ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) החליט שלא להגיע לישיבה המיוחדת בכנסת לציון 100 שנים לציון הצהרת בלפור וגרם לסערה לסערה פוליטית ומחלוקת בין חברי כנסת היהודים לערבים. בעקבות זאת, ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) התייחס בתוכניתו של גבי גזית ב-103FM לאירוע ההיסטורי: "אני שייך לאלו שחושבים שהבטחתו של בלפור קיפחה את התושבים הילידים בארץ הזו, בלפור הבטיח את הארץ הזו לפחות מעשירית מהאוכלוסייה שהייתה בארץ והתייחס לאוכלוסיית הרוב כשאר הקהילות הלא יהודיות, זוהי אותה סמנטיקה בה משתמשת ממשלת ישראל כיום כלפי האוכלוסייה הפלסטינית והלא יהודית, זהו ביטוי שתורגם על ידי התנהלות קולוניאליסטית".



טיבי הוסיף כי "הפלסטינים, שאדמתם נגזלה ב-48, סופגים במקביל גם אפליה וכיבוש קולוניאליסטי שקרה בשנת 67, מדובר על אי צדק לאורך ההיסטוריה. למה צריכים לפתור את בעיית היהודים על חשבוני ולהבטיח את הבית שלי ליהודים שגרים בבריטניה או ארגנטינה?"



ח"כ טיבי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



לשיחה הצטרף חבר הכנסת מיקי זוהר (ליכוד) שהשיב לטיעוניו של ח"כ טיבי: "אני מבין ללבו של ח"כ טיבי, הם אכן גרו פה וחיו פה ערבים אך אנחנו קיבלתי את הארץ הזו אחרי אלפי שנים, בהתחלה הגענו אליה בצורה נחמדה ולאחר מכן לקחנו אותה בכוח כי זו הארץ שלנו. אכן, כל ערבי שדורותיו חיו כאן מתקשה להשלים עם העובדה שהעם היהודי שב לארצו. אנחנו חזרנו ארצה על פי זכות היסטורית הכתובה ומתועדת בתנ"ך ובאדמת ארץ ישראל, אנחנו היינו כאן קודם, הוגלנו וחזרנו בזכות ולא בחסד. שימו לב מה עשינו בארץ הזו, הפכנו את האדמה מלאת הביצות לפנינה, המדינות סביבנו מקנאות בנו כיום. אני מרשה לעצמי להיות יהיר ולומר שלעם היהודי יש את היכולת להביא לכדי הצלחה אדירה כל נושא שיבחר לעסוק בו".



עוד הוסיף זוהר כי הוא מבין חברי הכנסת הערבים שלא רוצים לציין את האירוע ההיסטורי. "אנחנו לא כועסים על ח"כ טיבי שאינו מעוניין להגיע לטקס ואנחנו אכן מבינים אותו. מנגד חשוב לציין שאנחנו בסופו של דבר מקיימים את הצהרת בלפור ונותנים לערבים זכויות שוות ככל אזרח במדינת ישראל, הם אמנם בוחרים לגור באזורי הפריפריה, מה שמוביל אותם לתחושת לקיפוח בה הם חשים כיום. אני חבר בוועדה לשוויון חברתי ועוסק בצמצום הפערים הללו".



ח"כ מיקי זוהר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90





טיבי: "אני מקבל את העיקרון שכל מי שהוגלה מביתו ישוב לביתו. אם העיקרון הזה מקובל על כולם ייפתח בפנינו הסכם שלום ענק. ישנם שני נרטיבים מתנגשים בארץ הזו שאף אחד לא יצליח לבטל את אחד מהם. ישנה האפשרות להתגבר בכוח על אחד מהנרטיבים אך זוהי לא הדרך, אנחנו צריכים לפנות לניסיון של הידברות ולבצע תיקון עבור אלו שזכויותיהם קופחו. מר בלפור הבטיח את הארץ לקבוצה שלא הייתה בארץ ואפשר זכויות דתיות ואזרחיות, אם הנשיא טראמפ היה משתגע ומציע למיעוט בית לאומי ולאוכלוסיית הרוב זכויות דתיות ואזרחיות מה תגיד?"

זוהר: "אילו טראמפ היה מציע זאת בלבנון, בסוריה, בירדן או מצרים כמובן שיש לקבל אותה כי ישנם שורשים היסטוריים לערבים ולפלסטינים. במדינה ישראל השייכת לעם היהודי אנחנו מקבלים את ההחלטה של בלפור ומאמצים אותה כהחלטה צודקת המשקפת את המציאות, העובדות ואת ההיסטוריה שלא ניתן לחלוק עליה, אנחנו מצויים פה ומאפשרים זכויות שוות גם למיעוט החי במדינת ישראל".

עריכה: איתמר זיגלמן