על רקע הביקורות שנשמעו לאחרונה מהקואליציה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו על הכניעה לממשלו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ בדבר הקפאת הבנייה בשטחים, בחדשות 2 פורסם הערב (ראשון) כי 3829 יחידות דיור ביהודה ושומרון בשלבי תכנון שונים יובאו לאישור בשבוע הבא.
על פי הדיווח, בין ההתנחלויות בהן ייבנו יחידות הדיור המתוכננות יהיו 30 יחידות בחברון, 300 בבית אל, 453 בגבעת זאב, 102 בנגוהות, 97 ברחלים ו-206 יחידות דיור ייבנו בהתנחלות תקוע. בין עשרות היישובים המדוברים, קיימות גם מספר לא מבוטל של התנחלויות מבודדות מחוץ לגושי ההתיישבות דוגמת נגוהות ורחלים.

גורמים בכירים אמרו לחדשות 2 כי "לא רק שאין גינוי ממשל טראמפ", אלא בוטלה ההבטחה לביטול הבנייה בהתנחלויות המבודדות". בדיווח עוד נאמר כי גורמים בסביבתו של ראש הממשלה תוקפים את יושב הראש מועצת שומרון יוסי דגן. "הוא מעדיף לקדם אינטרסים שלו על חשבון אינטרסים של ההתיישבות".


בשבוע שעבר אמר נתניהו במהלך ביקורו במעלה אדומים כי "אני מכריז בזאת על תנופת פיתוח מועצמת במעלה אדומים. אנחנו נבנה כאן אלפי יחידות דיור. אנחנו נוסיף את אזורי התעשייה וההרחבה הדרושה כדי לאפשר לפיתוח מואץ של המקום הזה. המקום הזה יהיה חלק ממדינת ישראל". עוד אמר נתניהו כי "אני תומך בחוק של 'ירושלים רבתי' שיאפשר לירושלים וסביבותיה להתפתח. זאת בשורה גדולה וחשובה".

 
בפגישה עם ראשי מועצת יש"ע לפני כשבוע וחצי אמר נתניהו כי "האמריקאים רוצים להניח תכנית מדינית על השולחן". נתניהו הבהיר כי האמריקנים ביקשו מישראל "לא למתוח את החבל" בכל הנוגע לבנייה בהתנחלויות ואף עשה שימוש במושג היהודי "אל תהיה PIG אם אתה לא רוצה להיות חזיר" כלומר, אל תהיה חזיר לא בעברית ולא באנגלית. 

אחד מראשי המועצות אמר ל"מעריב אונליין" בעקבות הפגישה, כי התחושה היתה שנתניהו נכנע ללחץ האמריקני ורק מנסה לייפות את המציאות עם הבטחות והוסיף: "נתניהו אמר שהציג לאמריקנים תכניות בנייה רבות אבל הם לא אישרו אותן". ראש מועצה אחר שנכח בישיבה אמר כי "זה אבסורד שראש הממשלה מציג לאמריקנים תכניות בנייה והם מחליטים מה כן ומה לא".