חברי הכנסת יהודה גליק (ליכוד) ואיילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני) ומנכ"לית תנועת "דרכנו", פולי ברונשטיין, ממארגני עצרת לציון רצח ראש הממשלה יצחק רבין השנה, השתתפו בשיח בערוץ הכנסת ושוחחו על הטענות כי העצרת, במהלך מאמציה להביא קהלים חדשים מעלים את נסיבות הרצח. במהלך הדיון אמר ח"כ גליק כי לא הייתה הסתה נגד רבין לפני הירצחו. לפני כן, נשאה נחמיאס-ורבין דברים ביקרה את הקו החדש תוך שהיא בוכה מהתרגשות.



"אני רוצה להגיד מילה טובה ל'דרכנו' ול'תנועה למען ביטחון ישראל'", אמר ח"כ גליק. "יש להם אג'נדה פוליטית, והוא מוכן לשים אותה בצד כדי לעשות את העצרת למכילה. אסור לשכוח ולהעלים את הרצח, אבל 21 שנים רציתי לבוא לעצרת אבל הרגשתי שאומרים לי 'אל תבוא לכאן, לא רוצים אותך'. נעשו טעויות בשני הצדדים אז וגם היום. נאמרים דברים חמורים נגד נשיא המדינה, ונאמרים דברים חמורים גם נגד ראש הממשלה. "אני מציע שנפסיק לעסוק בהאשמות, העובדה ההיסטורית היחידה היא שיגאל עמיר רצח את רבין, לא היה מסע הסתה", אמר גליק.

בתגובה לדבריו, נחמיאס-ורבין שאלה את חבר הכנסת: "אתה היית שם?" והתייחסה להפגנות מול ביתו של רבין לפני הירצחו, שם קראו המפגינים "לתלות את רבין כמו את צ'אוצ'סקו (רודן רומניה שהוצא להורג ב-1989, י.ק.)", הפגנות שרבין עצמו הורה לאפשר אותן.

ינאם בעצרת רבין, עודד רביבי. צילום: אריאל בשור
ינאם בעצרת רבין, עודד רביבי. צילום: אריאל בשור


"אסור להדיר את ההסתה"

לפני כן, דיברה חברת הכנסת על החשיבות בהבאת קהלים חדשים, על ניסיונות העבר לעשות זאת, ואף על הפעולות שלה בנושא - כמו שיח שהיא מתועדת לקיים בעופרה יחד עם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), אך הבהירה כי אין לטשטש את האירועים שהובילו לרצח, בהם מה שהיא הגדירה כהסתה, תוך שהיא בוכה. 

"אני נגד האשמת הדתיים, אבל אני רוצה לשמוע גם מהם את הביקורת על ההסתה שהייתה אז", אמרה חברת הכנסת והוסיפה: "צריך לשמור על נשיא המדינה, כי הקולות אולי לא כל כך חזקים, אבל עדיין שם, לכן אני מבקשת שכולם יגיעו, אבל אסור לשכוח את ההסתה, אני אדבר עם תושבי עופרה יחד עם סמוטריץ' כי אסור לשכוח את הציבור שהרגיש מודר, אבל אסור להדיר את ההסתה". 

במקביל לכך, התפרסמו לראשונה במעריב שמות של חלק מהדוברים בעצרת, וביניהם מתנחלת שפונתה מביתה בעופרה, יו"ר המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי ויהודה משי -זהב, יו"ר זק"א. כמו כן, במהלך הטקס לא ישתתפו פוליטיקאים.