ישראל צריכה לבקש מהקהילה הבינלאומית לעצור את תוכנית הגרעין של איראן, אבל חייבת להתכונן לעשות זאת בעצמה במקרה שהעולם ייכשל. כך אומר יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט בראיון, לג'רוזלם פוסט.

בנט, חבר הקבינט המדיני ביטחוני, אמר בראיון כי "מצד אחד, ישראל צריכה לשכנע את ארצות הברית להטיל סנקציות משתקות על טהרן, אם אפשר. מצד שני, אנחנו חייבים להיות מוכנים לאפשרות שוושינגטון והעולם לא ישתכנעו בכך שנוכל להגן על עצמנו בעצמנו".
לדברי שר החינוך, ישראל חייבת לפעול בכל אחד מן הערוצים בנפרד, כאילו השני לא קיים. במסלול הסנקציות מציע בנט להסיר את איראן  ממערכת הבנקאות העולמית "סוויפט", דבר שנעשה בעבר, בתקופת השיא של ההגבלות שהוטלו על הרפובליקה האסלאמית. לדבריו, חברות סביב העולם יצטרכו לבחור אם לעשות עסקים עם איראן או עם ארצות הברית. 

עם זאת, לטענת בנט, ישראל צריכה לפעול תחת ההנחה שהקהילה הבינלאומית לא תספק פתרונות מוצלחים להתגרענות האיראנית. הוא לא הרחיב מה ישראל צריכה לעשות על מנת להכין עצמה מבחינה צבאית, והעדיף להשאיר את העצות שלו לפורומים סגורים כמו הקבינט המדיני-ביטחוני.

להתכונן לאפשרות שהוא ייכשל. טראמפ נואם באו"ם. צילום: רויטרס
להתכונן לאפשרות שהוא ייכשל. טראמפ נואם באו"ם. צילום: רויטרס
"אנחנו על מסוע שמוביל לתהום", הזהיר יו"ר הבית היהודי. "הסכם הגרעין נתן לאיראן יכולת לפתח את כל מה צריך על מנת לפרוץ לעבר יכולת גרעינית. הוא איפשר לטהרן לפתח סרכזות מהירות יותר ולשפר את הטכנולוגיה שלהן". לדבריו, "יש עכשיו תחושה מוטעית של ביטחון כי הפריצה נדחתה באמצעות ההסכם, אבל הם מנצלים את ההסכם על מנת התקדם במהירות לעבר פצצה".
בנט התייחס גם למעורבות האיראנית בסוריה: "ישראל לא יכולה לסבול את המסדרון שטהרן בונה ממנה לגבולות ישראל ולים התיכון. ההתפתחות הזו תשנה אץת מאזן הכוחות ותסכן את ישראל". השר הוסיף כי "אנחנו לא נרשה לזה לקרות ואנחנו נדבר באמצעות פעולות, לא במילים. הדבר היחיד שעובד במזרח התיכון הוא לפעול".
בנט גם הזהיר את לבנון, ואמר כי אין דרך להבדיל בין חיזבאללה ללבנון ושליחת חיילים למשימה הזאת משמעותה לשלוח אותם להיכשל. "אנחנו צריכים אסטרטגיה חדשה", אמר. "אם הם יורים טילים על ערים ישראליות, נגיב בכוח על הממשלה והתשתית הלבנוניות. שיגור טילים מלבנון לישראל זה הכרזת מלחמה. זאת אסטרטגיה שונה ממה שעשינו במלחמת לבנון השנייה. זה מה שאני מקדם עכשיו".