שר האוצר לשעבר אברהם "בייגה" שוחט ביקר הבוקר (ראשון) בחריפות את יו"ר הקואליציה חבר הכנסת דוד ביטן, בתכניתם של דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM, כשטען כי הוא "הוא לא ניהל עסק למעט קבוצת כדורגל". הוא הוסיף כי "הידע הכלכלי שלו הוא אפס".



"יו"ר קואליציה אינו בעל השכלה כלכלית", טען שוחט בהתייחס להסכם שנחתם עם ארגוני הנכים, והסביר: "הוא מעולם לא היה באוצר, הוא בחיים לא ניהל עסק מלבד קבוצת כדורגל. זהו איש פוליטי שעושה את עבודתו הפוליטית טוב מאוד, אך אינו צריך לקבל החלטה כלכלית חברתית ממדרגה ראשונה. אקט כלכלי הוא משמעותי למדינת ישראל יש לקבל את ההחלטה רק על ידי גורמים מקצועיים".



ביטן. התקפה מכיוון לא צפוי. צילום: מרק ישראל סלם
ביטן. התקפה מכיוון לא צפוי. צילום: מרק ישראל סלם



לדבריו, "העובדה שהתקיים דיון על ארבע מיליארד שקלים מבלי שנכח בו נציג בכיר של האוצר הוא מחדל. לא היה תקדים לכך במדינת ישראל, במשך 69 שנות קיומה, שהאוצר היה מנותק מהחלטה כלכלית מהסוג הזה. יושב ראש הקואליציה, שהידע בכלכלה שלו היא אפס, קיבל החלטה ארוכת טווח. הביזיון כולו הוא שלו, אדם שטוען כי צריך לתקן את המשילות, אך מנהל החלטה כלכלית".



למעשה, לטענתו, "על פי המידע שברשותי, מי שמנע מאנשי האוצר להשתתף באותה ישיבה היה לא אחר משר האוצר בעצמו. זה חמור מאוד, זה דבר שמפורר מערכת שלטונית. אינני בקיא בפרטים, אך כנראה שהיה צריך לתת תוספת כלשהי לנכים. לא עמדו בפרץ כנגד הנכים ואני מקווה שזה לא מצב שמוביל לחוסר רצון לצאת לעבודה מצד הנכים".



 


בתוך כך, הוא התייחס גם לעובדה שמשרד האוצר החל בתוכנית הורדת מסים בעקבות גידול בהכנסות המדינה, בעוד שנגידת בנק ישראל מתנגדת להחלטה. לדבריו, "ברגע שיש עודף כסף בקופה ישנן כמה אפשרויות - הראשונה היא לא לעשות דבר, ובכך להוריד את הגרעון שכיום עומד על 30 מיליארד שקלים. האפשרות השנייה היא הגדלת ההוצאה והאפשרות השלישית היא הורדת המסים. אני חושב שבנסיבות הקיימות הורדת מסים היא אינה ההחלטה הנכונה. אני תומך בעמדת בנק ישראל כי יש קבוצות בחברה הישראלית שצריכות השקעה נוספת. כל מי שעובר במערכת הבריאות מדי פעם יודע שיש מה לשפר. לפי ה-OECD ההשקעות יחסית לתוצר בחברה הישראלית הן מהנמוכות ביותר והטענה שיש גג הוצאה היא מגוחכת".

לדבריו, "משרדי האוצר רוצים להיראות טוב. מדובר על פופוליזם מסוים, אך כשמורידים מסים מטיבים בעיקר עם האוכלוסיות החזקות בחברה. 50% מהאוכלוסייה לא מגיעים לסך המס, וההחלטה הזו לא תשפיע עליהם. צריך לנהל מדינה כמו שמבשלים דג קטן - להיות מאוד זהירים כדי לא לפגוע בתבשיל ולקבל החלטות בעדינות".

לשיחה הצטרף בשלב זה שר האוצר לשעבר, מאיר שטרית שהתייחס לדבריו, וטען: "אני מסכים עם בייגה שוחט. מדובר על תוספת תקציבית שקיימת כיום והיא חד פעמית, כמו שיש עודף היום, מחר כבר יכול להיות חוסר. לא עושים מדיניות על בסיס תקציב חד פעמי. למדינה יש גרעון של 3%. ניתן להקטין את הגרעון, ובכך תשלומי הריבית יקטנו, וניתן יהיה להשקיע אותו בתחומים החברתיים, ביניהם בבריאות שנדרש נואשות לכסף. זו קטסטרופה שאדם מחכה לבדיקת MRI חודשים כשקיים בתוכו גידול סרטני, הרי ידוע שככל הגידול מתגלה במהרה יותר גדלה האפשרות להציל את אותו אדם ממוות".