היום (ראשון) לפני 40 שנה, ב-19 בנובמבר 1977, הגיע נשיא מצרים אנואר סאדאת לביקור היסטורי בישראל, שסלל את הדרך להסכם השלום בין שתי המדינות. את פניו בנתב"ג הקבילו הנשיא אפרים קציר, ראש הממשלה מנחם בגין, הרמטכ"ל מוטה גור, שהזהיר מפני "תרגיל הונאה" של מצרים, ואישים נוספים מצמרת ההנהגה, שרובם לא ידעו על המגעים החשאיים שהכשירו את הדרך לביקור, חודשים ספורים לאחר המהפך הפוליטי ותפיסת הליכוד את השלטון.



במהלך שלושת ימי ביקורו נאם סאדאת במליאת הכנסת ונפגש עם כל הסיעות בכנסת. פגישה מרגשת הייתה לו עם ראש הממשלה בעת מלחמת יום כיפור, גולדה מאיר.


סאדאת עם מוטה גור ומנחם בגין. צילום: שמואל רחמני
סאדאת עם מוטה גור ומנחם בגין. צילום: שמואל רחמני


לאחר ביקורו בארץ נמשך המשא ומתן בין ישראל למצרים, שידע עליות ומורדות. ב-26 במרץ 79' נחתם הסכם קמפ דיוויד בתיווכו של נשיא ארה"ב ג'ימי קרטר.

בעקבות הסכם השלום ההיסטורי, שכלל נסיגה מלאה של ישראל מחצי האי סיני, בגין וסאדאת זכו בפרס נובל ומצרים, הגדולה במדינות ערב, יצאה ממעגל הלחימה.

"סאדאת היה מנהיג אמיץ, שהלך נגד הזרם וסלל את הדרך למנהיגים ערבים נוספים להכיר בחשיבות הקשר האסטרטגי עם מדינת ישראל", ציין אמש שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שהוסיף: "40 שנה לאחר נחיתתו ההיסטורית בישראל, אני קורא למנהיגי האזור ללכת בעקבות הנשיא סאדאת, להגיע לירושלים ולפתוח דף חדש, לא רק ביחסי ישראל עם העולם הערבי, אלא באזור כולו. המזרח התיכון זקוק כיום, יותר מכל דבר אחר, לקואליציה של המדינות המתונות נגד איראן. הקואליציה נגד דאעש סיימה את תפקידה. אחרי דאעש – איראן".