שבעה סנאטורים אמריקאים, ביניהם מועמד המפלגה הדמוקרטית ברני סנדרס והסנאטורית הוותיקה דיאן פינשטיין, שיגרו אמש מכתב יוצא דופן לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הביעו את חששותיהם הגדולים מהתנהלותו בנושא הגיור, מתווה הכותל וההשלכות על יחסי ישראל ויהדות ארצות הברית. מלבד השניים, גם הסנאטורים רון וויידן, אל פרנקן, ריצ'רד בלומנטל, בנג'מין קרדין ובריאן שץ חתמו על המסמך.



"הקהילה היהודית בארה"ב היא תוססת ומגוונת, עם יהודים אמריקאים ממגוון זהויות דתיות וחילוניות, ציונים מחויבים", נטען באגרת, שבה צוין גם כי "מאז ומתמיד האמנו שהפלורליזם היהודי הוא חוזקה".



"פעולות כמו חוק הגיור והקפאת מתווה הכותל יצרו מתח ליחסים הייחודים בין שתי המדינות, במיוחד כאשר מרבית היהודים האמריקאים ייראו שנשללות הזכויות של הזרמים להם הם משתייכים", הוסיפו הסנאטורים, וקראו לנתניהו "לא להרחיק ציונים מחויבים, לאור האתגרים הבינלאומיים של ישראל".  


נשות הכותל. "הקפאת המתווה יצרו מתח". צילום: מרק ישראל סלם
נשות הכותל. "הקפאת המתווה יצרו מתח". צילום: מרק ישראל סלם


בהתייחס למתווה הכותל, כתבו הסנאטורים כי "אנו מודאגים מאוד מהחלטת ממשלת ישראל להקפיא מתווה שהוסכם על כל הצדדים לרחבת תפילה בכותל המערבי. אנו קוראים לך לפעול בהתאם לבקשת בית המשפט העליון ולהצהיר כי הממשלה תפעל להחזיר את ההסכם עליו חתמה".

בתוך כך, גם נושא הגיור (שהוקפא לעת עתה), כאמור, זכה להתייחסות, כשנכתב: "אנו חוששים שלהצעת החוק יהיו השלכות קשות לשוויון בין הזרמים השונים ביהדות, ומודאגים שחברי הקהילה יראו זאת כמתקפה על יהדותם ועל הרבנים שלהם. יש להמשיך ולעבוד על פתרון שיכבד את הזרמים ויהיה מקובל על כל הצדדים".

"כסנאטורים בארה"ב אנו מאמינים שיחסי ישראל-ארה"ב נשארים מקור לכוח לשתי האומות. מחויבותנו לחיזוק הברית הזו לא ניתנת לערעור כמו גם מחויבותנו לביטחונה ורווחתה של מדינת ישראל. כיהודים אמריקאים, אנו מעריכים הקשר העמוק בין הגולה לבין מדינת ישראל. ברוח אנו שולחים את המכתב ומקווים שתקבל אותו ברוח דומה", הוסיפו הבכירים האמריקאים בסוף המסמך.  

נתניהו. קיבל מכתב חסר תקדים מהסנאטורים האמריקאים. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו. קיבל מכתב חסר תקדים מהסנאטורים האמריקאים. צילום: מרק ישראל סלם


הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, אמר עקב ההתרחשויות כי "מכתב הסנטורים מוכיח את הנזק האסטרטגי שנגרם עקב ההתנהלות הכושלת והגסה של ממשלת ישראל בסוגיית הכותל והגיור. שבעת הסנטורים החתומים על המכתב הם חגורת הבטיחות של מדינת ישראל בקונגרס האמריקאי, בדיוק כפי שמיליוני יהודים רפורמים וקונסרבטיבים בכל רחבי צפון אמריקה הם הבסיס לתמיכה ולקשר המיוחדים בין ישראל לבין ארצות הברית".

הוא הוסיף כי "יחסה של ממשלת ישראל לזרמים הלא אורתודוקסים, ההפרה הסדרתית של ההתחייבויות, וההתעלמות מהפגיעה המתמשכת ברגשות של חלק ניכר מבני העם היהודי, מכרסמים בבסיס התמיכה הזה ומחלישים אותו. אנו קוראים לראש הממשלה לפקוח את עיניו ולפתוח את ליבו, ולהבין שאנחנו נמצאים בעיצומו של משבר גדול. רוב אזרחי ישראל ויהדות העולם, ובתוכם מנהיגים יהודים בולטים ומשפיעים, מצפים מראש הממשלה להפסיק ולהיכנע למיעוט קטן ודורסני ולשרת בנאמנות את האינטרסים של העם היהודי כולו".