החגים.



"מדובר בנוהל מוכר זה הרבה שנים. זכותה של כל מחלקת הגירה של כל מדינה לעצור את מי שעלול לעבור על חוקי המדינה", אומרת לואיזה ואראקלס, מנהלת לשכת התיירות של קפריסין בישראל. "אם המלונות והרכוש שייכים לקפריסאים יוונים והם נלקחו מהם לאחר הכיבוש הטורקי של 1974, אז כל שימוש ברכוש הזה הוא עבירה על החוק".



ואראקלס מדגישה כי אין לקפריסין היוונית בעיה עם הרצון של תיירים לעבור את הגבול לחלק הטורקי ומציינת כי אף נפתחו מספר נקודות מעבר נוספות בשנים האחרונות. יחד עם זאת, היא מדגישה כי אם בכל זאת ישראלים ירצו לעבור לקפריסין הטורקית הם יתקשו למצוא מלונות שלא נופלים תחת ההגדרה של רכוש קפריסאי יווני. "כמעט כל המלונות בצד הזה הם של קפריסאים יוונים שהרכוש הזה נלקח מהם. יש מעט מאוד מלונות שהם תחת בעלות טורקית", היא אומרת.



"אלפי ישראלים עלולים להיתקע"


מקורות יודעי דבר מסרו "למעריב אונליין" כי על אף האמירות מצד קפריסין על מעבר חופשי לצפון, השלטונות בצד היווני אינם באמת מאפשרים מעבר לצפון האי לנופשים ועלולים לתקוע אלפי ישראלים לפני החגים.

גם משרדי התיירות והחוץ הישראלים פרסמו במהלך השנים האחרונות הנחיות המסבירות את המצב המורכב בקפריסין. מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי פרסם בשנה שעברה מכתב לסוכני הנסיעות ובו נכתב כי "ממשלת קפריסין מתייחסת לעידוד וקידום התיירות לצפון האי בחומרה, דבר המעיב על היחסים הטובים שבין קפריסין לישראל". בנוסף אמרו במשרד התיירות כי לישראל אין קונסוליה בחלק הצפוני של האי ולכן במקרה חירום לישראלים לא תהיה כתובת.

על אף האזהרות והמכתבים, בישראל ממשיכים לשווק חבילות נופש לצפון קפריסין, גם ברשת. במהלך ההזמנה לא עולה כל הודעה על השינויים או על הסיכוי כי ישנה אפשרות שהתיירים יעצרו בדרך לחופשה. היעד של צפון קפריסין הפך למבוקש בשנים האחרונות הרבה בזכות העבודה כי הוא זול יותר מנופש בקפריסין היוונית ומציע מחירים בדומה למלונות בטורקיה.