השר להגנת הסביבה ולירושלים, זאב אלקין (ליכוד) התבטא אתמול באכזבה בעקבות אמירתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי לא יעביר את השגרירות האמריקאית בישראל לירושלים לפני "שייתן סיכוי לשלום". היום דיבר השר בתוכניתם של בן כספית ורוני בר-און ב-103FM והסביר כי אמנם המדיניות אותה מוביל טראמפ היא מאכזבת, אך לא מפתיעה וכי לדעתו סופה להסתיים בכישלון.



"בכל נושא, לפחות ברמת ההצהרות, ארה"ב שינתה פרדיגמה ב-180 מעלות, אם זה יחסים בינלאומיים, סוריה, רוסיה, קוריאה הצפונית, אקלים, ועוד. אבל רק בנושא הישראלי-פלסטיני הפרדיגמה נשמרה, שאבו מאזן הוא פרטנר לשלום, והוא אפילו חזר מהבטחת הבחירות להזיז את השגרירות", פתח השר את דבריו.



כספית: האם זאת לא האחריות של הממשלה להביא לשינוי בדעתו של טראמפ?
"זאת אגדה שיש לישראל איזו השפעה מיסטית על הממשל. יש בין הממשלה לבית הלבן יחסים טובים, אבל בכל זאת מי שקובע את הטון זה הנשיא. כבר במערכת הבחירות טראמפ דיבר על 'הדיל האולטימטיבי', אבל כל מי שמביט על ההנהגה הפלסטינית מבין שזאת תקוות שווא. בקשתו היחידה של טראמפ מאבו מאזן, להפסיק את תשלומי המחבלים נענתה ריקה, ואפילו התמונות של הפיוס הפלסטיני בזמן שחמאס בוחר כסגן הלשכה המדינית אדם שמעורב בטרור, מוכיחות שקשה לראות ברצינות תהליך שלום איתם".





כספית: האם יש הגבלה על הבנייה בהתנחלויות מצד האמריקאים?
"קצב הבנייה היום היא 4,000 בניות ביו"ש, זה יותר ממה שהיה בממשל אובמה, אבל זה פחות ממה שצריך להיות. אני הייתי רוצה לראות הרבה יותר אבל כל עוד טראמפ מאמין שמאבו מאזן 'יכול לצאת חלב', יהיו הגבלות".



כספית: איך אתה מסביר את זה שדונלד טראמפ חזר מהעברת השגרירות בלי למצמץ
"זה בדיוק אותו העניין. טראמפ החליט שניתן להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים, הערכה שגויה לדעתי - אני במקומו הייתי מתחיל לחשוב על מה צריך לעשות אחרי אבו מאזן - זה נושא שכדאי לעסוק בו, גם לנו וגם לקהילה הבינלאומית. אבל כל עוד טראמפ מאמין בפרדיגמה הזאת, הוא בחר להקריב את הבטחת הבחירות בעד החלום הזה".



כספית: האם אתה חושב שטראמפ מקבל עצות מהאנשים הלא נכונים?
"יש סביבו אנשים שונים עם תפישות שונות בנושא הסכסוך, אבל עוד במהלך קמפיין הבחירות הוא הבטיח להביא את 'הדיל האולטימטיבי'. לא הייתי מנסה להפנות את זה לגורמים בבית הלבן, זה החזון שלו, אני מקווה שהוא יתפכח ממנו, יעביר את השגרירות ויסיר את הגבלות הבנייה".