שבועיים אחרי החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני שלא לנהל מו"מ עם הרשות הפלסטינית בגלל הפיוס עם חמאס, נועד אתמול בחשאי שר האוצר משה כחלון עם ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה שיכהן גם כראש הממשלה המאוחדת עם כניסת הפיוס לתוקף. כך נחשף לראשונה היום (שני) בבוקר בגל"צ. השניים דנו, זו הפעם השנייה, בשיתוף הפעולה בין הצדדים בנושאים הכלכליים.



הפלסטינים מדווחים כי בדיון שנערך אתמול נדונו כמה סוגיות חשובות, והעיקרית בהן "מתקפת הבנייה בהתנחלויות, הסרת המצור מעל רצועת עזה, וכן הסוגיות הקשורות בכספים המגיעים לרשות הפלסטינית". לפגישה הצטרף גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב (פולי) מרדכי, ראש תחום העניינים האזרחיים ברשות הפלסטינית השר חוסין אשייח', מפקד המודיעין הפלסטיני גנרל מאג'ד פראג', ושר האוצר שוכרי בשארה.



סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית "וופא" דיווחה, כי בין היתר נדונו "החלטות ממשלת ישראל הקשורות בבניית אלפי יחידות בנייה בהתנחלויות, בעיקר ההחלטה האחרונה של בניית שכונה שלמה ובה עשרת אלפים יחידות באזור קלנדיה וכפר עקב".



משה כחלון בפגישתו אתמול עם המשלחת הפלסטינית. צילום: רשתות חברתיות
משה כחלון בפגישתו אתמול עם המשלחת הפלסטינית. צילום: רשתות חברתיות



הצוות הפלסטיני הדגיש את סירובו המוחלט להחלטות הללו, דרש לעצור אותן בשל "הסכנה הגדולה על פתרון שתי המדינות". בנוסף, דרשו הפלסטינים "להפסיק את מתקפת המתנחלים על האיכרים הפלסטינים, בעיקר בעונת מסיק הזיתים, הפסקת ההתפרצויות של הקיצוניים למסגד אל-אקצא והמקומות הקדושים, שגורמות למתיחות ומלבות את הקונפלקט הדתי המסוכן".




"התקדמות משמעותית העוזרת לקידום תהליך השלום"




הצד הפלסטיני הדגיש את חובת ממשלת ישראל להסיר את המצור מעל רצועת עזה, להקל על תנועת הפלסטינים, המסחר והסחורות בין עזה לעולם החיצוני, במטרה להקל על האזרחים ברצועה את המצב הכלכלי הקשה.



בנוסף, נדונו הסוגיות הכלכליות, בעיקר הכספים המגיעים לרשות הפלסטינית מישראל, וכן הסדרת היחסים בין הבנקים הפלסטינים והישראלים. נושא נוסף שנדון הוא הקלה על הקמת פרויקטים כלכליים פלסטיניים באזורי C, וזירוז הליכי הרישוי כדי להקים את אזור התעשייה בתרקומיה, שסוכם בין הצדדים בעבר.



הצדדים דנו בנוסף בהרחבת תוכניות המתאר בשל הריבוי הטבעי הפלסטיני, פתיחת מעבר אלנבי ל-24 שעות, חזרת הצוותים הפלסטינים למעבר וכן הורדת המסים על מעבר נוסעים.



כחלון הוא האישיות הבכירה ביותר בישראל המנהלת קשר ישיר עם הממשלה הפלסטינית. ביוני השנה נפגשו השניים לראשונה לאחר ביקור הנשיא טראמפ בישראל. גם הפגישה אמש נערכה בעידוד אמריקני, השליח האמריקני למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט צייץ בחשבון הטוויטר שלו תמונה מהפגישה אמש וכתב: "התקדמות משמעותית אמש בין ישראל והפלסטינים, שהובלה עלי ידי רמי חמדאללה, משה כחלון ואלוף מרדכי". גרינבלט הוסיף: "צעדים משמעותיים בנושאים כלכליים חשובים כמו ההכנסות, סחורות והשקעות. כל אלה עוזרים לקידום תהליך השלום".