על רקע הסערה שנוצרה בעקבות החלטת נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, לבטל את השתתפות השופט ניל הנדל, שהיה אמור לייצג את הרשות השופטת, בטקס לציון 50 שנה להתיישבות באזור יהודה ושומרון (איו"ש), ולאחר שבג"ץ דחה היום (רביעי) את העתירה נגד ההחלטה, התקיים הערב האירוע, שבו לקחו חלק ראש הממשלה בנימין נתניהו, כמו גם שרים נוספים, כשבמקביל התקיימה הפגנה של פעילי שמאל מחוץ לאירוע.


ראש הממשלה, שהוזמן לנאום באירוע, אמר: "במלחמת המגן המופלאה לפני יובל שנים, שבנו לגוש, לירושלים העתיקה, ליהודה ושומרון, לבקעת הירדן ולגולן. אני אומר שבנו, פירוש הדבר, חזרנו הביתה, לנחלת אבות. פרוש הדבר שחידשנו את הרצף ההיסטורי, זה הרצף ההיסטורי של העם שלנו. פה נצרבה הזהות שלנו, האמונה שלנו, ההיסטוריה שלנו. חידשנו את הרצף ההיסטורי ונבטיח שלעולם לא ננותק עוד".

שר החינוך נפתלי בנט אמר כי "עת להכיל ריבונות על הארץ הטובה מאוד מאוד שלנו וכן, אין עת טובה לכך מעכשיו. ממש עכשיו. אינני מקל ראש בצעד כזה, כדי להכיל ריבונות צריך תזמון ואומץ לב, כאמור אין זמן טוב מזה כשברור לכולם שאנחנו כאן בזכות ולא בחסד. כבנים ששבים אל אדמתם ולא ככובשים זרים. אין זמן טוב מזה, גם אם תהיה התנגדות בעולם אנחנו נתגבר, גם הוא מבין את כל מה שהציבור הישראלי מבין - ארץ ישראל לא תחולק שוב".



הטקס באלון שבות. צילום: דוד מיכאל כהן/TPS
הטקס באלון שבות. צילום: דוד מיכאל כהן/TPS



"ואומץ? אומץ יש לנו למכביר ואנחנו, אדוני ראש הממשלה, כולנו כאן מאחורייך לתמוך ולסייע", הוסיף השר, שהסביר: "כי אנחנו מאמינים בכל ליבנו שעכשיו הגיעה העת לריבונות אמיתית בארץ ישראל. לכם מתיישבים גיבורים אין לי מה להוסיף אלא זאת - אנחנו כולנו מצדיעים לכם ואוהבים אתכם".


  

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הוסיף: "המתיישבים הגיעו הנה לבנות את ביתם, לא 'לעשות לביתם'". בנוסף, הוא תקף את אנשי הרוח ואנשי הציבור שמשסעים בין תושבי הפריפריה לתושבי יו"ש, כשאמר: "ישנם אנשי-רוח ואנשי-ציבור, שבחמישים השנים האחרונות פיתחו יכולת הבחנה מדוקדקת בין חלום לחלום. הם מתמחים בשיסוי של אוכלוסיות, ומעמידים בפני החברה הישראלית התלבטות כוזבת - או אנחנו או אתם. או עמונה או דימונה. או קריית-ארבע, או קריית-שמונה. או השקעה בחבלי המולדת אליהם חזרנו ב-48', או באלו אליהם חזרנו ב-67'. אין שקר גדול מזה".

באשר לבנייה וחיזוק יו"ש אמר יו"ר הכנסת כי: "לא עקירת יישובים תביא את השלום! לא הקפאה היא הדרך להסכם! שנים שמכוחן נמשיך לבנות ולפתח את נחלת אבותינו".

ח״כ חיים ילין (יש עתיד), הח״כ היחידי מהאופוזיציה שלוקח חלק בטקס יובל לאיו״ש, אמר: ״באתי להזדהות עם אזרחי ישראל שהתיישבו בגושים, שהם חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. גדלתי ואמשיך להאמין בתפיסה שגוש עציון היא חלק מישראל כמו שאר הגושים המרכזיים. במקביל, צריך לעצור את הימין הקיצוני שמתיישב בכל גבעה ומכתיב מדיניות לממשלה. אמשיך להגיע ולתמוך בכל מקום שבו יחגגו את היאחזותנו בקרקע".

