לקראת הטקס שיתקיים הערב בגוש עציון, שעורר סערה גדולה הן במערכת הפוליטית והן במערכת המשפטית, צפויה היום (רביעי) נשיאת העליון, להיעדר מהאירוע, ובכך להמשיך את הסערה, כשבימין מאשימים אותה בכך שהיא מפרה למעשה את האיזון בין מערכות השליטה של המדינה, ומשווים את המעשה הזה כסירוב פקודה בצבא, ואף מטילים יושר במערכת השיפוטית. 



בתשובת המדינה נכתב כי "האירוע לציון 50 שנה להתיישבות באיו"ש הוא ממלכתי והיה צריך להתקיים בנוכחות נציג הרשות השופטת - זאת עמדת המדינה כפי שהוגשה לבג"ץ היום, בעקבות החלטת נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, לבטל את השתתפות השופט ניל הנדל בטקס. עם זאת, בפרקליטות סבורים כי "אין בהיעדרות של מוזמן כזה או אחר כדי להקים עילה משפטית המחייבת לבטל את האירוע".



שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התבטא בחריפות בנושא ואמר: "הצטערתי לשמוע על החלטתה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, להחרים את הטקס הממלכתי לציון 50 שנה לשחרור יהודה ושומרון, וזאת בשל היותו של האירוע 'שנוי במחלוקת'. ההחלטה הזו הפתיעה אותי, על רקע המסורת רבת השנים של השתתפות הרשות השופטת בטקסים ממלכתיים, בהם גם הטקס המציין את יום שחרור ואיחוד ירושלים, באותה המערכה בה שוחררו גם יהודה ושומרון. ההחלטה מפתיעה אף יותר, על אחת כמה וכמה כשהטקס מתקיים בגוש עציון, מקום המבטא קונצנזוס ישראלי רחב ביותר.

ליברמן סיכם ואמר: "החלטה זו של נשיאת בית המשפט העליון השופטת נאור, מציבה סימן שאלה ומטילה צל כבד על יכולתו של בית המשפט העליון לדון ללא משוא פנים בסוגיות הקשורות ביהודה ושומרון, שעה שהוא עצמו מעיד עליהן כפוליטיות".
מרים נאור. צילום: פלאש 90
מרים נאור. צילום: פלאש 90

השרה רגב: "אם הם לא רוצים להגיע, שלא יהיו בסגל א' של המדינה


"החלטת נציגת הרשות השופטת שהחליטה לא לשלוח לטקס ממלכתי, הפתיעה אותי מאוד, אבל זה לא שיקול של הרשות המחוקקת או השופטת", אמרה היום שרת התרבות, מירי רגב, והוסיפה: "זאת החלטת ממשלה, זאת החלטה של ועדת סמלים וטקסים. הם הודיעו לנו שכן מגיע נציג, ואז השופט הודיע שהוא לא מרגיש טוב". את הדברים אמרה בריאיון בגלי צה"ל לאראל סג"ל.



"עד כאן הכל היה בסדר, אבל בתשובתה לחבר הכנסת פריג' הבנו שיש פה הימנעות מכוונת. אומרת נשיאת בית המשפט העליון, אני מקבלת החלטה לאן ללכת ולאן לא, וכשממשלה מחליטה, אני מחליטה שאני משנה את הנוהל הזה. זה מאוד בעייתי, בעיקר בתקופה שאנחנו כמדינה מתמודדים עם תנועות החרם, עם אמנים כאלה ואחרים וגם בואו נודה על האמת, עם חיילים בעבר שלא הסכימו לבצע פקודה כזאת או אחרת בשטחים.



"זה מסר, זאת אמירה. דיברתי עם היועמ"ש - אתם רוצים להתווכח אם הטקס ממלכתי או לא, בואו נפתח את זה שוב. אבל ברגע שהממשלה קיבלה החלטה, אין לאף גורם אפשרות לקבל אופציה החלטה שהוא לא מגיע. אם אתם לא רוצים, אז אין בעיה, אבל אל תיהנו מכל הדברים של סגל א'. הרשות השופטת היא חלק מסמלי השלטון, כשאנחנו מודיעים על כניסה שלה בטקסים, כחלק מסמלי השלטון והיא פתאום מקבלת החלטה מה ממלכתי ומה לא. אם הם לא יהיו בסגל א', הם לא יהיו זכאים לדרכון דיפלומטי, לא יקראו בשמה".



