לאחר שבתחילת החודש שעבר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תקף את איראן, כשטען כי "היא מפרה את רוח הסכם הגרעין ולא נסבול זאת", נחשף הערב (חמישי) כי הוא מתכוון להכריז בשבוע הבא שהוא לא מתכוון לאשר מחדש את ההסכם הבינלאומי עם הרפובליקה האסלאמית, ויטען כי ההסכם אינו אינטרס לאומי של ארה"ב, כך לפי הוושינגטון פוסט, כשלמעשה ההחלטה ביחס להסכם צפויה לעבור לקונגרס. בנוסף, מתברר כי ברצונו להטיל סנקציות נרחבות על איראן, ובעיקר על משמרות המהפכה, כך לפי חדשות 2.  



לפי הדיווח בעיתון האמריקאי, המהלך יהווה את הצעד הראשון בתהליך שעלול להביא בסופו של דבר לחידוש הסנקציות האמריקאיות נגד איראן, שתפוצץ, ככל הנראה, את העסקה שמגבילה את פעילות הגרעין שלה.



בעוד שבוע, ב-12 באוקטובר, ככל הנראה, הוא מתכוון, לפי דיווחים מוושינגטון, לשאת נאום בו יכריז על שורה של מהלכים נגד איראן בגלל ההתנהלות האזורית שלה, ובראש ובראשונה סנקציות חריפות נגד משמרות המהפכה, שלה חלק נכבד בכלכלת טהרן.



משמרות המהפכה. צילום: רויטרס
משמרות המהפכה. צילום: רויטרס



בנאום המדובר הוא יציג אסטרטגיה רחבה יותר להתמודדות עם האומה, שאותה מאשימה מדינתו ביצירת טרור וחוסר יציבות ברחבי המזרח התיכון. "הממשל מצפה לשיתוף פרטים לגבי האסטרטגיה שלנו מול איראן בזמן המתאים", אמר מייקל א. אנטון, דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן בהתייחסו לנושא.


 
כזכור, לפני כשלושה שבועות דיווחו גורמים בסביבתו של טראמפ כי מתוכננות סנקציות חדשות נגד איראן שלא במסגרת ההסכם, כשאחת מהן היא הכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור. בדיווח נאמר גם כי טראמפ צריך לקבל החלטה בנושא עד אמצע אוקטובר. טראמפ עצמו אמר אז כי "איראן מפרה את רוח הסכם הגרעין. לא נסבול את מה שהם עושים", וקרא להסכם "אחת העסקאות הגרועות ביותר שראיתי מעודי".