עמותות הסיוע לא יוכלו להשתמש בסיפורים קורעי לב על נזקקים אם ירצו לקבל סיוע ממשלתי, כך נקבע בתקנון חדש של משרד הרווחה. התקנון גובש בחודשים האחרונים ביוזמה של עמותת ידיד – מרכזי זכויות בקהילה, הנאבקת בשנים האחרונות להוציא את הנזקקים מתוך הקמפיינים לגיוס תרומות של עמותות הסיוע. האיסור יהיה תקף גם על קידום תרומות לקראת החגים באמצעות דמויותיהם וסיפוריהם של נזקקים בקמפיינים פרסומיים ובתקשורת.



סעיף מיוחד בתקנון האתיקה לעמותות המזון קובע: "העמותה תימנע מהפעלת אמצעי שכנוע, לחץ, דרכי פיתוי או שתדלנות על מקבל סיוע, ותימנע מלהבטיח לו טובות הנאה בעבור הסכמתו לחשוף את זהותו ברבים". סעיף אחר קובע: "העמותה תקפיד על כבודו האישי של מקבל הסיוע, הן בהתייחסותה כלפיו, וככל שידה משגת גם בהגנה עליו מפגיעה אפשרית על ידי גורמים אחרים הבאים עמו במגע, בזיקה לפעולות העמותה, כגון אמצעי תקשורת, אנשי ציבור, תורמים ואחרים". כמו כן, נאסר על שימוש בקטינים ממשפחות עניות לצרכים אלה גם אם ניתנה לכך הסכמה מהוריהם.



שר הרווחה חיים כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
שר הרווחה חיים כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



המאבק של ידיד החל ב־2012, כשבהסכמת שר הרווחה דאז ושר האוצר כיום, משה כחלון, הוסכם כי לא רק הפרסום בתקשורת בחלוקת המזון פוגעות בזקוקים לסיוע, אלא עצם העובדה שהם נאלצים לעמוד בתורים ארוכים עם אלפי אזרחים אחרים מהווה פגיעה בכבודם. בעקבות ההסכמות הוקמה הוועדה לגיבוש כללי אתיקה לעמותות ביטחון תזונתי, שהגישה את מסקנותיה אשר תאמו לאלה של העמותה כבר בסוף 2014. אלא שעד כה העמותות לא אימצו את המסקנות ומשרד הרווחה לא אכף אותן עליהן. בחודש שעבר הודיעו שר הרווחה והעבודה, חיים כץ (הליכוד), ומנכ"ל משרדו, ד"ר אביגדור קפלן, לאנשי ידיד כי דוח הוועדה נבחן מול משרד המשפטים והוחלט לערוך ממנו קוד אתי לעמותות המזון. חשוב לציין כי רוב עמותות המזון אינן מתקיימות רק מתרומות וכרבע עד חצי מתקציבן מתבסס על תמיכה ממשלתית.



סמנכ"ל ידיד, רן מלמד, מברך על התקנון, אך מדגיש: "נדמה לנו שעדיין נשארה בעיה מרכזית והיא זכותן של העמותות להשתמש בנזקקים כפלטפורמות ייצוגיות בהסכמה כמובן. לצערנו מגיעות אלינו בכל שנה פניות רבות של משפחות ויחידים שהתבקשו להיחשף בתקשורת ואשר מפחד פן לא יקבלו את חבילות המזון הן מחלו על כבודן והסכימו להצטלם תוך שהם חשות השפלה. אנו מקווים כי משרד הרווחה יאכוף בצורה ברורה וחדה את הסעיף בתקנון הקובע כי לצורך שמירה על פרטיותם וכבודם של מקבלי הסיוע חלוקת המזון תיעשה לבתים ולא במרכזי חלוקה. לאחר מאבקנו שנמשך יותר משלוש שנים קיבל שר הרווחה את ההחלטה הנכונה. המסמך גם דורש מהעמותות לפעול בדרכים של קידום תעסוקתי ואחרות כדי לסייע למקבלי הסיוע להפחית את תלותם בו".



בתגובה אומרים ראשי עמותות: "יש לנו את האתיקה שלנו, אנחנו יודעים לשמור על כבודם של הנזקקים ולא צריכים שילמדו אותנו". חלק מראשי העמותות איימו כי אם לא תעודכן התמיכה הממשלתית הם ישקלו להודיע שלא יחלקו מזון בראש השנה. "נראה איך המדינה תתמודד עם בעיית הביטחון התזונתי", אמרו.