השרה רגב באלון שבות. צילום: דוד מיכאל כהן/TPS
השרה רגב באלון שבות. צילום: דוד מיכאל כהן/TPS


סערת ביטול ההשתתפות של הרשות השופטת בטקס פילגה את צמרת מערכת המשפט: היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יצא נגד החלטתה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, לבטל את השתתפותו של שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל, בטקס. כך גם שרת המשפטים, איילת שקד.

בתגובת המדינה לעתירה לבג"ץ נגד ההחלטה, נאמר כי האירוע לציון 50 שנה להתיישבות באיו"ש הוא ממלכתי והיה צריך להתקיים בנוכחות נציג הרשות השופטת. עם זאת, בפרקליטות סבורים כי "אין בהיעדרות של מוזמן כזה או אחר כדי להקים עילה משפטית המחייבת לבטל את האירוע".

 

מוקדם יותר הגישה נאור את תגובתה שלה, לפיה היא ההשתתפות הייתה מהווה עבירה על כללי האתיקה של השופטים. בתגובתה, תיארה הנשיאה את השתלשלות האירועים שהביאו לביטול מעורר המחלוקת.

לפני כחודש קיבלה הזמנה ראשונית ממרכז ההסברה של משרד התרבות והספורט, לטקס לציון יובל לאיו"ש, שיתקיים בגוש עציון. שופט בית המשפט העליון ניל הנדל התבקש על ידי נאור לייצג את הרשות השופטת בטקס. אולם לפני עשרה ימים התקבלה בלשכתה ההזמנה המפורטת, לפיה מדובר באירוע "לחגיגת היובל לשחרור יהודה, שומרון, בקעת הירדן ורמת הגולן" וכי הוא יתקיים במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה ובכירים נוספים.

הפגנת פעילי שמאל מחוץ לאירוע. צילום: שלום עכשיו
הפגנת פעילי שמאל מחוץ לאירוע. צילום: שלום עכשיו


השופטת כתבה כי "בימים האחרונים, לאחר שהנשיאה עיינה בהזמנה המפורטת ובמחשבה נוספת הגיעה הנשיאה למסקנה שהאירוע עוסק בנושא השנוי במחלוקת ציבורית. על כן, ומבלי נקיטת עמדה של הנשיאה או מי משופטי בית המשפט העליון לנושא השנוי במחלוקת, החליטה הנשיאה שראוי שהרשות השופטת לא תשתתף באירוע", נכתב בתגובה. לדעת הנשיאה, השתתפות הרשות באירוע אינה עולה בקנה אחד עם סעיפים 17 ו-18 לכללי האתיקה לשופטים".

עוד נכתב כי "הנשיאה מבקשת להדגיש כי מערכת בתי המשפט תמשיך לקחת חלק באירועים ממלכתיים ולכבד אותם בנוכחות שופטים. יחד עם זאת, מערכת בתי המשפט נמנעת מהשתתפות בכל אירוע שנוי במחלוקת ציבורית, ובפרט כאשר הבמה כולה מסורה לצד אחד".

שרת המשפטים, איילת שקד, הגיבה במכתב חריף ששיגרה לנאור, בו כתבה לה: "הצטערתי לשמוע על החלטתך. כידוע, קיומו של הטקס נקבע בהחלטת ממשלה, ומשכך מדובר באירוע ממלכתי שבו משתתפים נציגי סגל א', ובכללם נציג בית המשפט העליון. בעצם הודעתך, פרמת את הממלכתיות של טקס רשמי שעליו החליטה הממשלה ויצרת מראית עין מוטעית של אירוע בעל גוון פוליטי. למרות שרצונך היה להימנע ממחלוקת פוליטית, הרי שהמטרה הוחטאה".