"אני הייתי בהלם מזה, יש עכשיו עתירה שהם צריכים להגיב לה ונראה. אי אפשר לשנות את העניינים לגבי הטקס הזה. שוחחתי על כך עם אילת שקד, והיא אמרה שיכול להיות שהיא לא יודעת שזה טקס ממלכתי, אז פתחנו את החלטת הממשלה, וראינו שזה טקס. אם היא לא הייתה שולחת את המכתב לפריג', יכול להיות שהדברים היו יותר רגועים, אבל ברגע שהיא אמרה שזה היבט פוליטי, אל תתפלאו שחייל אומר את זה, או כל אחד אחר. איך בית המשפט יוכל לדון בעתירה של הרשות המבצעת. אני השבתי לעתירה הזאת וכתבתי ליועמ"ש, שהוא יחליט לייצג או שאני. דבר אחד ברור - נחצה קו אדום שמעולם לא נחצה בהיסטוריה, הרשות השופטת אמרה כאן אמירה שאי אפשר לעבור עליה לסדר היום.



מפלגת העבודה מציירת את זה כמלחמות אגו 


"פגשתי אתמול את בוז'י הרצוג בהלוויה של יוסף עותמאן, אמרתי לו 'אתה המחנה הציוני, אתם מחרימים אירוע מהסוג הזה?' לוי אשכול, גולדה מאיר, יגאל אלון ויצחק רבין שמו את ידם ועזרו בבניית ההתיישבות. אין כאן עניין של אגו, צריך לזכור שמעולם ראש אופוזיציה לא מדבר, תמיד כשנשיא המדינה לא מגיע, מחליפו הוא יו"ר הכנסת". ממתי אתה מתנה הגעה אם אתה מדבר או לא? אתה צריך לבוא לטקס אם זה משהו ענייני.




גל"צ ותאגיד לא שידרו את התשדיר לקראת האירוע


"שוחחתי על כך עם שר הביטחון. על התאגיד אין לי מה להגיד, אמרתי את שלי. אין בעל בית שם, הוא מקבל תקציב, אז הוא לא שידר. מי שמפקח אומר כן או לא. אנחנו במציאות לא פשוטה, יש בית משפט, רשות שופטת, שופטים שנבחרו, ובסופו של דבר בהחלטות כאלו ואחרות של בית המשפט, אנחנו כולנו פועלים על פי החוק. התנגדתי שהתאגיד לא יהיה מפוקח וזה מה שקורה. בגל"צ יש שינוי גדול מאוד מאז ששמעון אלקבץ נכנס לתחנה, אבל יש עוד הרבה עבודה. אני לא מבין למה היועץ המשפטי פסל את זה. לא יכול להיות שמקומות שמקבלים תקציבים יפעלו נגד התנהלות המדינה".



"אני יכול להבין מפלגות, מפלגת העבודה אמנם איבדה את הזהות שלה מזמן, אבל זאת מפלגה פרטית, אבל לא בית המשפט העליון כנציג ולא גלי צה"ל והתאגיד יכולים לעשות זאת בצורה כזאת או אחרת. זה מצער אותי, אבל אין לי שום כוונה להתנצל, יהיה טקס מכובד וראוי. זה לטובת החברה הישראלית שתכיר את יהודה ושומרון, את האנשים, התעשייה, אין לו עם בעולם שיש לו זיקה כמו ישראל, חבל לי שזה הגיע למצב הזה".



לסיכום אמרה: "פעם אמרו לי שהייתי צנזורית 'אל תנענעי את העץ יותר מדי, כדי שלא ייפול', אבל אני אמרתי שאם העץ נופל, סימן שהוא צריך ליפול. אם לא צריך צנזורה, שלא תהיה. טוב שאנחנו חושפים פנים, טוב שאנחנו רואים מה קורה בתאגיד וגלי צה"ל, וטוב שאנחנו כממשלה נתכנס ונראה מה עושים. שומרי הסף הם השופטים - היועמ"ש, והיועצים, שצריכים לוודא שההחלטות שהתקבלו על פי חוק יבוצעו כדין.