מליאת הכנסת קיימה הערב (רביעי) ישיבה מיוחדת לזכרו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, במלאת 22 שנה להירצחו. בישיבה צפויים לדבר מ"מ יו"ר הכנסת, ח"כ חיליק בר. ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה, יצחק הרצוג. הישיבה נערכת במעמד נשיא המדינה, ראובן ריבלין ובני משפחת רבין.

כזכור, ראש הממשלה הודיע כי ידבר בישיבה לאחר ביקורת שהופנתה לעברו לאחר שהיה אמור לטוס ללונדון לטקס לציון 100 שנה להצהרת בלפור. בסופו של דבר, החליט נתניהו להשתתף בישיבה ולטוס לאחר מכן. 

ראש הממשלה נתניהו התייחס בדבריו לנאומו של יובל רבין באזכרה בהר הרצל, בו קרא לו לקרוא להפסקת ההסתה: "אמרתי לפני שעה קלה בהר הרצל, שהרצח הנורא של רבין ז"ל העמיד אותנו בפני אתגר, שהכרנו רק בעברנו הרחוק. החובה למנוע מעשה קנאות ואלימות, שעלולים להוביל להרס עצמי ולערעור יסודות הריבונות שלנו. אלימות היא דבר פסול מכל בחינה. על אחת כמה וכמה, שמכוונת נגד נציגי הציבור, כל אחד. החלטות לאומיות מרכזיות מתקבלות בקלפי, ולא בשום מקום אחר. אלה עקרונות מוצקים, שרוב רובם של אזרחי ישראל מסכימים להם. אני מאמין שיש הסכמה רחבה סביב נושאים ביטחוניים ולאומיים. לא היתה הסכמה כזאת בזמן הסכמי אוסלו. החשש של רבים ושלי בתוכם, היה שההסכם הזה יביא לפרימת הביטחון ועליית הטרור מתוך שטחים שנמסרו. לצערנו, כך קרה. ולכן, צריך להביא גישה מעודכנת אל מול גלי הטרור. יצחק רבין הציג תפיסה כזאת, מעל הדוכן הזה, חודש לפני הירצחו.

"אמרתי עכשיו בהר הרצל, שרוב רובו של העם, יכול להתאחד סביב עיקרי תפיסה זאת, עם השינויים המתבקשים לאור עליית האסלאם הקיצוני. הקללה הזאת, והשינויים המתרחשים במזרח התיכון, יש בה ברכה. אנחנו מטפחים קשרים ענפים עם מדינות באזור וזה נותן יסודות ממשיים לחיזוק הביטחון והתקווה לשלום".

נתניהו ליובל רבין: "אני מבין את הכאב שלך אל מול גלי ההכפשות וההשמצות נגד אביך"

יובל רבין, אתה אכן לחצת את ידי בשנת 2009, אני זוכר את זה, ואני מעריך את זה, פנה נתניהו לבנו של ראש הממשלה המנוח. "אני רוצה לומר לך כמה דברים מלב אל לב. וגם לך דליה, שאנחנו מכירים מנערותינו, ומשירותנו המשותף ביחידה. אני רוצה לומר לשניכם: הערכתי מאוד את אבא שלכם, חיבבתי אותו מאוד. הכרתי אותו בפעם הראשונה בתחילת שנות ה-70, כשבאתי עם אבי לבית בבלפור, ושוחחנו על הדיפת לחצים מדיניים שהופנו למדינת ישראל. הייתי נער, אבל הערכתי אותו מאוד וזמן קצר לאחר מכן נפגשנו שוב, הוא ואבי ואמי, בימי השכול, לאחר נפילתו של אחי. במהלך השנים נפגשנו פעמים רבות וכשהוא הביא את הסכם אוסלו, הוא פעל לפי מיטב שיקול דעתו לטובת מדינת ישראל, ואני פעלתי, ופועל היום, לפי מיטב שיקול דעתי, לטובת מדינת ישראל. אבל חלקתי עליו. אמרתי זאת, וזה מתועד - 'הוא טועה, הוא לא בוגד'. אבל היו לי שיחות רבות איתו, כראש ממשלה וראש אופוזיציה. ושם הסכמנו על הרבה מאוד דברים. על הכלכלה - הוא אהב את הבירוקרטיה בערך כמו שאני אוהב, על הביטחון, על הסכם השלום עם ירדן, שנתתי לו גיבוי מוחלט, על שינוי שיטת הממשל - שנינו תמכנו בבחירות ישירות לראש ממשלה". 
 
