הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את הצעת החוק הממשלתית שתביא לסגירת מתקן חולות בעוד שלושה חודשים. סיעת המחנה הציוני החליטה לתמוך בחוק וגררה ביקורת חריפה מארגוני הסיוע למסתננים וחברי כנסת בשמאל. יו"ר המפלגה אבי גבאי אמר בישיבת הסיעה כי "לא צריכים להיות יותר צדיקים מבג"ץ, לא צריך לריב עם כל האוכלוסייה. אנחנו נשלם מחיר כבד על ההתנגדות לחוק. זה ייתפס לא טוב בציבור. קודמו של גבאי, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, תמך בעמדה זו, כמו גם יו"ר הסיעה, ח"כ יואל חסון. בין המתנגדים : חברי הכנסת שלי יחימוביץ', מרב מיכאלי ועמיר פרץ. גורמים שהשתתפו בישיבה אמרו כי הרצוג הסביר את תמיכת בהצעת החוק בכך שהחוק מתרגם בעצם את החלטת בג"ץ בנושא וכי החוק תומך בסגירת מתקן חולות, עמדה שהסיעה תומכת בה מלכתחילה.



לאחר מכן כתב בפייסבוק כי מתקן חולות חייב להיסגר. "המתקן הזה לא שיפר את ההתמודדות עם סוגיית המסתננים בשום צורה, ובמקום להיות פתרון הפך לבעיה. בואו לא נרמה את עצמנו – כך לא נצליח לעולם להתמודד עם הבעיה המורכבת הזאת. מסתנני העבודה הלא חוקיים לא יכולים להישאר כאן יותר. הטיפול הכושל של הממשלה בסוגיה הזאת הביא אותנו למצב בו כולם מפסידים – אזרחי השכונות בהן מתרכזים המסתננים והמסתננים עצמם שחיים פה בתנאים עלובים וצריכים לחיות חיים של בריחה מתמדת ממשטרת ההגירה".



"יחד עם זאת, מכיוון שיש גם מבקשי מקלט שברחו הנה ממלחמות אזרחים בארצם, הרי שעל המדינה למצוא את הדרך לאתר אותם, ומי שיוכר כפליט צריך לקבל הגנה מלאה ממדינת ישראל. זו חובה מוסרית שלנו כבני אדם ובמיוחד כיהודים שנושאים על גבם מטען כבד בנושא הזה. זה בכלל לא עניין של ימין ושמאל וחייב להיות מקובל על כולנו".



לדברי יו"ר העבודה, "סיעת המחנה הציוני קיימה דיון רציני, מעמיק וענייני שבסיומו החלטנו לתמוך בסגירת מתקן חולות בעוד כשלושה חודשים ובגירושם של מסתנני העבודה. קיבלנו אותה משום שהיא תרגום להחלטת בג"ץ בנושא, החלטה שאנו מכבדים. לצערי, ממשלת נתניהו בחדלונה לא פותרת את הבעיה מזה עשור ומסתפקת בצילומים יפים אך חובתנו לתמוך כשנעשה ניסיון בעניין".



יו"ר מרץ, זהבה גלאון, תקפה בחריפות את החלטתה מחנה הציוני ואבי גבאי, ואמרה כי "גבאי שכח מה זה להיות בן אדם ומה זה להיות יהודי שסבל מפליטות ומגלות בעצמו. אם לא יזהר הוא עוד יעקוף את בנט מימין". לדברי גלאון, "תמיכה בגירוש מבקשי מקלט חושפת תפיסה מעוותת שמאפשרת למדינת ישראל להתנער מאחריותה להעניק זכויות ומקלט הוגן לפליטים. דווקא כיהודים מוטלת עלינו חובה מיוחדת לא להישאר אדישים, לעצור את ההסתה נגד הפליטים ולמנוע את הגירוש שלהם, ולהצביע בעד - זה להחתים את ספר החוקים הישראלי".

גם בארגוני הסיוע לא אהבו את החלטת המחנה הציוני לתמוך בחוק: "פורום ארגוני הפליטים ומבקשי המקלט בישראל קורא לאבי גבאי ולמחנה הציוני לחזור בהם מעמדתם. אל תשכחו שלהיות יהודים זה גם לזכור מה זה להיות פליטים. חבל שגבאי ומפלגת העבודה מאמצים מדיניות חסרת לב שכבר הביאה בני אדם לפת לחם. במקום להציע אלטרנטיבה ולקדם את הצעת החוק שיזמה בעבר, היא הופכת את תפיסת עולמה".