שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי), בן לאם ניצולת ממחנה אושוויץ, יוזם הצעת חוק שלפיה שמו של יום השואה והגבורה ישונה ל"יום הגבורה והשואה". השר הופיע אתמול בפני חברי מועצת יד ושם בניסיון לשכנע אותם לתמוך בהצעתו, אך נתקל בהתנגדות. ״אני סבור כי יש לשנות את שמו של היום הרשמי של השואה. דיברתי בפני מועצת יד ושם והסברתי את החשיבות שיש לתת לגבורה בציון יום זה, להדגיש את הגבורה ואת מלחמת ההישרדות היומיומית”, אמר אתמול השר אריאל ל"מעריב־השבוע".



"אחרי 70 שנה חשוב שיידעו שלא הלכנו כצאן לטבח. כדור שני לשואה, בן לאם שהייתה במחנות ומרבית משפחתה נספתה בשואה, חשוב לי שהדור הצעיר שגדל בארץ יכיר את הערבות ההדדית ואת הגבורה היומיומית שרק בזכותה היהודים בשואה, שחלקו את פִתם בתנאים לא תנאים, שרדו דקה אחר דקה.



“אני גדלתי, כמו רבים אחרים בארץ, באווירה שבה כינו כאן ניצולי שואה בכינוי 'סבון', משום שהלכו כביכול כצאן לטבח, אבל מדובר ביהודים גיבורים שהתמודדו בכל רגע נתון בקור, ברעב ובעינויים במחנות ובגטאות, במלחמת הישרדות עד נשמת אפם האחרונה, תוך שהם חולקים איש עם רעהו את פת לחמם הדלה ותומכים זה בזה בגבורה עילאית", הדגיש השר.



לדבריו כשיום הזיכרון נקרא "יום השואה והגבורה", ההתמקדות היא דווקא בהשמדה, בכליה ובמשרפות, בעוד יש לציין בעיקר את הגבורה של היהודים בתקופת השואה מול מכונת ההשמדה והרשע הנאצית.



אולם במועצת יד ושם התנגדו אתמול להצעה. במתנגדים היה גם יו"ר המועצה הרב ישראל מאיר לאו. הרב לאו אמר לשר אריאל עוד קודם לכינוס המועצה כי הוא מתנגד לשינוי המוצע. גם השחקנית גילה אלמגור, חברת מועצת יד ושם, הביעה התנגדות ואמרה לשר: “עזוב אותנו עם ההצעות שלך". השר אריאל אמר ל"מעריב־השבוע" כי לנוכח ההתנגדות, ישקול אם לקדם בכל זאת את הצעת החוק שהוא מבקש ליזום.