"תתפלא יובל, אני מבין את הכאב שלך אל מול גלי ההכפשות וההשמצות נגד אביך. האמן לי, אני מבין את זה. אתה פנית אליי, ואני מרים את הכפפה. אני קורא לפיוס לאומי ולאחווה. עשיתי זאת פעמים רבות בעבר, אבל לאור קריאתך המרגשת, אני שב וחוזר על המסר הזה במלוא העוצמה, וקורא להתאחד סביב העקרונות הביטחוניים והמדיניים המשותפים היום לרוב העם. יהיה זכרו של יצחק רבין, פטריוט יהודי, ציוני וישראלי, אוהב עמו וארצו, נצור בלב עמנו לעד".

הרצוג: "חובתה של ההנהגה לא לקרוע את העם לחתיכות"

ראש  האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג אמר בנאומו כי רבין נרצח ברצח פוליטי מובהק. "הרוצח הנתעב לא הסתיר זאת כשדיבר על כך לפני הרצח ולאחריו. הוא ביקש לחסל ולהסיר את מנהיג ישראל מהדרך בה הוביל את העם באופן דמוקרטי. הוא ביקש לבלום החלטות ריבוניות של ממשלת שקיבלה את אמון הכנסת, בית הנבחרים של העם".

"אין להכחיד ואין להסתיר - הרצח בא על רקע מחלוקת ציבורית קשה ביותר בנוגע להסכם עם הפלסטינים", אמר הרצוג. "הרצח נישא על כתפיה של רוח גבית אלימה וקיצונית ששיאיה היו ב'פולסא דנורא', בכיכר ציון, בצומת רעננה, במכון וינגייט, בהתקפות מול ביתו של רבין, בהתקפות על שריו מול הכנסת ועוד ועוד מכל רחבי הארץ".

22" שנה חלפו מאז אותן שלוש יריות שפילחו את לב האומה. 22 שנה שהחברה הישראלית מתמודדת עם השלכות אותו מוצאי שבת מר ונמהר של ה-4 בנובמבר ואין היא מוצאת מנוח. בימי קדם הייתה ההנהגה הלאומית מורה על יום צום ואבל לאלפי שנים בגין רצח יצחק רבין, כמו על צום גדליה בן אחיקם. בעידן הנוכחי זה לא קורה. העם לא לובש שק ואפר ולא שואל את עצמו הכיצד קרה לנו האסון הזה?! הכיצד צעיר ישראלי בוגר מערכת החינוך וצה"ל, נטל לעצמו את החירות לבצע את הנורא מכל כלפי מנהיג ישראלי?! כל שכן כלפי מנהיג גיבור ישראל.

"תפקידה של הנהגה היא לחדול משנאה ולמנוע השנאה. חובתה לא לקרוע את העם לחתיכות. תפקידה של הנהגה הוא לשמור על ישראל מאוחדת ודמוקרטית, שמסוגלת לנהל ויכוחים פנימיים ולקבל הכרעות בכבוד, קשים ככל שיהיו, ללא שנאה וללא אלימות. כן, לקבל הכרעות קשות וכואבות, ורבין לא פחד מהכרעות - אבל תוך שמירה נוקשה של כללי יסוד דמוקרטיים בסיסיים. לשמור על הממלכתיות, על מה שאתה כבוד הנשיא כינית היום "הזהב המחבר".

"תפקיד ההנהגה לדבר ולהידבר בהגינות ובפתיחות עם כל הקבוצות בעם היהודי והישראלי. להבין את הכאב הנורא ולעסוק בו. כן, לחטט בפצע ולנסות להבין יותר עד כמה רצח רבין היה תולדה של הסתה נוראית ומסוכנת ולשאול מנהיגים שיכלו לראות את הכתובת על הקיר מדוע עיניהם טחו מראות, למען לא יתרחש אסון מעין זה בתוכנו בשנית".

