נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש הממשלה בנימין נתניהו יקיימו בימים הקרובים שיחה טלפונית בנושא ההתפתחויות בלבנון. כך מסר ל"מעריב־השבוע" מקור בכיר בצרפת, אשר מנסה לתווך במשבר בין סעודיה ללבנון. בתוך כך, הצהיר משרד החוץ בפריז כי מעורבות איראן בלבנון ובמדינות השכנות פוגעת ביציבות האזור.



לפי המקור בצרפת השיחה בין מקרון לנתניהו נדחתה כבר כמה פעמים. הוא הוסיף כי צרפת מודעת לכך שישראל חשה באופן לגיטימי מאוימת וניצבת בקו הראשון של הסכסוך בין חיזבאללה לסעודיה. מקרון יפגוש היום בשולי ועידת האקלים בבון את מזכ"ל האו"ם, אנטוני גוטרש, כדי לדון בהתערבות אפשרית של האו"ם בסכסוך. בפגישה יידון גם עתידו של כוח יוניפי"ל בארץ הארזים. צרפת אומנם מנסה לתווך בין סעודיה ללבנון, אך מעדיפה כי המתווך הרשמי יהיה האו"ם. "תמיד העברנו דרך האו"ם את היזמות שלנו בלבנון", אמר המקור.



ראש הממשלה המתפטר סעד אל חרירי. צילום: רויטרס
ראש הממשלה המתפטר סעד אל חרירי. צילום: רויטרס



האירופאים קוראים לסעודיה לאפשר לחרירי לחזור ללבנון



אתמול פגש מקרון בפריז את שר החוץ הלבנוני, ג’ובראן באסיל. קודם לכן נפגשה שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, עם באסיל בבריסל וקראה לאפשר את חזרתם של ראש ממשלת לבנון המתפטר, סעד אל־חרירי, ובני משפחתו בימים הקרובים מסעודיה, שאליה נמלט לפני יותר משבועיים ללבנון כדי לסייע להגברת היציבות במדינה. מחר ייצא שר החוץ הצרפתי, איב לה דריאן, לשיחות עם מנהיגי סעודיה בריאד.



אתמול הצהיר משרד החוץ הצרפתי כי הוא מסכים לטענות שהעלה אל־חרירי שלפיהן התערבותה של איראן בלבנון ובמדינות אחרות במזרח התיכון פוגעת ביציבות האזורית. מקרון אמר בביקורו בסוף השבוע בדובאי, לפני שיצא לריאד לפגוש את יורש העצר מוחמד בן סלמאן, כי הטיל שנורה לעבר שדה התעופה הבינלאומי בריאד על ידי המורדים החות’ים בתימן היה איראני. בנשיאות צרפת הסבירו כי אין זה משנה אם מדובר בטיל שסופק למורדים התימנים על ידי איראן, או שהיה כבר במחסנים או שהורכב במקום אחר לפי ידע איראני.



מקרון דורש, בצד השמירה על הסכם הגרעין, לפתוח במשא ומתן עם איראן בנושא תוכנית הטילים הבליסטיים שלה, ומעורבותה "להשגת הגמוניה באזור". צרפת מקיימת קשר שוטף עם איראן, אבל "לא הספיקה לדון איתה בהתפתחויות בימים האחרונים". עם זאת, בנשיאות צרפת אומרים כי המעורבות איננה "רק של מדינות" ומתכוונים בכך לארגון חיזבאללה, שעם הזרוע המדינית שלו ממשיכה צרפת לקיים קשרים סדירים. בפריז לא פסלו על הסף את החששות ממלחמה אפשרית של סעודיה וישראל נגד חיזבאללה וצבא לבנון, אך סבורים כי בימים האחרונים חלה דווקא "רגיעה במצב" מאז ראיון הטלוויזיה של אל־חרירי בסוף השבוע.



כך או כך, אל־חרירי עצמו צייץ אתמול בטוויטר: "חברים, אני בסדר. ואינשאללה אשוב בעוד כמה ימים. משפחתי נמצאת בסעודיה". אתמול הוא פגש בריאד את הפטריארך המרוני בשארה א־ראעי, שנועד גם עם הנסיך מוחמד בן סלמן.