ראיון מיוחד לקראת ראש השנה: שר הביטחון אביגדור ליברמן שוחח הערב (שלישי) עם בן כספית ופרופסור אריה אלדד בתכניתם ברדיו 103FM. במסגרת דבריו, הוא טען כי "נחזיר את כל השבויים לישראל, אך לא תהיה עוד עסקת שליט", והוסיף: "ההרתעה והמוכנות שלנו בצפון גבוהות ביותר".


"אני מקווה שלא נלחם כלל, אך זה לא משנה באיזו חזית נלחם, כל עימות צריך להסתיים בהכרעה ברורה לטובת צה"ל ומדינת ישראל", קבע השר בפתח דבריו, והוסיף: "לא אפרט איך נדע שניצחנו, אך כשיש ניצחון ברור אף אחד לא שואל מי ניצח ומי הפסיד. צריך לחזק את ההרתעה ואני חושב שעשיתי משהו בנידון. ההרתעה בצפון היא מאוד גבוהה וכך גם המוכנות, השילוב בין ההרתעה למוכנות מאפשר לנו לקוות שלא יהיה כאן עימות עתידי".
שיגור טיל הפטריוט

בתוך כך, הוא התייחס ליחסים בין ישראל לרוסיה: "עמדתנו ברורה וגם רוסיה מכירה זאת. כל השחקנים באזור מכירים את עמדת ישראל, לא חידשנו דבר ואין בכוונתנו לשנות את המדיניות. היא שקופה וברורה ולא נזוז ממנה מטר אחד".

 

מלבד זאת, הוא הגיב גם לדיווחים שייחסו לישראל את הפצצת מפעל הנשק הכימי בסוריה לפני כשבוע וחצי. "הבהרתי בקולי כמה וכמה פעמים שאנחנו לא נאפשר ייצור נשק והברחתו. לא בלבנון ולא בסוריה. אנחנו נחושים בהחלט לפעול כך גם בנוגע לריבונות הישראלית. אנחנו נחושים לפעול בנושא מבלי קשר לשום פרסומים", טען ליברמן. 

על הפרסומים לפיהם ישראל יירטה כטב"ם איראני הסביר ליברמן כי "בסופו של דבר תפקידנו הוא להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל, הטענה שהטילים עולים כסף רב לעומת המזל"ט שמשוגרים לשטח ישראל אינה נכונה ונושא התקצוב בצה"ל מוסדר כראוי. מדובר על מזל"ט ששוגר משטח סורי ואת הפרטים הבאים נשאיר לראיון הבא". 

אורון שאול, אברה מנגיסטו והדר גולדין. "השבויים יוחזרו". צילום: דובר צה"ל, באדיבות המשפחה
אורון שאול, אברה מנגיסטו והדר גולדין. "השבויים יוחזרו". צילום: דובר צה"ל, באדיבות המשפחה


כמו כן, הוא הדגיש כי כל השבויים בעזה יוחזרו לישראל: "כל מה שרואים משם רואים גם מכאן רק הרבה יותר טוב. אלו 16 חודשים הכי שקטים בעזה לפי כל פרמטרים משנת 1967. אנחנו נחזיר את חיילנו ואזרחינו שנמצאים בעזה גם אם זה ייקח יותר זמן, נעשה כל מה שניתן לעשות בנושא. יש צוות שלם שעוסק בזה ומנסה להחזיר את כל שבויינו למדינת ישראל כל יום. אני יכול לומר בצורה ברורה שלא תהיה עסקת שליט נוספת. אני מקווה שהממשלה תאמץ את דוח שמגר המגדיר פרמטרים וגבולות גזרה ברורים. קראתי את הדוח הזה כמה וכמה פעמים, זהו אחד המסמכים החשובים שנותנים תשובה לכולנו במישור הערכי, הצבאי והמישור הפרקטי. לטעמי מחובתנו לאמץ את הדוח ולפעול בהתאם".

בהתייחס לבתים שנבנו, על פי האיחוד האירופי, לאורך כביש אחת מירושלים ליריחו, ועליהם יש היום צווי הריסה, אמר שר הביטחון: "אני מקווה שיפנו אותם בהתאם. מבחינתי אני עושה כל מאמץ לשכנע שיש חובה לפנות אותם וגם את אלו בהר חברון. יש לפנות ולא לוותר. מקווה שאצליח בכך".

בנוסף, יו"ר ישראל ביתנו הצהיר כי יש לעצור את איראן מלהתחמש בנשק גרעיני. "קטונתי מלתת עצות לארה"ב הם המעצמה הגדולה ביותר ולא זקוקים לי. כל בר דעת מבין שכל מה שאירן מנסה ליצור הוא המודל של צפון קוריאה רק באופן איתני יותר. הם רוצים שאף אחד לא יוכל לגעת בהם. מדובר על משהו גדול וחזק יותר מקוריאה הצפונית עם שלוחות בכל רחבי העולם. הם רוצים להפוך למעצמה עולמית ועם אמביציית התפשטות. אני חושב שאנחנו נעים בנתיב שמוביל אותם למקום הזה וצריך לעצור זאת. אם איראן תקבל נשק גרעיני ותייצר אותו זו תהיה פריצה שתוביל מרוץ חימוש מהיר ביותר מכל מדינות מסביב לא ישבו בחיבוק ידיים. אני מאד מקווה שקברניטי העולם מבינים זאת ואת המשמעות לכך".

נתניהו. "אני לא רואה בחירות באופק". צילום: AFP
נתניהו. "אני לא רואה בחירות באופק". צילום: AFP


עוד הביע השר את עמדתו על חוק ייסוד החקיקה כנגד בג"ץ: "לא ראיתי הצעה מגובשת לחוק וזה תלוי מאוד מה יהיה כתוב בו, על מנת שאוכל לתמוך בו. מלבד זאת, יש להסתמך על השכל הישר. ראינו חקיקה אחר חקיקה שמבוטלת על ידי בג"ץ כמו זו של המסתננים, או פסילת מועמדותו של עזמי בשארה. עדכון חוק הייסוד אינו צריך להווה מחסום. יש להשיב את השכל הישר למערכת הפוליטית והמשפטית בישראל".

על חקירות נתניהו והחשש לבחירות סיפר: "אני לא רואה בחירות באופק, יציבות שלטונית היא דבר חשוב לשלטון. אולי אנחנו נראה קואליציה שתמצא את
ימיה סוף סוף. יש הבדל בין החקירות לבין הגשת כתב אישום ופסק דין. כל אדם זכאי לחפות והיא שמורה אפילו לראש הממשלה. לצערי בתקשורת הישראלית זה הפוך ואדם צריך להוכיח שהוא זכאי".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן