האופוזיציה נגד החוק של סמוטריץ': יו"ר הוועדה לביקורת המדינה שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) קוראת לשרים להתנגד להצעת החוק של בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) שתגביל משמעותית את סמכויות מבקר המדינה וצפויה לעבור היום (ראשון) בוועדת השרים לחקיקה. לדבריה, החוק, המבקש לאסור על המבקר לבצע ביקורת בזמן אמת, למנוע ממנו להחליט מה יחקור, ולאסור עליו הגשת המלצות - "מסוכן והרסני ומשמעותו בפועל סגירת מוסד מבקר המדינה ויצירת מדינה מושחתת ופרועה שבה אין דין ואין דיין".



יחימוביץ' הוסיפה כי ניסיונותיה למנוע העלאתו היום של חוק זה לא צלחו, וכי היא עדיין מקווה שקול ההיגיון יגבר. אם החוק ינוע קדימה - לא יהיה מנוס מלנהל מאבק ציבורי, פרלמנטרי ומשפטי חריף".



אל חברת הכנסת הצטרפו גם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד' ויו"ר העבודה אבי גבאי, שהביעו התנגדותם לחוק. לדבריו של לפיד, "הבוקר מעלה הקואליציה הצעת חוק שנועדה להשתיק את מבקר המדינה. הם לא ייתנו לו לבדוק מה הם עושים, ובעיקר את מה שהם לא עושים. במקום לתקן ליקויים, הם מעדיפים פשוט שהאזרחים לא יידעו שהם קיימים".



לפיד הוסיף: "כל יום שעובר אנחנו קצת פחות דמוקרטיה. כל יום שעובר ברור יותר שהמערכת הפוליטית יצאה מדעתה. יש לנו מדינה מדהימה, אזרחים שעובדים קשה, ומלמעלה יש פוליטיקאים שפשוט לא אכפת להם מכלום חוץ מעצמם. אז מה הם עושים? משנים את החוקים כדי לוודא שלא נדע מזה".



לדבריו של גבאי, "ממשלת האצילים ממשיכה לדאוג רק לעצמה והפעם מבקר המדינה על הכוונת. התרבות הפוליטית המושחתת של הממשלה מאפשרת פגיעה נוספת בשומרי הסף. הגבלת סמכויות המבקר והחלשת כוחו לא משרתת את הציבור, רק את חברי הממשלה שמעוניינים לפעול ללא פיקוח.  אני חוזר ומתחייב, ממשלה בראשותנו תבטל את כל החוקים שמגבילים את המלחמה בשחיתות".



"ננהל מאבק חריף". ח"כ יחימוביץ'. צילום: מרק ישראל סלם



גם חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) התייחסה להצעת החוק בחשבון הטוויטר שלה וצייצה כי מדובר ב"עוד שלב בהריסת המוסדות שמייצגים את האינטרס הציבורי מול שלטון דורסני. מי שלא מסוגל לשאת ביקורת, שיעזוב את החיים הציבוריים".



ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), לשעבר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ביקרה גם היא את ההצעה. לדבריה, "עוד הצעה מבית היוצר של אלו שמעוניינים לפגוע במנהל התקין ובשומרי הסף במדינת ישראל ומסרבים לקבל ביקורת כהליך לגיטימי במדינה דמוקרטית. החוק של ח"כ סמוטריץ' הוא כמעין דגל שחור והעובדה שוועדת שרים מתכוונת להעביר חוק כזה היא זו תעודת עניות לשרי הממשלה. הרצון לסרס את מוסד מבקר המדינה נובע מפחד אמיתי של הקואליציה מדוחות המבקר ומגילויי לקויים בזמן אמת".


ח"כ סמוטריץ'. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


סמוטריץ': "סמכויות המבקר נרחבות מדי"


על פי הצעת החוק של ח"כ סמוטריץ', יוגבלו באופן משמעותי סמכויותיו של מבקר המדינה. כך למשל קובעת ההצעה כי המבקר לא יוכל להתערב בתהליכי קבלת ההחלטות של גוף מבוקר, תוך כדי התהוותם, ולא יתאפשר לו לתת הוראות לגוף מבוקר לעשות או להימנע מלעשות פעולה כלשהי. עוד נאמר בהצעה כי גם אם המבקר ימצא ליקויים תילקח ממנו הסמכות לערוך מעקב אחר תיקונם ולבדוק מקרוב האם הביקורת שביצע אכן היתה אפקטיבית.



סמוטריץ' מציע להעביר את הסמכות לבצע דוחות מעקב לגוף המבוקר, לראש הממשלה ביחס למשרדי הממשלה ולשר הפנים ביחס לרשויות המקומיות.


ח"כ סמוטריץ' לא מסתפק בכך אלא אף מציע לבטל את סמכותו של המבקר לפתוח בבדיקה של כל עניין אחר שיראה צורך בו. לדברי יוזם הצעת החוק "סמכויותיו של מבקר המדינה נרחבות מדי".



הצעת החוק: