על רקע התנגדות היועמ"ש:חוק ההמלצות, המבקש לאסור על המשטרה לפרסם את המלצותיה לאחר חקירה, אושר היום (ראשון) בוועדת השרים לחקיקה. התמיכה בחוק התקבלה לאחר ששרת המשפטים איילת שקד סיכמה כי "היה דיון טוב וענייני". החוק ישונה בכנסת בהסכמה ובכפוף לשרת המשפטים שקד והשר לביטחון פנים גלעד ארדן ויחזור לפני קריאה ראשונה לאותה הוועדה.



כבר עכשיו ניתן להגיד כי יש הסכמה בין המציעים כי החוק יתייחס רק לאי פרסום וכי בחקירות בהן ישנו פרקליט מלווה לא תהיה המלצה אלא רק סיכום דיון. כאמור, ההצעה, תקודם בשינויים כאלה ואחרים בהסכמת משרד המשפטים והמשרד לביטחון פנים. 



ניצן: "הפרקליטות אינה חותמת גומי של המשטרה"


הדיון על חוק ההמלצות החל היום בוועדה על רקע התנגדות היועץ המשפטי לממשלה (היועמ"ש) אביחי מנדלבליט והשר לביטחון פנים גלעד ארדן. בדיון השתתפו הבוקר תת ניצב (תנ"צ) ערן קמין, ראש חטיבת החקירות, ופרקליט המדינה שי ניצן. השניים הגיעו כדי להגן על עמדת המשטרה והפרקליטות בסוגיה זו.

ניצן הביע בדיון את התנגדותו לחוק ואמר כי "יש משמעות נכבדת לעמדת המשטרה". לדבריו, אם החוק יעבור, "תהיה זו פגיעה בעבודת המשטרה ועבודת הפרקליטות. אני לא מצליח לראות את התועלת בהצעה. זה יגרום עינוי דין גם לחשודים וגם למתלוננים". הוא הוסיף כי "הפרקליטות אינה חותמת גומי של המשטרה", ואף טען שיצטרך לקבל 100 תקנים חדשים באופן מיידי לאחר שהחוק יעבור.


הביע התנגדות. פרקליט המדינה שי ניצן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


ניצן, שהגיע לוועדה על פי בקשתה של שרת המשפטים איילת שקד, הוסיף כי "אם תהיה המלצה כתובה או לא - לא יהיה שום שינוי אם יודלף, ואנחנו צריכים להילחם בכל כוחנו בהדלפות. אי אפשר לגזור מאותם מקרים בודדים שדלפו כשיש עשרות אלפי תיקים". לגבי ההצעה לפיה אם המשטרה סבורה שאין תשתית ראייתית מספקת היא תסגור בעצמה את התיק - אמר ניצן כי זה "רעיון מעניין" והוסיף כי "אם יתברר ש 99 אחוז מהמלצות המשטרה מאומצות - כדאי לחשוב על העניין".
 
כזכור, מוקדם יותר יצא השר ארדן במתקפה נגד החוק בנוסח הנוכחי שלו. שלדבריו, שהובאו בגל"צ, מדובר בחוק ה"מנוגד למהות עבודת המשטרה והחוקרים". באופן דומה, גם המפכ"ל המשטרה רב ניצב רוני אלשיך הביעו את התנגדותם להצעת החוק.