האם כך ייראה ה'דיל האולטימטיבי'? "החדשות" דיווחו היום (שבת) על פרטים חדשים בנוגע לתוכנית הממשל האמריקאי להגיע להסכם שלום בין ישראל והפלסטינים, בהם הכרה במדינה הפלסטינית מחד, ובצרכי הביטחון הישראלים מאידך. במקביל לכך, מאיימים הפלסטינים בניתוק הקשרים עם האמריקאים במקרה ונציגותם בוושינגטון תיסגר והאשימו: "מהלך ישראלי שנועד לפגוע בהליך השלום".



על פי הדיווח, במסגרת הסכם השלום, התוכנית האמריקאית כוללת הכרה במדינה פלסטינית והשקעות של מאות מיליוני דולרים ממדינות ערב הסוניות במדינה, וזאת כדי להביא למה שהם הגדירו כ"פיתוח כלכלי אדיר" שלה, כאשר סעודיה תהווה ציר מרכזי בתהליך. מצד שני, האמריקאים עומדים להודיע כי ישראל תשמור על שליטה ביטחונית, כולל כוחות צה"ל בבקעת הירדן, לא יהיה פינוי ישובים ובשלב זה ירושלים לא עומדת על הפרק, לא חלוקתה ולא העברת השגרירות אליה. לבסוף, האמריקאים מנסים להביא לכינוס ועידת פסגה אזורית כדי לקדם את היוזמה. 



על פי הדיווח, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לתוכנית האמריקאית בשיחות עם שריו, ואמר כי טראמפ הוא הנשיא הידידותי ביותר שהיה ושיהיה לישראל, ולכן לטענתו לא תהיה עסקה טובה יותר מזו, ואסור לומר לה לא. מקור בכיר בבית הלבן הבהיר כי מדובר ברעיונות רבים שהושמעו, אך לא בטוח כי כולם ייכנסו ליוזמה הסופית וכי לא כל הפרטים בדיווח הם בהכרח נכונים. "אנו נמצאים במהלכו של דיאלוג פרודוקטיבי עם כל הגורמים הרלוונטיים ואנחנו מביאים גישה אחרת ממה שהיה בעבר כדי להשיג עסקת שלום בת קיימא, אין לנו דד ליין מלאכותי", אמר בכיר בבית הלבן.


מאוחר יותר, התייחס נתניהו לנאמר ומסר מלשכתו כי "הדיווח אינו נכון, תשובתו של ראש הממשלה תהיה תלויה בתוכן ההצעה, ובראש ובראשונה אם היא תענה על האינטרסים הביטחוניים והלאומיים של מדינת ישראל".

"ננתק קשרם עם ארה"ב". סאיב עריקאת, צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90
"ננתק קשרם עם ארה"ב". סאיב עריקאת, צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90




"סגירת הנציגות הפלסטינית - פרס למדיניות ההתנחלויות"

במקביל לכך, המשבר בין האמריקאים לפלסטינים, שהחל היום עם הודעת מחלקת המדינה האמריקאית כי היא לא תחדש את רישיון העסק של נציגות אש"ף בוושינגטון, הנציגות הפלסטינית הרשמית בארה"ב מאז ימי הנשיא לשעבר רונלד רייגן. סאיב עריקאת, מי שהיה בעברו בכיר בצוות המשא ומתן הפלסטיני עם ישראל, עד שחלה במחלת ריאות, התייחס להודעת מחלקת המדינה ואמר כי במקרה כזה הפלסטינים ינתקו את קשריהם עם ארה"ב. במקביל לכך לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו בירכה את החלטת האמריקאים, אך ציינה כי מדובר בעניין פנימי אמריקאי.

בראיון שהעניק עריקאת לתאגיד "כאן", הוא האשים את נתניהו במהלך, וטען כי מדובר בתוצאה של הפעלת לחץ ישראלי שמטרתה להסיט את מאמצי ממשל טראמפ להביא לשלום ממסלולם. "מחלקת המדינה נתנה לנו מסמך רשמי בו נאמר שהם לא יכולים להעריך את רשיון המשרדים  שלנו. בתגובה לכך הודענו להם שאם המשרדים יסגרו, אנחנו ננתק את כל הקשרים עם ארה"ב. זה מצער מאוד ולא מתקבל על הדעת. זהו לחץ מצד ממשלת נתניהו בזמן שאנחנו מנסים להביא לשלום ול"דיל האולטימטיבי".

מוקדם יותר, התייחס גם דובר נשיאות הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה לנושא ואמר כי מדובר ב"צעד חסר תקדים בהיסטוריית היחסים בין ארה"ב לפלסטינים", וכי "צעד זה יציב מכשולים רציניים בפני תהליך השלום והיחסים שבין ארה"ב ומדינות ערב". אבו רודיינה אף הוסיף כי זהו "פרס לישראל, שפועלת להכשיל את המאמצים של ארצות הברית באמצעות מדיניות ההתנחלויות והסירוב לקבל את פתרון שתי המדינות".