“כמי ששכל את בנו והתעטף בדגל הלאום בעת קבורתו, אני קורא לחברי הכנסת - אל תקבלו את חוק הלאום בלי להזכיר בו את המילה שוויון. זו תהיה יריקה בפרצוף של העדה הדרוזית”.



כך אומר ח”כ לשעבר שכיב שנאן, שביקש להופיע היום בדיוני הוועדה המיוחדת העוסקת בניסוח חוק הלאום. שנאן שכל את בנו, רב־סמל כמיל בפיגוע בהר הבית ביולי. אתמול סיפר ל"מעריב" כי שמע את ח”כ רויטל סויד (המחנה הציוני), המתנגדת לנוסח הנוכחי של חוק הלאום, שואלת את התומכים בו, “מה תגידו לח”כ לשעבר שנאן ששכל את בנו בפיגוע?”.



“ח”כ סויד התכוונה לכך שבהצעת החוק שמונחת בפני הוועדה אין שום אזכור למילה שוויון, אף שהיא מופיעה במגילת העצמאות. אני מתנגד בתוקף לכך שהחוק יאושר ללא אזכור השוויון, ולכן בקשתי להופיע היום בפני הוועדה”, הסביר.



בהצעת החוק שיזם ח”כ אבי דיכטר (ליכוד) נאמר כי מטרתו להגן על מעמדה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ולעגן בחוק יסוד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ברוח העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל”.




"יהפוך אותנו לאזרחים סוג ד'"




במגילת העצמאות נכתב כי “מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין”, אך בהצעת החוק אין לכך אזכור. “אתייצב היום בפני הוועדה העוסקת בחוק מתוך עמדה מוסרית של מי ששכל את בנו, כאב לעוד בן שוטר ושתי בנות שעושות שרות לאומי וכאדם שבעצמו שירת בצבא ועשה מילואים”, אמר. “אני מרגיש שהעדר המילה שוויון היא יריקה בפרצוף שלנו, ומשמעותה דומה להחלטה לקבור את מי שאינו יהודי מחוץ לבית הקברות”.



לדבריו, “זה יהפוך אותנו לאזרחים סוג ד’. לנו, הדרוזים, מעולם לא הייתה בעיה עם הדגל, עם הסמל ועם ההגדרה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. נהפוך הוא. היינו, נשארנו ונישאר נאמנים למדינה לעולמי עד. לכן הכוונה לא לכלול בהצעת החוק את המילה שוויון מקוממת אותנו מאוד. אני קורא לחברי הוועדה, אל תעשו זאת, אל תוותרו על השותפות עם הדרוזים”.



יצוין כי בדרישה להכניס את המילה שוויון להצעת החוק שותפים ח”כ בני בגין (הליכוד) וח”כ ציפי לבני (המחנה הציוני). יו”ר סיעת כולנו ח”כ רועי פולקמן אמר כי יבקש בדיון היום בוועדה, המתכנסת בפגרה כדי לקדם את ההצעה, הסברים מדוע המילה שוויון לא מופיעה בה.