חיליק בר: "במותו רבין ציווה עלינו לחזק את הפסיפס היהודי"


"אומרים שאין מישהו שלא זוכר איפה הוא היה ומה עשה ברגע בו שמע על הרצח", פתח חיליק בר את נאומו. "בעבורי זה אכן כך. לי הרצח אף שינה את מסלול חיי. ה-4 בנובמבר, שעת לילה מאוחרת, הייתי בדרכי מקורס קצינים, אחרי 22:15 פתחתי את דלת הבית, הייתי מותש ומנותק מכל המאורעות. לא בצהלות שמחה קיבלו אותי, אפילו לא בחיבוק של אמא. קיבלו בשקט וקיפאון: מה קרה? אף אחד לא התייחס אליי. היה זה קצת אחרי המילים הנצחיות של איתן הבר, שבישרו על מותו של רבין. אבי מימון, איש מחנה רבין, היה חיוור וכבוי כפי שלא ראיתי אותו. כך אני זוכר את הרגע, שבו נשבעתי לעצמי וליצחק שאכנס לחיים הציבוריים, שאכנס לדרך הזאת. כך נשבעתי וכך עשיתי".
 
"22 שנים עברו מאותו ליל בלהות בו השתנתה החברה הישראלית לנצח, הלילה שבו מורה דרכנו וגיבור ישראל נרצח. התלמידים והתלמידות שניגשים עכשיו לבגרות, והחיילים שמתגייסים, לא היו בחיים עדיין. מפקדי המחר לא נולדו כשרבין נרצח, ולא היו בכיכר ביום הארור ההוא". 
 
"אם כן, על מי מוטלת האחריות שאותם תלמידים, מפקדים וחיילים, אותם אזרחי המחר, אלה שלא חוו את הרצח, יזכרו אותו כמו שאנחנו חווינו אותו? עלינו. מנהיגי האומה צריכים לגרום לכך שהחוויה לא תתעמעם לעולם. הלקח הזה צריך שיעמוד מעל כל ויכוח פוליטי, מעל כל דת, אמונה ושיוך מפלגתי. כמנהיגי ציבור מוטלת עלינו האחריות ללמוד ללא לאות את המקרה ללא הנחות. אנחנו צריכים להזכיר את הרצח לכל מי שהספיק לשכוח, ומי שרוצה לשכוח. חובה לחנך את כל הדורות הבאים. עלינו לצרוב את מורשת רבין, את המסירות לציונות, את הדבקות בשלום והחתירה לביטחון, לצרוב ולא לשכוח. לאורך ההיסטוריה היהודית, האלימות היתה מנת חלקם של המפסידים, ופנו פעמים רבות מדי אל החרב. האלימות הזאת היא מחלה קשה ועקשנית. היא יכולה להכות בימין ובשמאל, ביהודי ובערבי, בימני או בשמאלני. אסור שהאלימות תהיה חשוכת מרפא, אפשר וחייבים לנצח אותה". 
 
