טקס הזיכרון השנתי לחללי מלחמת יום הכיפורים במלאת 44 שנים למלחמה נערך היום (ראשון), בהיכל הזיכרון בהר הרצל בירושלים. הטקס נערך במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, סגן יו"ר הכנסת חיליק בר (המחנה הציוני), שופט בית המשפט העליון דוד מינץ, אלוף פיקוד הדרום איל זמיר, ובני משפחות הנופלים. אולם למרות חשיבות האירוע, איש משרי הממשלה - שקיימה באותה השעה את ישיבתה השבועית, לא נכח בו.

במשרד הביטחון, שארגן את טקס הזיכרון, נמסר בתגובה כי "על פי כללי הפרוטוקול, טקס הזיכרון הרשמי לחללי מלחמת יום הכיפורים שנערך הבוקר בהיכל הזיכרון מחייב נוכחות של נציג מדינה אחד. בטקס ייצגו את מדינת ישראל נשיא המדינה וסגן יו"ר הכנסת וכמו כן השתתפה בטקס נציגות בכירה מצה"ל, משטרת ישראל, משרד הביטחון, המשפט העליון והארגונים היצוגיים של המשפחות השכולות. יצויין כי טקס זיכרון ממלכתי מתקיים בהחלטת ועדת השרים לסמלים וטקסים אחת לעשור ובו משתתפים נשיא המדינה, ראש הממשלה ויו"ר הכנסת".

יש לציין כי השרה גילה גמליאל השתתפה בטקס הזיכרון הרשמי לחללי המלחמה שנערך בבית הקברות הצבאי בקריית שאול היום
 

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי פרסם בחשבון הפייסבוק שלו התייחסות להיעדרות השרים מטקס הזיכרון, וכתב כי מדובר ב"בושה. אין מילה אחרת לתאר את מה שקרה היום בהר הרצל בטקס לזכר חללי מלחמת יום הכיפורים 2,222 חללים, לכל אחד מהם הורים, אחים, אחיות, חברים לנשק שחלקם היו שם היום, נושאים שק כבד של כאב על גבם מהמלחמה הנוראית ההיא – ואף שר לא חושב שזה מספיק חשוב כדי להגיע ולהסתכל להם בעיניים".

גבאי הוסיף כי לפני שנתיים כמעט קרה מקרה דומה, אך הוא הגיע ברגע האחרון ומנע אירוע זה. "באוקטובר 2015 הייתי שר ועודכנתי שאמור להיות טקס של ׳יד לבנים׳ ואף שר לא יהיה. שיניתי את הלו"ז והלכתי. זה המעט שאפשר לעשות עבור משפחה שאיבדה את הכל. מי שקרא פעם יומן של שר יודע שחלק ניכר בו הוא עיסוק פוליטי. שעה, פעם בשנה. זה כל מה שהמשפחות מבקשות!".
 
גם ח"כ ואלוף במיל' עמירם לוין (העבודה) הגיב לכך והאשים את חברי הממשלה בזילות כבודם של הנופלים. "בחרתם ג'ובים למקורבים שלכם במקום אזכרות לחללים של כולנו- כך אתם רוצים להנהיג?" שאל לוין, והוסיף "מי ששולח חיילים להגן בגופם על המדינה, חובה עליו לכבד אותם לאחר מותם. ככל שזוכרים וכואבים יותר אחרי המלחמות כך שוקלים נכון יותר לפני המלחמות הבאות. אלה הערכים שלי, של כולנו. זו מנהיגות. זו המורשת שלנו. ושל הממשלה?".

גם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הגיב להיעדרם של חברי הממשלה וקרא לאירוע "שפל מוסרי". בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב ברק: "מביש ומרתיח. ביזוי הלוחמים שנפלו. איפה ביבי ושריו? עסוקים בחוק הג׳ובים? בטקס הפוליטי בגוש עציון? בקעקוע ׳העליון׳? שפל מוסרי. זמן ללכת הביתה".

מביש ומרתיח. ביזוי הלוחמים שנפלו. איפה ביבי ושריו? עסוקים בחוק הג׳ובים? בטקס הפוליטי בגוש עציון? בקעקוע ׳העליון׳? שפל מוסרי. זמן ללכת הביתה.
"הירידה במוטיבציית המתגייסים מדאיגה" הנשיא ריבלין בטקס, צילום: מארק ניימן, לע"מ
"הירידה במוטיבציית המתגייסים מדאיגה" הנשיא ריבלין בטקס, צילום: מארק ניימן, לע"מ


ריבלין בטקס: "האיומים השתנו, אך המערכה על הבית לא תמה"
במהלך הטקס נשא דברים הנשיא ריבלין ודיבר על גבורת הלוחמים והנופלים. "מלחמת יום הכיפורים הייתה שעתם של הלוחמים, שעתו של הפיקוד הזוטר,״ אמר הנשיא בנאומו והוסיף: ״שעתו המרה והיפה של צבא העם. כשהקונספציה המודיעינית קרסה והגנרלים ניהלו מלחמות, צמחו מתוך השבר, האמונה, הדבקות במשימה, הגבורה האישית המופלאה של הלוחמים" אמר הנשיא. 
הנשיא  התייחס גם לירידה בשיעור המתגייסים לשירות קרבי ואמר: "בחודשים האחרונים אנו שומעים על ירידה במוטיבציה לשירות קרבי. אלה נתונים מדאיגים. נכון, אופי המלחמות השתנה מאז מלחמת יום הכיפורים, מפת האיומים שלנו השתנתה. אך הצורך להגן על מדינת ישראל, הצורך שלנו בצבא חזק לא השתנה." הנשיא הדגיש כי: "איננו יודעים מה יתרגש עלינו בעתיד. הפתעות יהיו תמיד, אך המערכה על הבית לא תמה. עלינו להעלות את המוטיבציה בקרב מועמדים לגיוס לשרת שירות קרבי. זהו אתגר לאומי! לוחמי החוד והמועמדים לשירות, נכדיהם ולעתים גם בניהם של לוחמי מלחמת יום הכיפורים - אנו צריכים אתכם היום: נחושים, ערכיים, אמיצים, מאמינים בצדקת הדרך".

"איננו יכולים בלעדיכם. הנכונות לתת כתף במערכה, לצד המחויבות להישמע לפקודות הצבא ולפעול תמיד בהתאם לערכי היסוד של צה"ל היא הערובה שלנו להצלחה ולחוזק. תקומת האומה נבנית על כושר עמידותה וכושר העמידה שלנו ניצב על מצוינות ומוסריות, נחישות, חתירה להכרעה, גבורה וטוהר הנשק. הערכים האלה, העוצמה הזו, הם ששינו את תמונת המערכה והביאו לתבוסת האויב".
"מלחמה היא דבר נורא. 2,569 לוחמים טובי בנינו לקחה מלחמת יום הכיפורים. עבורם ועבורכם מלחמת יום הכיפורים תימשך לנצח. משפחות אהובות, הלוואי שנהיה ראויים לקורבנכן. יהי זיכרונם של יקיריכם, בנינו ובנותינו, חרות בלב העם מדור לדור," סיים הנשיא את דבריו.