על רקע ההתנגדות בקואליציה לחוק חקירות ראש הממשלה, מתברר כי התפתח הבוקר (ראשון) עימות קולני בין יו"ר הקואליציה דוד ביטן לבין שרת המשפטים איילת שקד, על רקע הנושא, שבמהלכו הטיח ביטן בשרה: "אי אפשר לעבוד ככה". בסופו של דבר, בעקבות העימות הוחלט בין השניים כי כל הצעות החוק הפרטיות של חברי הקואליציה, כולל איסור חקירות של ראש ממשלה מכהן, לא ידונו היום בוועדת השרים לענייני חקיקה ויידחו לפחות בשבוע.



הרקע להחלטה דרישה היא חד משמעית של ביטן לעלות עוד היום להצבעה בוועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק של ח"כ דוד אמסלם (ליכוד), לפיו לא ניתן יהיה לחקור ראש ממשלה מכהן.



שרת המשפטים שקד התנגדה להעלות היום את ההצעה להצבעה ואמרה כי מאחר ומדובר בחוק יסוד יש לקיים קודם להצבעה דיון בסיעות הקואליציה השונות, כאשר היא עצמה מתכוונת ליזום דיון על כך מחר סיעת הבית היהודי.



אמסלם. צילום: פלאש 90
אמסלם. צילום: פלאש 90



ביטן זעם ואמר: "כך אי אפשר לעבוד. תוקעים לנו מקלות בגלגלים". בנוסף, הוא איים כי אם חוק חקירות ראש הממשלה לא יעלה היום שום הצעה של הקואליציה לא תידון בוועדת השרים לחקיקה.



בעקבות העימות החליטו השניים, בפורום ראשי המפלגות, כי "החוק הצרפתי", כפי שמכונה הצעת החוק של ח"כ דודי אמסלם, יעלה לדיון בשבוע הבא, וכך גם שאר הצעות החוק שמעדו לעלות היום, ובהם הצעת יו"ר סיעת הבית היהודי שולי מועלם-רפאלי לבטל את ההתנתקות בצפון השומרון, כמו גם הצעת חוק של ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי המבקשת למנוע מבג"ץ לפסול הצעות חוק של הכנסת.



יצוין כי אין זו הפעם הראשונה שבה מתעמת ביטן עם השרה שקד, כאשר בעבר האשים אותה הראשון בכך שהיא מונעת קידום הצעות חוק של הליכוד בוועדה שהיא עומדת בראשה, וטען כי "בזמן שאנחנו מנהלים את המדינה הבית היהודי עוסקים בתעמולת בחירות".



מסביבתו של יו"ר הקואליציה נמסר לאחר האירוע כי הוא "זועם על שרת המשפטים", כשמנגד בלשכת שרת המשפטים אמרו בתגובה כי "הצעת החוק לא תעלה היום להצבעה".



אורן חזן. התנגד להצעה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אורן חזן. התנגד להצעה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה כי "הצעת החוק מהווה פגיעה בשלטון החוק, ומעמידה את ראש הממשלה מעל החוק”. לדבריה, החוק מעביר מסר לציבור של לגיטימציה לשחיתות וכך יקלו ראש בעברות מן הסוג הזה. "יתרה מכך, חושפי שחיתויות בכל דרג שהוא במדינה יחששו לפעול באווירה שחוק כזה מייצר. אתקשה לתמוך בחוק כזה", הוסיפה עזריה.



בתוך כך, גם ח"כ אורן חזן (ליכוד) התנגד מהלך, ואף צייץ אמש בטוויטר כי "הצרפתים אמנם מומחים בבישום אבל במקרה של ‘החוק הצרפתי’ הוא פשוט מסריח מיסודו. אז במקום לסתום את האף עדיף להחליף את הריח".