ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שני) בהרמת כוסית לרגל השנה החדשה עם עובדי משרד ראש הממשלה לתוצאות הבחירות בגרמניה, שהקנו לאנגלה מרקל ארבע שנים נוספות כקנצלרית. ״יש לנו ידידים רבים, ידידה נוספת אנגלה מרקל עכשיו זכתה בבחירות לממשלת גרמניה. זה טוב שמישהו זוכה בפעם הרביעית, זה סימן לחמישית", אמר נתניהו. 

לדברי נתניהו, "ישראל כוח עולמי עולה, זאת עובדה. בטכנולוגיה, בביטחון, בכלכלה, במודיעין, בסייבר, במים, בחקלאות, בבריאות, בכ"כ הרבה תחומים. ואנחנו כמובן גם כוח עולמי במובן הזה שאנחנו מדינה חופשית, דמוקרטית תוססת במרחב שלא בדיוק מצטיין במשטרים כאלה בלשון המעטה ואני חושב שהדבר הזה נעשה בזכות כח החיים שיש בעם שלנו. יש במדינה הזאת יתרת נשמה ואנחנו כבני העם וכבני המדינה שעברו את המסע המופלא הזה מרגישים שאנחנו תורמים משהו נוסף".

הלילה, ועדת הבחירות בגרמניה פרסמה את התוצאות הרשמיות של הבחירות שנערכו במדינה. מפלגתה של הקנצלרית אנגלה מרקל זכתה בכ-33% מהקולות. למקום השני הגיעה המפלגה הסוציאל דמוקרטית של מרטין שולץ עם כ-20% ומפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" זכתה בכ-12% מהקולות.

אנגלה מרקל בנאומה בכנסת. צילום: יוסי זמיר פלאש 90


לראשונה מאז 1945, מפלגת ימין קיצונית מצליחה להיבחר לבונדסטאג ואף הפכה למפלגה השלישית בגודלה בבית הנבחרים. מפלגת הירוקים, ומפלגת ה-FDP המרכזיות שזכו שתיהן בכ-10% יהיו שותפותיה של מרקל לקואליציה.

מרקל הודתה במהלך הנאום שלה לבוחרים, והדגישה כי היא רואה את עליית ה-AFD כאתגר הגדול ביותר שעליה להתמודד עמו: "זה היה עונג גדול לערוך את קמפיין הבחירות הזה", אמרה מרקל "12 שנים בממשלה זה לא מובן מאליו וכיום יש מולנו אתגר חדש, והוא נוכחותה של ה-AFD בפרלמנט. אנחנו נרצה להחזיר את הבוחרים של ה-AFD אלינו, בעיקר בעזרת ביצוע מדיניות טובה". 
 
"חברים יקרים בחודשים האחרונים נלחמנו בשביל גרמניה שאפשר לחיות בה בשגשוג, ועתה עלינו לעבוד למען הגשמת החזון, למען אירופה חדשה, להילחם בהגירה בלתי חוקית ובשיפור הביטחון. היום אנחנו מקבלים עלינו שוב את האחריות הזאת, ונדבר עם המפלגות האחרות כדי להקים קואליציה".
 
מנהיג ה-SPD, מרטין שולץ, שקיווה להרים את מפלגתו מ-23% שהיא זכתה בבחירות ב-2013 ולמרות סקרים חיוביים לאחר מינויו לתפקיד יו"ר המפלגה, נאלץ להודות בתבוסתו בבחירות ואמר: "זהו יום עצוב לסוציאל דמוקרטים בגרמניה, הפסדנו את הבחירות". במהלך נאומו אמר שולץ כי הוא מפרק את "הקואליציה הגדולה", הברית בין המפלגה השמרנית והסוציאל דמוקרטים ולא יישב יחד עם מרקל. "אני התמודדתי במטרה להחליף את מרקל, אך הציבור קבע שאנחנו נשב באופוזיציה, כולנו מסכימים שאנחנו צריכים להיות מפלגת האופוזיציה הנשכנית ביותר".