בעקבות התפטרותו של ראש ממשלת לבנון סעד אל חרירי, טען הבוקר (ראשון) ראש החוג למזרח תיכון באוניברסיטת תל אביב, פרופסור עוזי אבי, בתכניתם של לאה גולדין, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM, כי "יש כאן יד סעודית מכוונת, כחלק מהמאבק בין איראן לריאד". 



"יש פה יד סעודית מכוונת, מדובר על חידוד הסכינים בין העולם הערבי לאיראן במזרח התיכון שנשאר לאחר דאעש", טען רבי, שהסביר: "סעודיה רואה את המזרח התיכון שנוצר כאן ונאלצות להבין שאיראן נמצאת בכל מקום, וכי את לבנון עוד ניתן להציל. הסעודים מביאים את חרירי לסעודיה, פורסים בפניו את האיום האיראני וטוענים כי הם מתכוונים להסיר את הכפפות, ולהשיב מלחמה במטרה להציל את לבנון מאיראן".



 


לדבריו, "מתחילה מלחמת אזרחים שתציב את חיזבאללה במקום בעייתי. חרירי היה זה שניסה לגשר בין הקצוות ולהביא את לבנון למקום יותר נורמלי, אך כיום זהו אזור מפורק לחלוטין, שהתפיסות המערביות אינן חלות עליו".

הוא הוסיף כי "אנחנו מלמדים באוניברסיטה שבמזרח התיכון עליך להתאים את עצמך למציאות או שתישאר מאחור, ולבנון היא דוגמה קלאסית לכך. סעודיה לא תשלח צבא ללבנון, אך תנסה להשפיע על ארצות הברית יחד עם ישראל ומצרים בטענה שהאיום האיראני הוא דבר אמיתי".

המלך הסעודי סלמן (במרכז). "יש יד סעודית מכוונת". צילום: רויטרס
המלך הסעודי סלמן (במרכז). "יש יד סעודית מכוונת". צילום: רויטרס


לטענתו, "הסכם הגרעין של אובמה הוא רק אינדיקציה לנאיביות וחוסר התכלית של המערב, שחשב שאפשר לגרור את איראן למקום מפויס. הדרך היחידה היא להשיב להם כגמולם, כל מי שיפנה לאויב במסרים של פיוס יגלה שהוא נתפס אצל היריב כחלש".

כשנשאל כיצד ניתן לפתור את הסיטואציה, השיב: "ישראל אינה קבלנית פתרונות, עלינו להבין שהאזור מאוד נפיץ ונזיל מאי פעם, וכעת כל מדינה דואגת לעצמה. ישראל תצטרך להיות תחבולנית, יצירתית ולהכיר היטב את הזירה. איראן עושה כל שעולה על רוחה במזרח התיכון וסעודיה לא מוכנה להסכים לכך עוד".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן