נשיא המדינה ראובן ריבלין החליט אתמול שלא לחון את החייל היורה מחברון אלאור אזריה, וספג מתקפה מהקואליציה. גם ברשת תקפו בצורה בוטה את החלטת הנשיא ובין היתר פרסמו בעמוד הפייסבוק שלו את תמונתו של ריבלין כשהוא חובש כאפייה. בעקבות המעשים, המשטרה הודיעה הבוקר (שני) כי היא פותחת בבדיקה. 



מאות גולשים זעמו על החלטת הנשיא שלא לקצוב את עונשו של אזריה. בין התגובות האלימות שפורסמו ברשת נכתב: "אתה לא הנשיא שלי", "תתבייש לך אדון ריבלין. הפכת להיות הסמרטוט של השמאל והערבים. את החבר המושחת שלך אולמרט חננת אבל חייל שהרג מחבל הפקרת. סמרטוט". עוד נכתב: "אני מתבייש בהחלטתך". כמו כן כאמור פורסמה תמונתו של ריבלין כשהוא חבוש כאפייה.



תמונת ההסתה שפורסמה ברשת נגד הנשיא. צילום מסך




ההסתה ברשת נגד הנשיא. צילומי מסך




מתקפת הקואליציה



"הקלה נוספת בעונש תפגע בחוסנם של צה"ל ושל מדינת ישראל", אמר ריבלין לאחר פרסום ההחלטה. כמו כן ציין הנשיא את החלטת הרמטכ"ל גדי איזנקוט להפחית ארבעה חודשים מעונשו של אזריה, וזאת, "משיקולי חסד ורחמים תוך התחשבות בשירותך הצבאי כחייל בזירה המבצעית".



בהודעה הרשמית ששלח ריבלין לאזריה נכתב כי "נשיא המדינה נתן דעתו לעבירות שבוצעו על ידך ולנסיבותיהן, לכל הדברים שנכתבו בבקשתך, לכל החומר וכן לחוות הדעת שהובאו בפניו, והחליט לדחות את הבקשה". לאחר שמנה ריבלין את הסיבות לדחיית בקשתו של אזריה בהן, כאמור, הפחתת עונשו על ידי הרמטכ"ל, הוא הדגיש כי "במכלול השיקולים הקלה נוספת בעונש תפגע בחוסנם של צה"ל ושל מדינת ישראל. ערכי צה"ל ובתוכם טוהר הנשק הם יסוד מוסד בעוצמתו של צה"ל, ותמיד עמדו לנו במאבק הצודק על זכותנו לבית לאומי ולביטחון בבנייתה של חברה איתנה. בהחלטת הנשיא הובאה בחשבון העובדה כי אתה צפוי לעמוד בפני הוועדה לעיון בעונש שתשקול את שחרורך בעוד כשלושה חודשים".



לאחר היוודע החלטתו של ריבלין, הביע שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שהמליץ להעניק חנינה לאזריה, אכזבה ואמר כי "אני מוקיר ומעריך את נשיא המדינה, אך מביע צער על החלטתו. לנשיא הייתה הזדמנות לשים קץ לפרשה זו, אשר טלטלה את החברה הישראלית". עוד טען ליברמן בתגובתו כי "מעבר למחיר האישי ששילמו החייל ומשפחתו, סברתי ועודני סבור, כי במקרה ייחודי זה היה מקום לשקול גם את האינטרס הציבורי, את הצורך באיחוי הקרעים בחברה ואת השפעת האירוע והמשפט על חיילי צה"ל ועל הנוער העומד בפני גיוס. גם בשעה זו, אל לנו לשכוח שמדובר בחייל מצטיין ובמחבל שבא להרוג".


אלאור אזריה. צילום: אבשלום ששוני




משפחת אזריה: "הוציאו הודעה לתקשורת לפני שעדכנו אותנו"

גם אחותו ואחיו של אזריה, אתי ואדיר, הגיבו באכזבה להחלטה וכתבו ברשתות החברתיות: "תמיד איתך אח יקר. לא נרפה חיים שלי". מטעם משפחת אזריה נמסר בתגובה: ״קיבלנו באכזבה ובצער את ההחלטה. הנשיא יכול היה לשים קץ למסע ייסורים נוראי שעוברת המשפחה". עוד טענה המשפחה כי האב צ'רלי שמע על החלטת הנשיא באמצעות כלי התקשורת כשהוא היה בבית החולים וציינו: "מצער שבבית הנשיא העדיפו להוציא הודעה לתקשורת עוד לפני שטרחו לפחות לעדכן את ההורים". מבית הנשיא נמסר כי ההחלטה הועברה לעורכת הדין של המשפחה.

שרת התרבות, מירי רגב, תקפה בחריפות את ריבלין ואמרה כי "נשיא המדינה פגע במוסד החנינה. הייתה לו הזדמנות לממש את התכלית הראויה ביותר של מוסד החנינה. מצער מאוד שריבלין נכנע ללחצים פסולים ובחר גם הוא להפקיר את אלאור. מוסד החנינה נועד בדיוק למקרים כאלה - להשלים את הפער בין הדין הרשמי לבין תחושת הצדק ורחשי הלב של הציבור הרחב".

שר החינוך, נפתלי בנט, שוחח עם אמו של אלאור אזריה, אושרה, ואמר לה, בין היתר, כי "אני מצר על ההחלטה שלא לחון את אלאור. אסור לנו להתייאש. חייבים להרים את הראש ולהיות חזקים". ח"כ אורן חזן (ליכוד) אמר כי ריבלין איבד אל הלגיטימיות להמשיך לכהן כנשיא. הוא קרא לריבלין להניח את המפתחות וללכת הביתה. כמו כן, קרא לבטל את מוסד הנשיאות ואמר כי יגיש תיקון לחוק יסוד המדינה שישלול את האפשרות הבלעדית של הנשיא להעניק חנינה.

מנגד, בשמאל גינו את המתקפה על הנשיא והביעו תמיכה בהחלטתו. ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, תקף את השרה רגב ואמר כי "הממלכתיות נקברה ונותרה רק הבושה. השתלחות השרה רגב בנשיא המדינה, שרה שלא עוסקת לא בספורט ובטוח לא בתרבות, קברה באופן סופי את הממלכתיות הליכודית של בגין וז’בוטינסקי והציגה לעם ישראל את הסיבה לכך שזו חייבת להיות כהונתו האחרונה של הליכוד בשלטון".

פרקליטו של אזריה, עו"ד יורם שפטל, זעם על ההחלטה כאשר לדבריו, אחד הסעיפים המתייחס לסירובו של הנשיא להעניק הקלה נוספת בעונשו של אזריה הנו, "מרושע, אטום, ולא מדויק בלשון המעטה. מה זה הדיבור הזה הקלה נוספת בעונש. מה, הנשיא עושה צחוק? הוא חי על המאדים? ההחלטה הזאת תגרום להמונים לא ללכת לשרת בקרבי. היא תרתיע אלפי בני נוער מלהתגייס לקרבי".