ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי ישראל לא תאפשר נוכחות איראנית בסוריה, אך שר החוץ הרוסי טען מנגד כי רוסיה לא הבטיחה שהכוחות הפרו-איראניים ייסוגו מסוריה. לדבריו, נוכחות איראן בסוריה היא לגיטימית. השר וחבר הקבינט לשעבר גדעון סער התייחס הבוקר (רביעי) לדברים וטען בשיחה עם דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM: "המצב בסוריה בהחלט צריך להדאיג אותנו. לא הייתי מאלו שציפו שרוסיה תגן על האינטרסים החיוניים שלנו באיראן, גם לא ניתן לצפות שארצות הברית תעשה זאת. ישראל תצטרך להגן על האינטרסים החיוניים שלה ולסמוך על הכוח שלה עצמה, יש לנו את הכוחות ואנחנו יכולים לעשות את זה. ארצות הברית יכולה לסייע לנו בגיבוי מדיני למהלכים ישראלים, אך הנכונות שלה להיכנס לזירה הסורית מוגבלת".





סער אמר עוד כי סוריה נשארה מגרש המשחקים של רוסיה ואיראן, ועל ישראל לקבוע את הקווים האדומים שלה בסוריה ולגבות זאת באיום אמין בשימוש בכוח בשילוב הכנסת מערכות נשק מתקדמות. מה שחשוב הוא שהקווים יהיו ברורים, אם הם יחצו תהיה תגובה אך לא על כל דבר אנחנו צריכים להישאב פנימה. ישראל תצטרך להחליט היכן מוצב הקו האדום גם על כל מה שנוגע לנוכחות האיראנים בסוריה. השלטון של אסד עדיין רופף ותלוי באיראן ובגיבוי החיזבאללה, אם הם ישחקו באינטרסים שלנו יש לנו את היכולת לפעול ולשנות את הזירה. אם נזהה שהוקם מפעל טילים שיכולים בשעת עימות עם חיזבאללה לפגוע במבנים צבאיים ישראלים עלינו לפעול, האיום צריך להיות אמין ומכובה בנכונות להשתמש בכוח צבאי".



כשנשאל מה שווה השגשוג הבינלאומי שמציג נתניהו אם אין לו ביטוי מעשי, השיב השר לשעבר: "ארצות הברית לא תגן על האינטרסים הביטחוניים שלנו בסוריה אך היא בהחלט יכולה לתת גיבוי לחופש פעולה ישראלי, זה דבר בעל ערך גדול. יש לראש הממשלה את האחריות על הנכונות האמריקאית לסייע ולמדינת ישראל יש כוח, אני לא רואה בהתנהלות נתניהו בנושא ככישלון אישי, מי שמטיל על הממשלה את האחריות על המצב בסוריה כיום טועה. אני חושב שראש הממשלה התנהל בזהירות כדי לא להישאב לביצה הסורית עד היום ויש לזה יתרונות. איראן נעצרה כיום בהסכם הגרעין שלה ומעוניינת לאתגר אותנו בזירות נוספות, אם נפעל בצורה ברורה גם האיראנים וגם הסורים יבינו זאת".



סער התייחס גם לדבריו של יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, שטען ש'השמאל שכח להיות יהודי' וטען: "לא שמעתי את הנאום של גבאי אך קראתי עליו בתקשורת. אני חושב שעמדות בנוגע לזהות מדינת ישראל כמדינה יהודית הן נתון חשוב בהצבעה של הציבור הרחב. אם אבי גבאי מוטרד מהסוגיה הזו אז הוא מוטרד בצדק ואני מאחל לו בהצלחה".



על יצחק הרצוג הוסיף: "אני מכיר את בוז'י ואני יודע שיש לו קרבה למסורת. השאלה היא אם זה בא לידי ביטוי בגישה המפלגתית. אני חושב שמפלגת 'העבודה' עשתה שגיאה בקו המדיני ובהתרחקות מהסנטימנט המסורתי של החלקים הרחבים בחברה הישראלית. מי שעוקב אחרי התבטאויות של אנשי המפלגה לא רואה שינוי כיוון".



עריכה: איתמר זיגלמן