בכנס "הייעוץ המשפטי והממשלה" של פורום קהלת שנערך היום (שלישי) בירושלים, אמר שר הבינוי והשיכון יואב גלנט כי ישנה הסכמה שבית המשפט בישראל "שבר את כל הגבולות והנורמות" של האקטיביזם השיפוטי. "פופוליזם הגיע גם לבית המשפט העליון. לא יכול להיות ששופט עליון יבין גם באנרגיה גם בביטחון גם בחקלאות יותר מכל אחד אחר. לא יעלה על הדעת שבתחומים כאלה שהפרורגטיבה מסורה מראש למערכת המבצעת, ייכנס בית המשפט. אנחנו נמצאים בליקוי מאורות ברמה הבסיסית ביותר שלו", אמר גלנט.
 
"המערכת המשפטית דורכת בכוח על הבלמים והמדינה מתקדמת לאיטה. במצב של אקטיביזם קיצוני בבתי המשפט, היועץ המשפטי לממשלה (לאו דווקא הנוכחי) רואה עצמו דרור לפרש את הדברים כראייתו", אמר השר. "היועצים המשפטיים במשרדים בהתאם. יונקים כוח מזה שלבית המשפט מותר לעשות הכל והוא הפוסק האחרון, ולכן גם למערכת הייעוץ המשפטי, גם בתוך המשרדים מותר. חיים בהרגשה שהם קובעים במקום נבחרי הציבור". 

גלנט הוסיף כי הציבור נפגע מהתערבות בג"ץ בנושאים, כמו תקציב המדינה, שנמצאים תחת אחריות הממשלה והכנסת. "בית המשפט העליון החליט שלא יהיה תקציב דו שנתי. מה לזה ולזכויות הפרט?", שאל. "וכי כתוב בספר בראשית שצריך להיות תקציב כל שנה? באנו עם תקציב דו שנתי, בג"ץ מחליט שלא יהיה. במה זה פוגע? בטוב הקולקטיבי של אזרחי מדינת ישראל. מי מרוויח מזה שמתקיים דיון על תקציב כל שנה? כל זה מחליש את הממשלה וזה דבר חמור מאוד שבית המשפט העליון נותן לזה יד". 

 אליקים רובינשטיין. צילום: עדי כהן צדק
אליקים רובינשטיין. צילום: עדי כהן צדק


שר הבינוי והשיכון התייחס גם לכמות עורכי הדין והמשפטנים בישראל ואמר כי היא גורמת ל"שתקת" ומעכבת צמיחה. "בעבר עסקו בכותרת או בפרק, היום עוסקים בפסיק ובנקודה. זו שתקת. כמות המשפטנים היא בעיה מאד חמורה", אמר. "דבר אחד לא יכולים להרשות לעצמנו – אנו לא יכולים להחזיק מעכבי צמיחה בהיקפים כל כך גדולים. אנשים שתמיד מחפשים מה לא בסדר – בעיה חמורה מאד". 


 
"להטיל אימה על הייעוץ המשפטי"

השופט העליון בדימוס, אליקים רובינשטיין, שדיבר גם הוא בפורום קהלת, השיב בנחרצות על דברי גלנט. "אני מכבד את השר גלנט, יש לו עבר מפואר והוא תרם הרבה. אבל אם לוקחים את הדברים שאמר השר, זה כמעט להטיל אימה על הייעוץ המשפטי", אמר רובינשטיין. "אני בשירות הציבורי 50 שנה, ונער הייתי וגם זקנתי, ולא ראיתי איפה הייעוץ המשפטי משך את השטיח מתחת הממשלה. הייעוץ מייצג את הממשלה בנאמנות".

כזכור, שר החינוך נפתלי בנט ביקר אף הוא את הרשות השופטת אתמול ואמר: "יש שופטים בירושלים ששכחו שיש גם ממשלה בירושלים. לכן היעד המרכזי שלנו במושב הקרוב הוא להעביר את התכנית החוקתית במרכזה פסקת ההתגברות שתשיב את כוח המשילות לממשלה". הוא הוסיף :"הממשלה תמשול, הכנסת תחוקק, השופטים ישפטו. בשנים האחרונות בג"ץ שם את עצמו מעל המחוקק במקום לצידו".