"כמנהיגים, מוטל עלינו להקצות את כל הכלים למאבק באלימות, לא רק בנאומים מפוארים. אם אנחנו כנבחרי ציבור נוכיח שיש חלופות לאלימות, אין לי ספק שננצח אותה, כי מאז ומתמיד מורכב העם היהודי מקבוצות שונות. היינו שבטים שבטים, רקמה אנושית אחת שלמה. האלימים הם בני אדם בזויים וחלשים, המפחדים מהאחר. אלה שרוצים דת אחת, עולם אחד, צבע אחד. זה לא יקרה. יצחק רבין, אבי הרוחני, זה שאני גאה להיות חלק מהמפלגה שהוא היה בה, ייצג בדיוק את ההפך. במותו ציווה עלינו לחזק את הפסיפס היהודי והתרבות היהודית והדמוקרטית. הוא ציווה עלינו לעבוד קשה, תרבות של הכלת האחר, הוא ציווה לנו וזאת פקודה עבורנו. יש כאלה שרוצים לכבות אותו. איש החזון והמעשה גיבור ישראל שלחם למען המדינה, האיש שלא חשש להגיד שלום. נר הזיכרון שלא יכבה. אם נפעל יחד ונוכיח לכולם שהאלימות לעולם לא מסיימת את הדרך הנכונה, אלא רק מעכבת את הדרך. אנחנו נוכיח שהרצח לא עצר, אנחנו נמשיך את הדרך למענך, אבל בעיקר למעננו"
.
מוקדם יותר היום נערך טקס האזכרה הממלכתי לרבין בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, בו נשאו דברים נשיא המדינה וראש הממשלה. עם זאת, את עיקר תשומת הלב תפס נאומו של יובל רבין, שמתח ביקורת על ראש הממשלה על הצעות החוק האחרונות, שלדבריו נועדו לסתום פיות. "אני רוצה לומר לכולם, אף אחד שיושב פה, או לא נמצא פה, לא אהב את ישראל יותר מרבין, לא היה ציוני יותר, לא יהודי יותר. מנגנון ההסתה ממשיך להכות בנו. כל מי שחושב אחרת מתויג כבוגד. רבין לא רווה נחת מבג"ץ ומארגונים לא ממשלתיים". 
 
"אבל יצחק רבין לא פעל נגד זכויות דמוקרטיות וסתימת פיות, לא התבכיין. גם מבקריו מצאו את דלתו פתוחה - מראשי ערים וראשי המתנחלים שפנו אליו. 
גם כשהיה חשוף לגלי השטנה הקשים ביותר, היה ראש הממשלה של כולם. לא כך המצב היום. לבנק המטרות נוספו רמטכ"לים מפכ"לים, ראשי מוסד ושב"כ ואמנים, שדעותיהם לא נוחות. אין מי שיגיד 'עד כאן, עצרו את הטירוף'". 
 
"אנחנו לא יכולים להבליג יותר כשכל יום, שעה שעה, רבין ושמו מוגדרים כרוצח, כמי שאחראי למותם של אלפי ישראלים. עד כאן" אמר יובל רבין. "רוב חללי אוסלו נרצחו ע"י החמאס, שהיה ונשאר אויב מר לפני אוסלו ואחריו. לכל החלטה של כל רה"מ יש השלכות אחריו. לא רבין ולא ראשי ממשלה בעבר ובהווה הם רוצחים. עצם אמירה כזו היא בדמנו. כל מי שנמצא פה צריך לעצור את אלה שממשיכים להסית. מחר אנחנו מציינים 100 שנה להצהרת בלפור, הגיע הזמן להצהרה מרחוב בלפור שתקרא להפסקת ההסתה".

רגב: "דבריו של רבין אחרי ששת הימים תקפים ושרירים כביום שנאמרו"

שרת התרבות והספורט, מירי רגב, התייחסה גם היא ליום השנה לרצח רבין וציטטה בפייסבוק את דברי ראש הממשלה לאחר מלחמת ששת הימים, כשהיה רמטכ"ל: "העם כולו עמד נפעם ורבים אף בכו לשמע הבשורה על כיבוש העיר העתיקה... תחושת הישועה והנגיעה שנגעו הלוחמים הישר אל תוך לב ליבה של ההיסטוריה היהודית... הצנחנים שכבשו את הכותל עמדו נשענים עליו ובכו. זוהי תופעה נדירה, שספק אם יש רבים כמותה בתולדות העמים. אין מרבים בצה"ל לדבר בנוסחאות נמלצות כאלה, אך ההתגלות של השעה הזאת בהר הבית, גדולה מהרגלי הלשון, שהרי היא הבליטה אמת עמוקה זו כברק".
 
"היום, 22 שנה לרצח הנורא ובשנה בה אנו מציינים 50 שנה לשחרורה ואיחודה של ירושלים, דבריו אלה של רמטכ"ל ששת הימים וראש הממשלה לשעבר יצחק רבין שנאמרו אחרי המלחמה על הר הצופים - תקפים ושרירים כביום שנאמרו. יהי זכרו ברוך".