האם שרי הממשלה יכשירו היום (ראשון) מהלך לביטול ההתנתקות בצפון השומרון והקמתם מחדש של הישובים גנים, כדים חומש ושא נור שפונו ב-2005? כך לפחות מקווה יו"ר סיעת הבית היהודי חברת הכנסת שולי מועלם רפאלי, שתעלה היום להצבעה בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק לביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון.



הצעת החוק מקודמת ביחד עם יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן וראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן, ומטרתה לאפשר תנועת יהודים באזור צפון השומרון שנאסרה בעקבות ההתנתקות, כאשר ביטן, שהודיע לפני מספר ימים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נותן אור ירוק לאישורו של המהלך המקודם יחד עם ראש המועצה אזורית שומרון, יוסי דגן ממגורשי תושב שא-נור ומטה חומש תחילה, הוא למעשה זה שחתום עליה. 



שולי מועלם-רפאלי. "לא הייתה הצדקה לגירוש". צילום: מרק ישראל סלם
שולי מועלם-רפאלי. "לא הייתה הצדקה לגירוש". צילום: מרק ישראל סלם



בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "מטרת התכנית להוביל למציאות ביטחונית מדינית כלכלית ודמוגרפית טובה יותר, אולם כיום ברור לכל שההתנתקות לא רק נכשלה בהשגת תכלית זו, אלא גרמה לנזקים אדירים למדינת ישאל בדיוק בתחומים אלה. על אף גירוש התושבים מצפון השומרון, לא חל בשטח כל שינוי מבחינת מעמד הקרקע והנוכחות הצבאית בו". 



חוק ההתנתקות מתייחס לביצוע ההתנתקות, לפיצויים הניתנים לתושבים שפונו וכן אוסר על כניסת יהודים לאותם מקומות, סעיף שעדיין רלוונטי. נכון להיום תנועת רכבים, טיולים בשטח והגעה בפועל אל שטחי הישובים שנהרסו אסורה. הצעת החוק מבקשת לבטל את האיסור, כצעד חיוני לקראת הקמת הישובים מחדש והחזרת המתיישבים שפונו משם במסגרת חוק ההתנתקות.



ח"כ ביטן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ ביטן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



יוזמת הצעת החוק יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי אמרה: "מאז ביצוע תכנית ההתנתקות, אדמות יישובי צפון השומרון נותרו אדמות מדינה באחריות ביטחונית של צה"ל. לא הייתה שום הצדקה מדינית או ביטחונית לביצוע הגירוש, והציבור מבין זאת היטב. לפיכך אין שום הצדקה להמשיך ולמנוע חופש תנועת יהודים במרחבים אלו. חוק זה הוא שלב ראשוני ובסיסי לצורך מהלך רחב יותר והוא הקמת היישובים מחדש".



יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, הוסיף: "11 שנים חיכינו, וכל דקה נוספת מיותרת. הגיע הזמן לבטל את חוק ההתנתקות בכל מקום ובוודאי בצפון השומרון, שם מלבד לעקור אנשים מביתם, לשם העקירה, לא נעשה דבר. הישובים מחכים לתושביהם שיחזרו. הכבישים שם, עמודי החשמל, המדרגות המחברות בין הישובים. מן הצד השני, גם האיוולת נשארה, ואותה הגיע הזמן לבטל".