פרסום ראשון - עימות חריף בצמרת: היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, גיבש חוות דעת לפיה על ישראל לאפשר לחמאס ולג'יהאד האסלאמי לאסוף את גופות המחבלים הקבורות בהריסות המנהרה ללא דיחוי, זאת בניגוד מוחלט להודעת ישראל אתמול לפיה גופות החללים הפלסטינים יושבו רק לאחר התקדמות בהשבת גופות חללי צה"ל שמוחזקות בידי חמאס מאז מבצע "צוק איתן". חוות הדעת של היועמ"ש מייצרת כעת עימות קשה בינו לבין שר הביטחון אביגדור ליברמן, שהוביל את ההחלטה הישראלית להתנות את החזרת הגופות הפלסטיניות בהחזרת הגופות של החיילים הישראלים.



אתמול הודיע מתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, כי ישראל לא תאפשר לפלסטינים לחפש ולאתר את הגופות של נעדריהם עד שלא יוחזרו גופותיהם של סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול, ויגובש הסכם להחזרת האזרחים הנמצאים בידי חמאס. אמש התקשר רועי שיינדורף, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני דין בינלאומי, והודיע לאנשיו של הפצ"ר, תא"ל שרון אפק, כי חוות הדעת שגובשה במשרד המשפטים שוללת את העמדה הישראלית ומחייבת הסרת האיסור שהטילה ישראל.




חיילי צה"ל הנעדרים ברצועת עזה, גולדין ושאול. צילום: דו"צ, פייסבוק
חיילי צה"ל הנעדרים ברצועת עזה, גולדין ושאול. צילום: דו"צ, פייסבוק



יתכן שנתניהו יצטרך להכריע



הגופות הפלסטיניות קבורות בתחום המרחב הנקרא "הפרמטר", מין שטח הפקר בין ישראל לרצועת עזה. הפלסטינים לא יכולים להיכנס לאיזור ללא הסכמה ישראלית וכרגע ישראל מונעת זאת מהם. יחד עם זאת, ולמרות הודעתו של שיינדורף, החליט שר הביטחון ליברמן להמשיך במדיניות כפי שנקבעה, ולא לאפשר לפלסטינים לאתר את הגופות, שנקברו לאחר הפצצת המנהרה החודרת של הג'יהאד האיסלאמי בידי ישראל מוקדם יותר השבוע.



היום (שישי) ייאלצו הצדדים, משרד המשפטים מכאן ומשרד הביטחון משם, להידבר ביניהם על מנת לפתור את המשבר. לא מן הנמנע שתידרש הכרעה מצידו של ראש הממשלה נתניהו, שנמצא בלונדון. גורמים המקורבים לשר ליברמן אמרו אתמול בשיחות סגורות כי "לא כל חוק זה חוק יבש ולא הכל זה דין בינלאומי. לפעמים יש גם שכל ישר. אין שום סיבה בעולם שהם יחזיקו גופות של חיילים במשך שלוש שנים ואנחנו נאפשר להם לקבל בחזרה גופות של מחבלים".