מכה קשה לניסיונותיו של ח"כ דוד ביטן לקדם את "החוק הצרפתי" כחוק רגיל ולא כחוק יסוד. היועץ המשפטי לכנסת עו"ד אייל ינון קובע בחוות דעת כי לא ניתן לקדם את הצעת החוק כהצעה רגילה, כפי שתכנן יו"ר הקואליציה, אלא רק כחוק יסוד.



בחוות דעתו, כתב עו"ד ינון כי לפי חוק יסוד: הממשלה, "לא תיפתח חקירה פלילית נגד ראש הממשלה אלא בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה". מנוסח זה, הסביר ינון, עולה כי מותר לחקור את ראש הממשלה ביחס לכל עבירה, והתנאי היחיד לכך הוא הסכמת היועץ המשפטי לממשלה. לכן, חקיקה שמבקשת להטיל מגבלות נוספות על האפשרות לחקור את ראש הממשלה מהווה שינוי של ההסדר החוקתי הקיים. ולפיכך, לפי ינון, הדבר מחייב תיקון של חוק היסוד.





בסוף השבוע הודיע ח"כ ביטן כי לאור הקשיים שנערמו בדרכו של החוק הצרפתי המבקש לאסור על חקירה של ראש ממשלה מכהן הוא מבקש להתגבר על ההתנגדות בקואליציה בכך שינסה לקדמו כחוק רגיל ולא כחוק יסוד. חוק יסוד דורש הסכמה של כל מרכיבי הקואליציה בעוד שהצעת חוק פרטית של ח"כ מהקואליציה מחייבת תמיכה של כל הסיעות החברות בה.



כעת נראה שיוזמת החוק הצרפתי "נקברת סופית". כזכור בישיבת שרי הקואליציה בשבוע שעבר אמר נתניהו כי הוא לא מעוניין בחוק. גם בבית היהודי ובכולנו התנגדו ל"חוק הצרפתי". 


כמו כן, אתמול סוכם בין ח"כ ביטן לבין שרת המשפטים איילת שקד ויו"ר סיעת הבית היהודי שולי מועלם רפאלי כי הדיון בחוק בוועדת השרים לחקיקה יידחה בחודש.